Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Woda czysta lub nie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1405 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zgubne dla przyrody działania człowieka przybrały tak na sile, ze koniecznoscią jest jej ochrona jako całosci. Chcąc uswiadamiac uczniów w tej kwesti, opracowalam kilka projektów zajęć, z których jeden prezentuje ponizej.

PROJEKT DRUGI –WODA CZYSTA LUB NIE

Temat: Woda czysta lub nie.


Założenia:

- uczniowie będą posługiwali się sprzętem badawczym;

- uczniowie będą filtrowali wodę zanieczyszczoną różnymi substancjami;

- uczniowie będą formułowali wnioski na podstawie obserwacji;

- uczniowie będą samodzielnie redagowali „prośby przyrody” do człowieka;


Metody:

- oparte na praktycznym działaniu i pokazie;


Forma:
- praca indywidualna, zbiorowa i grupowa;

Środki dydaktyczne:

- próbki wody ze zbiornika naturalnego i z ujęcia na osiedlu, słoiczki z wodą zanieczyszczoną olejem, atramentem, kamykami, piaskiem, gliną, ziemią, szamponem, gaza, karty pracy, karty z obrazkami;


PRZEBIEG ZAJĘĆ
Dzień wcześniej odbyła się wycieczka nad wodę ( miejscowe tzw. glinki) w celu pobrania próbek wody ze zbiornika.

Zajęcia rozpoczynają się rozmową na temat wycieczki, uczniowie siedzą na dywanie. W trakcie pojawiają się pytania:


a/ Co widzieliście będą c nad wodą na wycieczce?

b/ Jakie rodzaje śmieci?

c/ Co się z nimi dzieje?

d/ Czy się rozłożą?

e/ Jak długo będą leżały puszki metalowe, folia, szkło?

f/ Jaki wpływ na środowisko, człowieka, zwierzęta, glebę i rośliny mają wyrzucone odpady?

g/ Jaki wpływ mają na czystość wód?


Uczniowie będą mówili na podstawie doświadczeń własnych oraz wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach. Ponadto przypomną sobie eksperyment z zakopanymi różnymi odpadami (puszki, folia, papier, liście) i jego wynik po odkopaniu po upływie ok. roku.[1]

Następnie będą oglądać i porównywać wodę przyniesioną z wycieczki z wodą oligoceńską przyniesioną z pobliskiego ujęcia na osiedlu.

Spostrzeżenia N. zapisuje na tablicy.


Woda ze zbiornika Woda z ujęcia
mętna
ma zapach
barwa zielono - szara
czysta
bez zapachu
biała, przezroczysta


N: - zastanówmy się czy można przefiltrować wodę ze zbiornika tak, aby nadawała się do picia?

Dwoje uczniów filtruje wodę ze zbiornika przez filtry z gazy. Po przefiltrowaniu uczniowie wąchają, przyglądają się barwie wody i jej przejrzystości.

W dalszej części zajęć N. proponuje uczniom, aby wykonali doświadczenie i zastanowili się nad tym, czy można oczyścić wodę zanieczyszczoną różnymi substancjami chemicznymi.

Uczniowie wykonują doświadczenie przy swoich stolikach. na każdym stole znajdują się słoiczki ze wszystkimi rodzajami zanieczyszczonej wody ( olejem, atramentem, szamponem, kamykami, gliną, piaskiem, ziemia z pola). Ponadto słoiczki puste i gaza do filtrowania oraz karty pracy do wypełnienia.

Uczniowie po przefiltrowaniu wszystkich próbek zanieczyszczonej wody wypełniają swoje karty. następnie odczytują wyniki i porównują ich zgodność.


Rodzaj zanieczyszczenia Stan wody po przefiltrowaniu
kamyki

piasek

ziemia

olej

glina

szampon

atrament



Nauczyciel nawiązuje do poprzednich zajęć, kiedy uczniowie wykonywali „eko-kosze”.

a/ Czy musi być tyle odpadów w naszym środowisku?

b/ Jak powinniśmy postępować, aby środowisko było czyste?


Każdy uczeń otrzymuje kartę:


Wybierz i połącz w pary obrazki.
Która sytuacja powinna zastąpić złą działalność człowieka?





Uczniowie oznaczają pary obrazków literami i uzasadniają wybór par obrazków, ,po czym następuje analizowanie poszczególnych sytuacji, co ma doprowadzić dzieci do świadomości, iż faktycznie dzięki takiemu , a nie innemu postępowaniu ludzi środowisko będzie czyste.


Praca indywidualna:
Uczniowie będą redagowali prośby przyrody do ludzi w formie haseł. Po odczytaniu wszystkich, dzieci wybiorą najciekawsze i zapiszą je na tablicy, potem do zeszytów.


Bibliografia:
1. J. Frątczak „ Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej”. WSP. Bydgoszcz 1995.

  1. D. Rowlands „Zanieczyszczenie środowiska a człowiek”. WSiP. Warszawa 1995.
  2. D. Morsztyn „Edukacja ekologiczna w szkole”. ZPC. Suwałki 1995


Opracowanie:

mgr Katarzyna Kochańska

nauczycielka SP 4 w Piastowie






[1] Eksperyment wykonano w klasie pierwszej, zajęcia niniejsze prowadziłam w klasie drugiej.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie