Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O Konstytucji 3 maja 215 lat póżniej...

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1695 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Co roku obchodzimy święto Konstytucji 3 Maja. W naszych szkołach organizujemy akademie okolicznościowe, często bardzo oficjalne i ...nudne. Postanowiłam w tym roku przygotować przedstawienie, które nieco inaczej przekaże młodzieży gimnazjalnej te poważne sprawy prawnej organizacji państwa, które tak uniwersalnie zapisano w Konstytucji 3 Maja.

O KONSTYTUCJI 3 MAJA 215 LAT PÓŹNIEJ...
(scenariusz)

(Grupa młodzieży siedzi przy stole, notuje, jedne z nich czyta głośno wiersz.)

Recytator:
„Święta miłości kochanej ojczyzny,
Czują Cię tylko umysły poczciwe!
Dla Ciebie zjadłe smakują trucizny,
Dla Ciebie więzy, pęta niezelżywe!
Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny,
Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe.
Byle Cię można wspomóc, byle wspierać,
Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.”

(W tle słychać muzykę – Polonez.)

Osoba:
Świetnie! To nadaje się idealnie na początek.
Osoba:
Dobra, może być.
Osoba:
Sytuacja przed uchwaleniem konstytucji w Rzeczpospolitej nie była zbyt ciekawa.
Osoba:
No tak, rzeczywiście..

Osoba:
W każdym wieku i w każdym narodzie były głowy, główki, półgłówki. W każdym wieku ludzie skarżyli się na niedostatek zdrowia i majątku. Tak i w Polsce w XVIII w. doszło do niebywałej anarchii wewnętrznej niszczącej państwo i uniemożliwiającej wszelkie działania reformatorskie. Szlachta straciła poczucie odpowiedzialności za państwo, a jej poczynania zdominowała prywata.

Osoba:
No fakt, nie wyglądało to wszystko zbyt ciekawie, dlatego twórcy konstytucji położyli główny nacisk na reformę ustroju politycznego i społecznego.


Osoba:
No niestety, nie było to łatwe. Uchwalenie konstytucji miało wielu przeciwników.


Osoba:
Ważne jest jednak, że społeczeństwo przyjęło jej uchwalenie z wielką radością i dumą. Była to przecież pierwsza w Europie, a druga na świecie konstytucja.


Osoba:
Uważam, że bardzo ważnym postanowieniem konstytucji było wprowadzenie zmian w organizacji władzy państwowej. Podzielono ją na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.


Osoba:
Masz rację. Ten podział się sprawdził. Ustrój Rzeczpospolitej Polskiej i dziś opiera się na takim podziale.


Osoba:
W uchwaleniu konstytucji pokładano wielkie nadzieje i miała się ona stać fundamentem pod budowę nowoczesnego i silnego państwa.

(Wchodzi grupa dziewcząt i chłopców. Zmiana muzyki na młodzieżową.)
Osoba:
Cześć, co porabiacie?


Osoba:
Przygotowujemy referat o konstytucji 3-go maja.


Osoba:
Fascynujące!


Osoba:
Chodźcie z nami, mamy ciekawsze plany.


Osoba:
Niestety, musimy na jutro być gotowi, a poza tym to wcale nie takie nudne.


Osoba:
Ludzie, trzeba się wyluzować... jeszcze to zrobicie. Zobaczcie za okno, jest piękna pogoda,

a wy siedzicie nad książkami!


Osoba:
Łatwo wam mówić, to nie takie proste. Mamy tony materiałów i ciężko coś z tego wybrać. Lepiej nam pomóżcie.


Osoba:
Nie możemy, jesteśmy umówieni.


Osoba:
Za chwile leci mecz w telewizji, no i powiedziałem mamie, że jej trochę pomogę.


(Grupa żegna się i wychodzi.)

Osoba:
Pracujmy dalej, szkoda czasu na gadanie. Musimy jeszcze napisać o tym, że postanowienia konstytucyjne likwidowały wiele przywilejów stanowiących przeżytki feudalne i umożliwiały rozwój nowych stosunków ekonomicznych, zmierzających ku lepszym formom gospodarowania.


Osoba:
Choćby już przez to konstytucja na swe czasy była bardzo postępowa.


(Szukają, zaglądają, notują, muzyka robi się głośniejsza.)

Osoba:
A może wiersz?


Osoba:
Nie, jeden wystarczy...

Osoba:
Ale posłuchajcie tego:

„Mądry Polak po szkodzie? Już były te szkody.

Dziś na nas obrócony wzrok mają narody;

Lub nas rządnych, przezornych, czynnych świat pochwali,

Lub nad chcącym ginąć nikt się nie użali,

Nigdy dobrańszych posłów nie miała Warszawa,

Ich cel – ojczyzny dobro, ich nagroda – sława.”


Osoba:
Niech będzie, ale zostawimy go na koniec referatu.


(Grupa szuka i notuje dalej.)

Osoba:
No a sprawy wiary? To też ciekawe, że chociaż religią narodową ustanowiono wiarę rzymsko-katolicką, to wolność dla wszystkich obrządków i religii została zachowana.


Osoba:
To było postępowe.


Osoba:
Tak, też tak uważam.


Osoba:
Nasza współczesna konstytucja zapewnia także wolność religii; przyjmowanie religii według własnego wyboru. Mówi także, że nikt nie może być zmuszany do uczestnictwa ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych.

Osoba:
Konstytucja majowa była wielkim dziełem. Jej wartość polegała na politycznym sensie genezy i okoliczności powstania. Szkoda, że dzieło to zostało udaremnione.


Osoba:
Gdy nastąpiły rządu Targowiczan prześladowano reformatorów i ich zwolenników. Wielu patriotów musiało uciekać z kraju.


Osoba:
Niestety, był to smutny koniec tak wielkiego dzieła Sejmu Czteroletniego.


Osoba:
Ważne jest jednak, że wracamy do tego wydarzenia co roku . Doceniając wielkość dzieła, jego rangę w ówczesnym świecie.


Osoba:
Szkoda jednak, że społeczeństwo polskie zbyt słabo wówczas jednoczyła sprawa niepodległości ojczyzny i konstytucja upadła. W roku 1793 Rosja i Prusy dokonały drugiego rozbioru Polski...


Osoba:
Na koniec może podsumujmy, na czym polegały zmiany wprowadzone przez konstytucję 3-go maja.

1. Zlikwidowano wolną elekcje i wprowadzono dziedziczność tronu, zlikwidowano „liberum veto” i odtąd uchwały na Sejmie zapadać miały większością głosów.

2. wprowadzono trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

3. ograniczono przywileje szlacheckie

4. zwiększono prawa mieszczan

5. chłopów wzięto pod opiekę prawa

6. zniesiono podział Rzeczpospolitej na Koronę i Litwę, wprowadzając wspólny skarb i wojsko.



(Brzmi Polonez 3-go maja.)


Opracowała: mgr Mariola Lorenc

Zespół Szkolno – Gimnazjalny

w Rakoniewicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie