Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia plastyczne w klasie IV, jako dobra zabawa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1390 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Czym możemy dzieci zaskoczyć na plastyce i to mile? Jak pokazać najsłabszemu z nich, że jest świetne? Dobrą formą może być realizacja plastyczna w technice coullage'u. Toczenie, chlapanie, dmuchanie farby to świetna zabawa, ale równie dobre prace dzieci.

"Co słychać w trawie?” – kompozycja malarska w technice coullage’u. Twórczość własna dziecka w kontekście sztuki współczesnej. Zagadnienie „abstrakcji” w obrazie.

Cele ogólne:
  • zaznajomienie dzieci z zagadnieniem abstrakcji,
  • wprowadzenie pojęcia coullage,
  • rozbudzanie zainteresowań sztuką współczesną,
  • wdrażanie do odbioru dzieł najnowszych,
  • wzmacnianie w dziecku poczucia własnej wartości, zwłaszcza u dzieci nieśmiałych lub słabiej rozwiniętych manualnie,
  • kształtowanie postaw estetycznych,
  • rozwijanie wyobraźni oraz zdolności twórczych.


    Cele szczegółowe:
    Uczeń:
    • potrafi zorganizować swój warsztat pracy,
    • rozpoznaje i stosuje we własnej pracy technikę coullage’u ,
    • tworzy kompozycję malarską ,
    • potrafi nazwać styl nieprzedstawiający w malarstwie,
    • odnajduje analogie stylistyczne pomiędzy swoim obrazem a twórczością wielkich artystów.

      Metody:
      słowne: rozmowa kierowana, objaśnienie, wypowiedzi uczniów,
      oglądowe: pokaz, obserwacja, analiza,
      praktyczne: działalność twórcza

      Formy pracy: praca indywidualna jednolita

      Środki dydaktyczne: przykłady dzieł sztuki współczesnej (J. Pollock), plansze pomocnicze z określeniami abstrakcja, coullage, utwór muzyczny:
      Pory roku – wiosna A. Vivaldiego.

      Materiały i przybory: farby plakatowe, paleta, karton, podkładka, pojemnik na wodę, kolorowe długopisy, flamastry.

      Czas trwania: 2h lekcyjne.

      Przebieg lekcji:

      I część zajęć
      Klasę należy przygotować do zajęć zsuwając ławki pod ściany, tworząc pośrodku sali puste, przestronne miejsce.
      1. Dzieci wygodnie zasiadają w kole, wyciszają się, słuchają muzyki. Możemy zasunąć zasłony, aby zapanował półmrok.
      2. Nauczyciel prowokuje rozmowę stawiając pytania. Dzieci opowiadają o swoich odczuciach związanych ze słuchanym utworem: Z jakimi kolorami kojarzą się słyszane dźwięki? Czy są one dynamiczne? Jeżeli są wesołe to, w jakich kolorach je postrzegają? Czy dźwięk może mieć kształt? Jaki on mógłby być? Jakim ruchem pędzla, ręki wykonalibyśmy go? Czy dźwiękiem możemy naśladować krople deszczu?
      3. Podanie uczniom tematu zadania: „Stajemy się ciepłym latem, kropimy deszczem łąki, lasy, pola. Kolorowe krople nanosimy na kartoniki, rozdmuchujemy, przelewamy. Bawimy się kolorem, mieszamy go na palecie, aby uzyskać „niespotykane” odcienie. Możemy stworzyć wielobarwną kompozycję „rozlewaną” lub ograniczyć się do jednego koloru. Nie używamy pędzla w sposób tradycyjny. Służy on jedynie do mieszania farb, rozrzedzania ich wodą.”
      4. Dzieci zajmują swoje stanowiska pracy, tworzą w pozycji stojącej (technika ta sprzyja szybkiej, dynamicznej pracy, stołeczki są, więc zbędne). W tle pozostaje muzyka. Nauczyciel udziela korekty indywidualnej lub zbiorowej w zależności od zaistniałej sytuacji.
      5. Zakończenie I fazy ćwiczenia.
      v Wyeksponowanie kleksów.
      v Nauczyciel prezentuje przykłady dzieł J. Pollocka (action painting, dla dzieci pozostawmy prostszą technikę coullage'u).
      v Uczniowie obserwują i analizują ilustracje.
      v Szukają analogii względem własnej kompozycji.
      v Wyjaśnienie „zjawiska” coullage’u, jako techniki malarskiej.
      v Zapoznanie dzieci ze stylem abstrakcyjnym w sztuce.

      II część zajęć
      1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przyjrzeli się swoim obrazom i zastanowili: Jaki owad ukrył się pośród barwnych plam kompozycji? Swobodne wypowiedzi podopiecznych.
      1. Podanie treści zadania plastycznego: „Znajdź w swoich kleksach ukryty kształt owada. Może być on zupełnie fantastyczny. Dorysuj czarnym lub kolorowym długopisem brakujące części jego ciała. Nadaj tytuł swej pracy.”
      2. Twórcza praca dzieci. Nauczyciel udziela korekty indywidualnej lub zbiorowej w zależności od zaistniałej sytuacji.
      3. Zorganizowanie wystawy uczniowskich obrazów. Odgadywanie przez dzieci nazw owadów.
      4. Wspólne omówienie wyników pracy.
      5. Ocena kompozycji malarsko – rysunkowych przez nauczyciela.


      Opracowanie i realizacja: Ewa Konieczny

      Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

      X


      Zarejestruj się lub zaloguj,
      aby mieć pełny dostęp
      do serwisu edukacyjnego.




      www.szkolnictwo.pl

      e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
      - największy w Polsce katalog szkół
      - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




      Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

      Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




      Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie