Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pasowanie na czytelnika szkolnej biblioteki – klasa I

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5780 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Propozycja zajęć wprowadzających uczniów klasy pierwszej w tajniki funkcjonowania szkolnej biblioteki.


SCENARIUSZ LEKCJI BIBLIOTECZNEJ
Pasowanie na czytelnika szkolnej biblioteki – klasa I.


Temat: W bibliotece wśród dziwów i książek.

1. Cel główny: zapoznanie dzieci z procedurą korzystania ze zbiorów szkolnej
biblioteki.

2. Cele szczegółowe: po lekcji uczeń:
-zna pojęcia „biblioteka”, „księgarnia”, „czytelnik”,
-wie, gdzie w bibliotece znajdują się zbiory dla dzieci,
-rozróżnia kartę książki i kartę czytelnika,
-umie dbać o książki,
-śpiewa piosenkę o czytaniu,
-rysuje otwartą książkę,
-potrafi pracować w grupie.

3. Czas trwania zajęć: 90 minut.

4. Formy pracy: indywidualna i grupowa.

5. Metody: pogadanka, metoda ekspozycji, działalność twórcza.

6. Potrzebne materiały: schemat krzyżówki na dużym arkuszu kartonu, tekst
piosenki (karton), koperty dla grup (4) z rozsypankami słownymi (tytuły
utworów dla dzieci), czyste kartki ksero dla każdego dziecka, kredki i pisaki,
serduszka z imionami dzieci (z taśmą dwustronnie klejącą na odwrocie),
ilustracje z bajek na dużych kartonach (do dekoracji sali), gitara, magnetofon,
nagrania z muzyką relaksacyjną, dyplomy, informatory o zasadach
korzystania z biblioteki, upominki dla dzieci (np. zakładki), pytania do
krzyżówki, duża księga do pasowania, tekst ślubowania.

Pierwsza część zajęć odbywa się w sali lekcyjnej – druga w bibliotece
szkolnej. W bibliotece należy przygotować specjalną wystawkę książek,
które dzieci będą mogły wypożyczyć, wypisane karty czytelnika.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie dzieci, przyklejenie im kartek z imionami, zajęcie miejsc.
2. Krótka pogadanka na temat celu spotkania.
3. Nauka piosenki:
Czytaj, czytaj każdego dnia,
z książką miło spędzisz czas.
Książka uczy i bawi cię –
z nią nie będziesz nudził się.

4. Wspólne rozwiązanie krzyżówki (dzieci pojedynczo, samodzielnie wpisują poszczególne hasła). Odczytanie rozwiązania.
5. Powtórzenie piosenki.
6. Podział dzieci na cztery grupy (odliczanie do 4). Każda grupa otrzymuje kopertę z rozsypanką słowną, a następnie układa z niej po dwa tytuły utworów dla dzieci (z pomocą nauczyciela).
7. Rysowanie otwartej książki – nauczyciel na tablicy rysuje wzór, a dzieci krok po kroku powtarzają kolejne elementy.
8. Powtórzenie piosenki.
9. Rozmowa z dziećmi na temat ilustracji zdobiących salę:
-z jakich bajek pochodzą?
-czy potraficie je opowiedzieć?

10. Przejście z dziećmi do biblioteki:
-zapoznanie ze zbiorami,
-wskazanie regałów przeznaczonych dla dzieci,
-pokazanie karty książki i karty czytelnika,
-prezentacja nowej i zniszczonej książki ( rozmowa na temat dbania o książki)

11. Uroczyste ślubowanie:

My, uczniowie pierwszej klasy,
Tobie, książko, przyrzekamy,
Chętnie czytać cię będziemy
I zniszczyć ciebie nie damy.

Obowiązków czytelnika
Chętnie przestrzegać będziemy.
Wiernego przyjaciela
Zawsze w tobie znajdziemy.

Nauczyciel dotyka księgą lewego ramienia każdego dziecka i powtarza:
„pasuję cię na czytelnika szkolnej biblioteki”.

Następuje rozdanie dyplomów, informatorów i upominków.

12. Spośród przygotowanych książek dzieci wypożyczają po dwie pozycje.
13. Zakończenie zajęć – wychowawca zabiera dzieci do klasy.


ZAŁĄCZNIK 1

PYTANIA DO KRZYŻÓWKI

1.Królewna Śnieżka zjadła je i upadła na ziemię (jabłko).
2.Dziewczynka z Krainy Czarów (Alicja).
3.Imię misia, który lubi małe co nieco (Kubuś).
4.Zjadł babcię (wilk).
5.Zasadził rzepkę w ogrodzie (dziadek)..Ciężka, ogromna i pot z niej spływa (lokomotywa).
7.Mieszkał u Tosi w piórniku (Plastuś)
8.Wróbelek, który w szkole uczył się literek (Elemelek).
9.Pomogła Kopciuszkowi pójść na bal (wróżka).
10.W kącie stała i tak wciąż opowiadała: „jestem zdolna niesłychanie...” (samochwała).

Rozwiązanie: biblioteka.


TYTUŁY UTWORÓW DO ROZSYPANKI

1.Księżniczka na ziarnku grochu.
2.Ali – Baba i czterdziestu rozbójników.
3.Tańcowała igła z nitką.
4.Alicja w Krainie Czarów.
5.Śpiąca królewna.
6.Gdyby tygrysy jadły irysy.
7.Bajka o smoku wawelskim.
8.O krasnoludkach i sierotce Marysi.

ZAŁĄCZNIK 2


PRZYKŁADOWE TEMATY DO ILUSTRACJI
( DEKORACJA SALI)

1.Krasnoludek.
2.Bajkowy zamek.
3.Wróżka.
4.Żabi król ze złotą kulą.
5.Smok.
6.Czarownica z koszem jabłek.
7.Syrenka.

Opracowała Katarzyna Mreżar

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie