Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak rozpoznać, że już wiosna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4005 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przykład zajęcia w grupie mieszanej, na którym znajdą coś do roboty zarówno 5-cio latki, jak i 6-cio latki.

Temat:  Jak rozpoznać, że już się zbliża wiosna
 
Grupa wiekowa:  pięcio-, sześciolatki
 
Cele ogólne:
• Zapoznanie ze zwiastunami wiosny
• Obserwowanie roślin i zwierząt w czasie przedwiośnia , wczesnej wiosny
• Doskonalenie umiejętności czytania, analizy syntezy wzrokowej i słuchowej


Cele operacyjne
(dziecko):
• potrafi wymienić charakterystyczne cechy wiosennej pogody
• prawidłowo używa form fleksyjnych rzeczowników
• dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
• odczytuje rebusy, wyrazy i zdania
• prowadzi obserwacje przyrody i rejestruje zaobserwowane zmiany , zjawiska
• rozumieć sens kodowania oraz dekodowania i orientować się w najczęściej używanych oznaczeniach


Metody: słowna: wiersz, rozmowa, zagadka
             oglądowa: pokaz, obserwacja
             czynna: układanie puzzli, rozszyfrowanie kodu

Formy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna


Pomoce: globus, rebusy, tekst z obrazkami,  obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne, kod obrazkowo literowy, puzzle  z wiosennymi kwiatami, rozsypanka wyrazowa,  karty ptaki do gry Piotruś


Przebieg zajęcia
I.1. Dziecko zdolne (lub nauczyciel) odczytuje list - wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „List”
  2. Rozmowa na podstawie wiersza:
        - Gdzie był bocian? - nauczyciel demonstruje dzieciom na globusie miejsce pobytu bociana
        - Co mu się znudziło?
        - Do kogo tęsknił?
        - Kiedy będzie w Polsce?
3.W jakim miesiącu dowiecie się układając krzyżówkę ( rozwiązanie: w marcu)
 (dzieci układają w kolejności nazwy przedmiotów w polach krzyżówki: woda, zima, bałwan, wiatr, noc, piorun)
Hasła do krzyżówki:
1. Bywa ona deszczem
Śniegiem, gradem, lodem
Albo chmurą  która
Znów zmieni się w ……………

2.Jaka to pora roku
Sypie śniegiem wokół
Pozwala wyciągnąć sanki
Lepić śnieżne bałwanki.

3. Duży, gruby, biały cały
W kij sękaty uzbrojony
Garnek stary ma na głowie
i ze śniegu jest zrobiony.

4. Chociaż go nie widać
Znać, że siłę ma
Łamie w gniewie drzewa
Chmury niebem gna.

5. W lecie jest krótka
A długa w zimie
Jak jej na imię?

6.Rozwiążcie rebus:
st =   pio (struny)  y
4. Nauczyciel nawiązuje doznanego dzieciom wcześniej przysłowia W marcu jak w garncu
 Przedszkolaki wyjaśniają  co oznacza to przysłowie.

II. 5 Prowadzący pokazuje dzieciom napis Marcowa pogoda
Zadanie dzieci polega na wybraniu spośród  poniższych rebusów tych, które charakteryzują marcową pogodę (w nawiasach umieszczono nazwy obrazków):
Poranna mgła –po(wanna) i=m(igła)
                            w=r

Za oknem wiatr –Za (okno)o=em  k (kwiat)
Ostra zima mocno trzyma –(oset)e (rak)k   (mak)k  (most)st=cno (3) ma
                                                
Nagła ulewa -n(igła) u9lew)a
                        i=a
Grad- g(radio) dio
Rosa – r(osa)
Babie lato-gr=b(grabie) (las)s=to

6. Przeczytajcie ten tekst (sześciolatki czytają słowa, pięciolatki nazywają i czytają obrazki)
Marcowa pogoda
W marcu było zimno i ponuro. Nieładna pogoda, padał (śnieg*) albo (deszcz). Niekiedy(deszcz) ze (śnieg), a nawet (grad). Wiatr rozgania bure (chmury). Zza (chmur) zerkało (słonko). Co to, koniec zimy?
* w nawiasach umieszczono nazwy obrazków


7. Nauczyciel zadaje pytanie:
Jak wam się wydaje czy to już koniec zimy?.
Nauczyciel: Popatrzcie i wybierzcie spośród obrazków te, które pasują do tego zdania : (napis odczytują 6-latki, pięciolatki wybierają i układają obrazki)  Zima zabiera: (Bałwan, wiatr, przebiśnieg, śnieg, deszcz, kra, sople, tęcza,  słońce)
Zostają wyrazy: słońce, tęcza, przebiśnieg. - Z czym wam się kojarzą te wyrazy?
Czy wiecie jak się nazywa ten kwiatek? Rozwiążcie zagadkę:

Niedługo zima już pryśnie,
śnieg już przebiłem jestem…..( przebiśnieg)

Nauczyciel prosi dzieci aby rozszyfrowały  szyfr, a dowiedzą się kto tak miesza  w tym marcowym garncu (każda z liter: R, A, O, I, S, P, N, D, W- ma przyporządkowany obrazek - symbol graficzny). Dzieci mają przed sobą  zaszyfrowany tekst, którego rozwiązaniem jest hasło: Wiosna pani radosna

8. Nauczyciel opowiada o tym, że to właśnie wiosna jest sprawczynią zamieszania w przyrodzie. To ona przegania zimę, budzi zwierzęta i rośliny: Czy znacie jeszcze jakieś wiosenne kwiaty?
Dzieci  zostają podzielone na 9 zespołów (wyciągają kwiaty w różnych kolorach), każdy zespół losuje  kopertę z puzzlami ( pocięte obrazki wiosennych kwiatów z podpisem): tulipan, narcyz, pierwiosnek, zawilec, krokus, sasanka, dzieci zdolniejsze mają puzzle z napisami przebiśnieg, hiacynt, żonkil

9.Wiosna budzinie tylko rośliny ale i zwierzęta, przyciąga do nas z ciepłych krajów  ptaki, ale tak naprawdę ktoś inny wabi  ptaki do naszego kraju - dzieci wyodrębniają pierwszą głoskę  z wyrazów: okulary, wróbel, aparat, dom – po połączeniu pierwszych głosek wychodzi wyraz owad
Jakie znacie owady? – nauczyciel wyjaśnia dzieciom zależność ptaków od owadów i małych zwierzątek - pokazuje niektóre z nich na obrazku

10. Zabawa dydaktyczna oparta na zasadach klasycznego Piotrusia: para to jedna karta ilustracja ptaka i karta napis  ponumerowane od 1 do 13 (pięciolatki kładą obrazek, sześciolatki kładą parę), podpis:  
1. bocian
2. dzięcioł
3. gołąb
4. jaskółka
5. kukułka
6. sikorka
7. skowronek
8. sroka
9. wróbel
10.  szpak
11.  wrona
12. kruk
13. żaba
Kto jest Piotrusiem?
Jakiego ptaka przysmakiem jest żaba?
To już wiemy, że bocian przyleci najprawdopodobniej wtedy, kiedy obudzą się żaby, a one budzą się kiedy robi się ciepło.

11.Zabawa ruchowa orientacyjno porządkowa z elementem skoku „– Raz, dwa, trzy bocian patrzy”

12.Wiosna budzi też i inne zwierzęta. Zgadnijcie jakie zwierzęta budzi wiosna (dzieci losuje kartkę i zadaje zagadkę kolegom: miś, jeże, nietoperze)

III 13. Kalendarzowa wiosna przyjdzie 21.III, ale nauczyciel wyjaśnia, że jest to data umowna i nie znaczy to, że w tym dniu można będzie odnaleźć wszystkie oznaki wiosny.  Trzeba wnikliwie obserwować przyrodę, aby rzeczywiście jest już wiosna. Sprawdźmy czy jesteście dobrymi obserwatorami przyrody (dzieci dobierają do napisu ZWIASTUNY WIOSNY zjawiska, rośliny i zwierzęta mogące świadczyć o nadejściu wiosny (kartoniki z napisami).

13. Nauczyciel proponuje aby dzieci  pobawiły się w najbliższym tygodniu w tropicieli wiosny i zaznaczały na karcie tropiciela zauważone zjawiska. Nauczycielka prosi dzieci aby po tygodniu przyniosły swoje karty obserwacji do przedszkola – to jest ich zadanie domowe.


Opracowała: Marzena Beata Dylewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie