Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wideotrening Komunikacji (VIT) - w pracy nauczyciela szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1066 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wideotrening Komunikacji jest nową metodą pedagogiczną o skutkach terapeutycznych wykorzystywaną z powodzeniem takze w placówkach ośwatowych. VIT opiera się na przekonaniu, ze dobre relacje są fundamentem kształcenia i wychowania. Pozytywny kontakt z innymi warunkuje prawidłowy rozwój dziecka w klimacie bezpieczeństwa i akceptacji, w którym zarówno dorośli jaki i dzieci wzmacniają poczucie własnej godności, kompetencji i autonomii.

Klaudia jest licencjonowanym nauczycielem języka angielskiego. W bieżącym roku szkolnym podjęła swoją pierwszą pracę. Uczy w szkole podstawowej klasy piąte i szóste. Jest osobą energiczną, lubiącą towarzystwo dzieci.
Kilkakrotnie byłam świadkiem jej rozmów z wychowawcami, dotyczących jednej z klas piątych, którą Klaudia opisywała jako "zdolną i trudną".
Po namyśle, przyjęła moją propozycję wzięcia udziału w szkoleniu, metodą Wideotreningu Komunikacji, którego byłam organizatorem i realizatorem na terenie mojej szkoły.
Rozpoczęcie wideotreningu poprzedziło spotkanie z trenerem, na którym wyjaśniłam koleżance procedurę szkolenia, a także udzieliłam odpowiedzi na pytania związane głównie z poczuciem bezpieczeństwa i ewentualnym ocenianiem. Klaudia z pewnymi obawami przystąpiła do pracy ze mną. Określiła swoje trudności w pracy z uczniami, które związane były z utrzymaniem dyscypliny na lekcjach oraz poczuciem zbyt małej skuteczności w stosunku do uczniów słabiej radzących sobie z językiem. Przyznała, że niejednokrotnie po lekcji w tej klasie czuje się bardzo zmęczona ciągłym przywoływaniem dzieci do porządku, często nadweręża swój głos.
Po pierwszym, diagnostycznym nagraniu nauczyciela w kontakcie z klasą, wyłonił się "potencjał" jakim dysponuje Klaudia. Okazało się, że jej „wzorzec komunikowania się” zawiera wiele elementów istotnych dla budowania pozytywnych relacji z ludźmi : ma miły, życzliwy ton głosu i dobrą intonację, mówi wyraźnie, zwraca się do dzieci po imieniu, ma miły wyraz twarzy, uśmiecha się, nawiązuje z dziećmi kontakt wzrokowy, potwierdza przyjęcie odpowiedzi werbalnie i w sposób niewerbalny, chwali osiągnięcia uczniów.
Jednocześnie, można było określić problemy i na ich podstawie sformułować "punkty do pracy", czyli takie elementy, które w „systemie” nie występują bądź zdarzają się sporadycznie.
W zakresie komunikacji podstawowej ważną czynnością w pracy nauczyciela jest aktywizowanie całego zespołu klasowego. Na lekcjach Klaudii, najczęściej obdarzane uwagą i wywoływane do odpowiedzi były dobre uczennice, zajmujące miejsca w rzędzie pod ścianą. Tam też, w ich pobliżu, przeważnie w trakcie lekcji znajdował się nauczyciel. Istotne więc było, by częściej w czasie zajęć przemieszczał się po klasie.
Dało się również zauważyć, że struktura lekcji powinna być bardziej klarowna, by uczniowie wiedzieli, jakie będą etapy lekcji i czego mogą oczekiwać. Film diagnostyczny pokazał także tendencję prowadzącego lekcję do wtrącania informacji ( np. z „życia szkoły”) niekoniecznie istotnych w danym momencie, a zakłócających tok zajęć i wytrącających dzieci z koncentracji.
W kwestii organizacji zauważono niekorzystny, z punktu widzenia możliwości skupiania uwagi, układ ławek i "bariery" w postaci krzesełek odwróconych nogami do góry i znajdujących się na niezajętych ławkach. Sprawia to wrażenie braku ładu i na pewno nie sprzyja dobremu samopoczuciu dzieci.
Kolejnym problemem (konsekwencją braku jasnej, przemyślanej struktury lekcji) okazało się szybkie tempo prowadzenia zajęć, a co za tym idzie pozostawianie niewystarczającej ilości czasu np. na przepisanie tematu lekcji. Nie wszystkie dzieci w tym samym momencie były gotowe, aby z uwagą słuchać nauczyciela. Niezbędne stało się uczulenie Klaudii na „czekanie na gotowość”. Eliminuje to bowiem dodatkowe wyjaśnienia nie nadążającym uczniom i ich zdenerwowanie spowodowane poczuciem "zgubienia się".
Chociaż pozornie takie chwile sprawiają wrażenie niepotrzebnej straty czasu, to w istocie zdecydowanie przyspieszają przebieg lekcji.
Ostatnim, nazwanym elementem do wypracowania była szeroko rozumiana „praca z uczniem słabszym”. W omawianej klasie piątej znajduje się troje takich dzieci. Podstawową umiejętnością, którą musiał przyswoić nauczyciel, było nie przenoszenie błędów tychże uczniów na forum klasy. Bliższy i częstszy kontakt, chwalenie dzieci, zauważanie ich chęci do pracy wydają się być niezwykle pomocne w osiąganiu sukcesów na miarę ich możliwości intelektualnych, a równocześnie gwarantują przeżywanie milszych doznań.
Wejście trenera z kamerą do klasy było pozytywnie przyjęte przez uczniów, a nauczycielowi dostarczyło trochę emocji. Klaudia nie była pewna, jak "wypadła" i na wszelki wypadek usprawiedliwiała się większym niż zwykle niezdyscyplinowaniem dzieci. Udało mi się skutecznie rozwiać wątpliwości młodszej koleżanki ( bowiem VIT bazuje na „pozytywach” ! ) i następne filmy i ich omówienia realizowano bez większych obaw szkolącej się.
Już w czasie drugiego nagrania zauważyłam wyraźny progres w zakresie aktywizowania całej klasy. Klaudia więcej czasu poświęcała pracy z mniej zdolnymi uczniami.
Każde następne spotkanie szkoleniowe (omówienie „dobrych momentów”, analizowanie udanych interakcji i dostrzeganie potrzeb uczniów – wysyłanych przez nich sygnałów, ustalenie „punktów do pracy” przy wykorzystaniu opcji stop-klatka) przynosiło nauczycielowi więcej zadowolenia, wzmacniało jego zaufanie do swoich umiejętności pedagogicznych. Nagrania omawiano zawsze pod kątem komunikacji podstawowej, organizacji i metod pracy.
Istotne jest to , że nauczyciel w trakcie szkolenia metodą VIT coraz częściej i szybciej zaczyna dostrzegać swoje zasoby i wypracowane „dobre momenty”, jest aktywną stroną szkolenia.
Najdłużej Klaudia pracowała nad zdolnością do „czekania na gotowość” uczniów.
Zakończono szkolenie w momencie uzyskania zadawalających wyników w tym zakresie.

Wideotrening Komunikacji, któremu poddała się Klaudia, nauczyciel - stażysta, trwał osiem miesięcy. Trener przeprowadził pięć sesji ( nagranie i omówienie).

Mam wrażenie, na podstawie rozmów z Klaudią i własnych obserwacji jej funkcjonowania w środowisku szkolnym, że wideotrening pomógł nauczycielowi uwierzyć w kompetencje nie tylko w przekazywaniu treści programowych, ale także w kierowaniu uczniami. Wzmocnił poczucie sprawczości tak ważne w pracy w szkole. Żywię nadzieję, że także uczniowie Klaudii poczuli się bardziej kompetentni, że umocniła się ich autonomia. Jeśli w przyszłości będą potrafili budować dobre relacje z ludźmi, wykorzystując wzorzec komunikacji, którego wpływu mieli możliwość doświadczyć, to cel Wideotreningu Komunikacji zostanie w pełni osiągnięty.

Barbara Berger-Nautiyal
pedagog szkolny, trener VIT

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie