Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rośliny naszych lasów - poznać je i ochraniać

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1678 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rozpoznać i nazwać gatunek drzewa, krzewu lub rośliny zielnej – któż z nas nie chciałby posiadać tej umiejętności. Najlepszą formą jej opanowania są oczywiście zajęcia w terenie, podczas których można poznawać rośliny w ich naturalnym środowisku. Prezentowany scenariusz przedstawia jedną z wielu możliwych wersji przeprowadzenia takich zajęć z uczniami np. w ramach zajęć koła LOP.


Cele zajęć:
Wiadomości – uczeń:

  • pogłębia wiedzę o środowisku przyrodniczym własnego regionu
  • zna gatunki pospolitych drzew, krzewów i roślin zielnych
  • zna budowę warstwową lasu
Umiejętności – uczeń:

  • posługuje się kluczami, przewodnikami do oznaczania gatunków roślin
  • rozpoznaje pospolite gatunki roślin występujących w lesie
  • wskazuje warstwy lasu
  • analizuje warunki panujące w każdej warstwie lasu
  • dostrzega przyrodnicze znaczenie lasu
Postawy – uczeń:

  • szanuje organizmy żywe i utrzymuje środowisko w należytej czystości
  • umie właściwie zachować się w środowisku naturalnym
  • umie współdziałać w grupie
  • aktywnie angażuje się w zdobywanie wiedzy
Czas trwania zajęć: 3 godziny.


Metody nauczania:
  • obserwacja w terenie
  • praca z przewodnikiem, kluczem do oznaczania gatunków roślin
  • słowna : dyskusja, pogadanka
Formy pracy: zespołowa


Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze:
  • przewodniki i atlasy do oznaczania gatunków roślin
  • karty pracy
  • teczki do zbioru okazów zielnikowych + bloki techniczne o formacie A4
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjno-porządkowe:

  • dojście do miejsca prowadzenia obserwacji
Uwaga! nauczyciel przed zajęciami wyznacza 2 obszary do obserwacji, zlokalizowane w różnych częściach lasu

  • podział grupy na sześć zespołów
  • rozdanie kart pracy (jedna dla każdego zespołu)
  • zapoznanie uczniów z tematem, celami i planem zajęć
  • określenie czasu pracy zespołów
Faza realizacji:
1. Praca zespołów uczniowskich w terenie ukierunkowana poleceniami w karcie pracy.

Uwaga! na każdym obszarze pracują 3 zespoły prowadzące obserwacje w jednej z trzech warstw lasu:
  • runo leśne
  • podszyt
  • wysokie drzewa (drzewostan)
KARTA PRACY ZESPOŁU
A/ Określ warunki abiotyczne panujące w obserwowanej warstwie lasu: ...................................................................

  • nasłonecznienie - ............................
  • wilgotność - ....................................
  • ruch powietrza - .............................
  • temperatura - ..................................
B/ Wyznacz:

§ liczbę gatunków roślin, które zaobserwowałeś na całym badanym obszarze: ...............

§ gatunek, który dominuje w badanej warstwie lasu: ........................................................

§ dwa gatunki, które rozmieszczone są skupiskowo: ........................................................


C/ Wypełnij karty do prezentacji (format A4) wg wzoru:

  • nazwa gatunkowa
  • liść lub fragment pędu rośliny zaobserwowanej na badanym obszarze (przytwierdzony do karty)
Uwaga! zebrane okazy zostaną zasuszone i wykorzystane do wykonania plakatów umieszczonych na gazetce.

2. Nauczyciel obserwuje pracę zespołów i wspomaga w razie potrzeby.


Faza podsumowująca:
1. Odbywa się w pracowni po powrocie z zajęć w terenie.

2. Nauczyciel przedstawia na foliogramach i omawia różne typy lasów. Uczniowie określają jaki typ lasu obserwowali.

3. Uczniowie z poszczególnych grup omawiają wyniki obserwacji:

  • opisują warunki panujące w poszczególnych warstwach lasu
  • prezentują zebrane okazy.
4. Nauczyciel uzupełnia wiadomości uczniów, nazywa okazy, których rozpoznanie sprawiło uczniom trudność.

5. Sformułowanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego nie można niszczyć roślinności w lesie?

6. Ocena pracy uczniów.

7. Praca domowa: Stworzenie gazetki ściennej (praca zespołowa) z okazów zebranych przez poszczególne grupy wg wzoru:
ROŚLINY NASZYCH LASÓW:

1 – drzewostan

2 – podszyt

3 – runo leśne

4 – roślinność lasów na leży chronić ...

Opracowała:

Janina Nowicka –Publiczne Gimnazjum im. Narodów Zjednoczonej Europy w Bielicach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie