Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opis i analiza rozpoznania i rozwiązania problemu edukacyjno-wychowawczego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1488 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

1 IDENTYFIKACJA PROBLEMU


Opóżnienie rozwoju psychomotorycznego dziecka ośmioletniego związane z lekkim upośledzeniem umysłowym. Zaobserwowanie głównych objawów wskazujących na istnienie problemu.
Dziewczynka mało dojrzała, mało samodzielna. Z trudnością wykonuje czynności samoobsługowe. Jej sprawność graficzna z zakresu motoryki małej i dużej jest niska. Posiada bardzo krótkotrwałą koncentrację uwagi. Jest ruchliwa i nadpobudliwa. Ma kłopoty z nawiązaniem kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi. Jest histeryczna i płaczliwa, rozchwiana emocjonalnie.
Zwróciłam uwagę na ten problem, gdyż dzieci nie akceptowały jej z powodu histerii oraz nie chciała uczestniczyć w zabawach i zajęciach, buntowała się i zamykała się w sobie. Jest to dziecko z domu dziecka.

2 GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA


Grupa terapeutyczno-integracyjna liczy siedmioro dzieci, w tym troje nie posiada normy intelektualnej, pozostałe dzieci są w normie. Wyniki przeprowadzonych testów umiejętności i sprawności ( w pierwszym roku ) informują o licznych trudnościach.
Z analizy dokumentów wynika , że dziewczynka jest opóżniona w stosunku do rówieśników w swoim wieku. Obecnie ma 8 lat, a jest na poziomie 6-latka. Ma słabą pamięć, z trudnością zapamiętuje litery, kłopoty sprawia jej głoskowanie słów. Na wszelkie niepowodzenia reaguje histerycznym płaczem i buntem. Praca indywidualna trwa od trzech lat. Problem nasilał się w pierwszym roku pracy. W następnych latach po zastosowaniu odpowiedniej terapii nastąpiła znaczna poprawa.

3 ZNACZENIE PROBLEMU


Brak umiejętności z zakresu analizy i syntezy percepcji wzrokowej, słuchowej, zdolności koncentracji uwagi i zapamiętywania, zaburzenia rozwoju emocjonalno-społecznego uniemożliwiają dalszą naukę w klasie początkowej.

4 PROGNOZA

W wyniku zastosowania terapii modyfikacji zachowań, programu rozszerzania świata dziecka, zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej wszyscy wychowankowie osiągną sukces-opanują umiejętności z poszczególnych zakresów,znikną zaburzenia emocjonalno-społeczne.

5 PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA

Cele:
- wychowankowie opanują umiejętności i sprawności z poszczególnych zakresów wychowawczo- dydaktycznych
Zadania:
- przypomnienie i zastosowanie terapii ekwiwalentów w odniesieniu do indywidualnych przypadków
- ocenianie na podstawie półrocznych testów umiejętności
- przygotowanie wystawki prac
- zastosowanie programu rozwijania uczuć " Rozszerzanie świata dziecka"
- przygotowanie ciekawych pomocy dydaktycznych
- urządzenie salki do zajęć indywidualnych
- przeprowadzenie zajęć dydaktycznych

6 WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ

W programie terapeutycznym dopasowano wzmocnienia poprzez zastosowanie metod wychowawczych w stosunku do dzieci wykazujących szczególne trudności w nawiązywaniu kontaktu z uwzględnieniem niepowtarzalnych cech dziecka. Uzupełnieniem terapii wzmocnień i ekwiwalentów był program "Rozszerzania świata dziecka" oraz testy umiejętności.
W programie wykorzystano wzmocnienia : muzykę-płyty, taśmy, śpiew, klaskanie, głaskanie,łaskotanie, klepanie, zabawy ruchowe, jasne światło z latarki ( różne czerwone wzory na ścianie lub makiecie ),użycie kremu do rąk, ssanie kostki lodu, elektryczna szczoteczka do zębów. Były to wzmocnienia stymulujące, które przypadły do gustu dzieciom. Jednak w niektórych przypadkach bardzo trudno było znależć coś co dziecko zainteresuje, szczególnie w przypadku dzieci psychotycznych. Wzmocnienia należało często zmieniać.Jest to dość skomplikowany program.
W przypadku 6-letniej autystycznej dziewczynki wykorzystałam czynność, którą wykonuje zostając sama na podglądzie i zastosowałam ją jako wzmocnienie: przewracanie kartek kolorowych gazet i słuchanie muzyki poważnej. Ola była dzieckiem bardzo ruchliwym, przyjemność sprawiało jej bieganie dookoła ze zmianą pomieszczeń. Było to wzmocnienie prznaczone do przynajmniaj częściowego wyeliminowania.Pozwoliłam jej na to tylko wówczas, gdy spełniła moje życzenie np. usiądż i ułóż klocki. Gdy zorientowałam się co stanowi dla dziecka wzmocnienie dbałam, aby zdarzało się to tylko po jego dobrym zachowaniu, a nie po złym.
Przypadek Asi był inny. Dziecko chce uzyskać wzmocnienie zwracając uwagę na siebie, tyranizuje wszystkich swoim płaczem. Zwłaszcza w porze wyjścia do szkoły i w szatni szkolnej. Zawsze używałam wzmocnienia zachowań alternatywnych. Następnie starałam się okazać obojętność. Asia wyczuła, że pomimo swoich wysiłków nie zdoła uzyskać wzmocnienia, tak jak to występowło do tej pory. Płakała coraz rzadziej, aż wreszcie po upływie miesięcy stała się inną dziewczynką- wesołą, samodzielną, z radością idącą do szkoły. W programie zastosowałam ekwiwalenty-żetony, które Asia z Olą mogły wymienić na sok pomarańczowy lub jakiś smakołyk.Dzieci tak polubiły zajęcia, że po kilku tygodniach nie musiałam stosować ekwiwalentów. Same zajęcia były dla dzieci wzmocnieniem pozytywnym.Są to tylko wybrane elementy zastosowanego programu terapii.

7 EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

Przygotowanie testu badania umiejętności i sprawności rozwoju psychomotorycznego dziecka. Po realizacji programów naprawczych i porównaniu wyników z poprzednich lat Ola z uzyskała znacznie lepsze wyniki wychowawczo-dydaktyczne, ustabilizował sie jej stan emocjonalno-społeczny.Zdobyła dyplom potwierdzający jej aktualny stan wiedzy i umiejętności .

                                                                                                   
                                                                                                    Beata Dominiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie