Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jestem częścią rodziny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 846 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W ramach programu zajęć "Przygotowanie do życia w rodzinie" w klasie piątej ważnym tematem jest rodzina. Celem tych zajęć jest uzmysłowienie uczniom ogromnej roli, jaką pełni rodzina w życiu każdego człowieka. Na szczególną uwagę zasługuje rola dziecka we współczesnej rodzinie.

Jestem częścią rodziny

Wstęp:

               Rodzina jest istotnym fundamentem życia człowieka. Wzrastanie dziecka
w szczęśliwej rodzinie lub odczuwanie jej braku dostarcza doświadczeń ważnych i wpływających na dalsze dorosłe życie.

 Teoretyczne ujęcie problemu:

               Rodzina powstaje , gdy kobieta i mężczyzna z radością i nadzieją decydują się zostać rodzicami. Już w łonie matki między dzieckiem i jego rodzicami rodzi się silna więź, która po jego urodzeniu będzie dalej wzmacniana dzięki dawaniu miłości. We wspólnocie, którą tworzą: matka, ojciec i dziecko (dzieci), każdego dnia realizowane są najważniejsze potrzeby wszystkich członków rodziny. W rodzinie następuje również przekazanie fundamentalnych wartości, postaw i tradycji. Dzięki nim w atmosferze miłości, akceptacji i zrozumienia, dziecko może się harmonijnie rozwijać i dojrzewać.
Człowiekiem dobrym, mądrym i zdolnym kochać innych ludzi w przyszłości stanie się to dziecko, które w dzieciństwie nauczyło się współtworzyć swoimi czynami i słowami pozytywną atmosferę w domu rodzinnym.
W ten sposób człowiek otrzymuje wszystko, co będzie mu potrzebne do założenia własnej szczęśliwej rodziny.

Cel główny: Rodzina jako wspólnota oparta na silnych więziach.

Cele operacyjne:
Uczeń po przeprowadzonej lekcji powinien:
-        znać pojęcie rodziny i uświadomić sobie jej znaczenie,
-        widzieć swoje miejsce w rodzinie,
-        pogłębiać więź rodzinną.

Odbiorca: Klasa V szkoły podstawowej.

Metody i techniki pracy:
-        uzupełnianie zdań niedokończonych,
-        praca w grupach,
-        pajęczynka,
-        fotoekspresja,
-        graffiti.
Materiały: kłębek wełny, 2 markery, kartki papieru, wycięte z gazet kolorowe zdjęcia członków rodzin, karteczki samoprzylepne.

Czas: 45 minut.

Przebieg zajęć:

1.      Powitanie uczniów. Przypięcie na tablicy tematu zajęć. (1 min.)
2.      Wszyscy uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel zaczyna ćwiczenie i mówi: „Rodzina to .............” i rzuca kłębek wełny następnej osobie. Uczniowie podają skojarzenia związane z rodziną. (5 min.)
3.      Nauczyciel z uczniami tworzy pojęcie rodziny, a później pyta, co łączy członków rodziny? Czego symbolem jest nić? Kiedy powstaje więź rodzinna? Kiedy zostaje naruszona? (6 min.)
4.      Nauczyciel poleca uczniom wybrać ze zdjęć wyciętych z gazety te, które przypominają ich rodziny. Dzieci uzasadniają swój wybór. (5 min.)
5.      Nauczyciel mówi, że każdy zajmuje określone miejsce w rodzinie i od każdego z członków uczy się. Po zastanowieniu uczniowie na trzech kartkach wpisują: Czego nauczyłem się od Mamy, od Taty, od rodzeństwa i przyczepiają kartki na tablicy pod sylwetkami mamy, taty, dzieci. (5 min.)
6.      Wspólnie z uczniami nauczyciel wyciąga wnioski o znaczeniu rodziny w życiu człowieka oraz funkcję członków (przede wszystkim roli Mamy i Taty). (5 min.)
7.      Uczestnicy zajęć ustalają jaki może być ich wkład w życie rodziny? Co mogą dać rodzicom i rodzeństwu? Podzieleni na 2 grupy próbują to namalować. (7 min.)
8.      Reprezentanci grup omawiają propozycje uczniów. (5 min.)

Przewidywane efekty zajęć:
Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:
1.      Zdefiniować rodzinę.
2.      Umie rozróżnić funkcje członków rodziny.
3.      Potrafi aktywnie włączyć się w życie rodziny.

Ewaluacja zajęć:
Uczniowie na dużych kartkach piszą dalszy ciąg zdania: „Na dzisiejszych zajęciach ......................... .” (5 min.)


Wskazówki metodyczne:
Ze względu na zachodzące zmiany we współczesnych rodzinach (przemoc, rodziny niepełne, dzieci porzucone) zrealizowanie tego zagadnienia wymaga rozwagi. Ważne jest, aby nie zranić uczuć dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i raczej skupić się na pozytywnych przykładach. Każdy dom i rodzina w nim mieszkająca jest inna i nie należy ich porównywać, a co najważniejsze oceniać wszystkich jedną miarą. Rodzice powinni pamiętać, że spoiwem które łączy rodzinę jest miłość. Jednak mądra miłość wymaga, aby i dzieci chciały aktywnie współtworzyć rodzinę, dlatego należy im to uświadomić.

Bibliografia:
1.      J. Krzyżewska, „Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej.
Część I”. Wydawnictwo AU OMEGA, Suwałki 1998
2.      T. Król, „Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V – VI szkoły podstawowej”. Wydawnictwo RUBIKON, Kraków
3.      T. Król, K. Maśnik, G. Węglarczyk, „Wychowanie do życia w rodzinie. Program nauczania dla klas V – VI szkoły podstawowej”. Wydawnictwo RUBIKON, Kraków
4.      I. Gumowska, „Księga nastolatków”. Warszawa 1990 

Opracowała:
Mirosława Boluk
Szkoła Podstawowa nr 76
we Wrocławiu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie