Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz warsztatów skuteczne porozumiewanie rodzic - nauczyciel

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4957 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Coraz częściej życie zmusza nas do poszukiwania nowych rozwiązań, ciekawych metod pracy, żeby lepiej pomagać dziecku. Jeżeli nie zadbamy o to, żeby rodzice byli naszymi sojusznikami, niewiele osiągniemy. Warsztaty, które przeprowadziłam, były właśnie jedną z takich dróg poszukiwania najlepszej metody współpracy z rodzicami.

Scenariusz warsztatów dla nauczycieli nt. „Skuteczne porozumiewanie Rodzic – Nauczyciel”


Data: 16-17 listopada 2004r.

Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 5 w Piasecznie

Czas: 10 godzin
Cele:
  • Integracja grupy;
  • Zapoznanie z metodyka pedagogiki zabawy ze szczególnym uwzględnieniem zabaw ruchowych przy muzyce i tańców integracyjnych;
  • Zachęcenie nauczycieli do kontaktowania się z rodzicami przed rozpoczęciem nauki;
  • Zapoznanie ze sposobami informowania rodziców (notatka informacyjna, gazetka, broszura klasowa, listy do rodziców, pisemne gratulacje, dziennik obserwacji ucznia);
  • Opracowanie propozycji spotkań dla rodziców oraz dla rodziców i dzieci;
  • Prowadzenie dokumentacji (List do rodziców z zasadami zachowania uczniów w szkole, zapis pracy ucznia sprawiającego trudności, Raport pięciotygodniowy, Formularz rozmowy z rodzicami);

Spotkanie I

Przebieg spotkania:
1.      „Lista obecności” – „Wybierz dowolny liść, napisz na nim swoje imię i nazwisko, przyklej na arkuszu w dowolnym miejscu” (drzewo).

2.      Odrysuj swoją dłoń. W środku dłoni napisz swoje imię, a na palcach zapisz to, czego oczekujesz od dzisiejszego spotkania.

3.      Dokończ niedokończone zdania:

Ø      Od rodziców oczekuję……………………………………….

Ø      Zebrania z rodzicami są………………………………………

Ø      Dokumentacja kontaktów z rodzicami jest…………………...

Ø      Poszukiwanie nowych metod pracy z rodzicami jest…………

4.      Przywitania przy muzyce. Witamy się z jak największą liczbą osób, gdy włączona jest muzyka. Przy wyłączonej muzyce słuchamy polecenia. Przykładowe polecenia:

Ø      Przywitaj się przez podanie dłoni.

Ø      Ukłoń się zabawnie.

Ø      Powiedz „Dzień dobry tak, jakbyś zobaczył ukochanego dziadka”.

Ø      Zrób śmieszną minę.

Ø      Poklep po ramieniu.

Ø      Znajdź osoby, które mają taki sam numer buta, co ty.

5.      Przywitanie w kręgu, w ruchu: „Witam tych, którzy myli dzisiaj zęby. Osoby, które poczuły się przywitane, niech podskoczą 3 razy” itd.

6.      Zwracamy się do siebie w parach, siadamy i przeprowadzamy wywiad:

Ø      Imię

Ø      Klasę lub przedmiot, którego uczy dana osoba

Ø      Czy ma własne dzieci?

Ø      Jeżeli tak to w jakim wieku, co lubią, jakie są?

Ø      Jeżeli nie, to jakie chcieliby mieć dzieci?

Ø      Oczekiwania, co do warsztatów.

7.      Przedstawianie osób z pary.

8.      Krótki kontrakt dotyczący zasad przerw, spotkań itp. Zapisanie go na planszy.

9.      Losowanie kartek z nazwiskami i imionami rodzin + określenia pozycji w rodzinie: ojciec, matka, syn, córka, dziadek, babcia itp.

10.  Praca w grupach rodzin np. Kowalskich, Zielińskich itp. nad tym czego rodzice oczekują od szkoły? Zapisanie pomysłów na kartce.

11.  Burza mózgów na forum. Zebranie od ojców rodzin tego, co opracowała grupa i zapisanie na arkuszu papieru.

12.  Wspólne zastanowienie się i zaznaczenie na arkuszu realnych możliwości spełnienia oczekiwań rodziców.

13.  Zabawa rozluźniająca: „Otrząsanie”.

„Teraz wszyscy po kolei otrząsają wszystkie części ciała. Rozpocznijcie od palców prawe ręki, teraz prawa ręka, potem ramię, teraz palce lewej ręki, lewa ręka, lewe ramię, teraz barki, do tego prawa noga, lewa noga, teraz pupa, następnie kręgosłup, teraz głowa,

14.  Mini-wykład w kręgu nt.

Ø      „Zanim rozpocznie się nauka?”

Ø      „Jak informować rodziców?” (rodzaje listów, treść listó, inne sposoby).

15.  Praca w grupach rodzin: Kowalskich, Zielińskich…. Opracowania grupowe zostaną przepisane na komputerze, odbite na xero i rozdanej grupie.

Ø      Opracujcie Biuletyn Klasowy

Ø      Miesięczny Kalendarz ważnych wydarzeń (terminy, tematy dyktand, prac, zebrań, urodzin dzieci, informacje od dyrektora, ewentualne artykuły nt. skutecznego wychowania)

Ø      Piemnsą gratulację oraz formularz „Jestem dumny”

Ø      Dzienniczek obserwacji ucznia

16.  Muzyka i ruch.

Szeroko – stawaiamyduże kroki, we wszystkich kierunkach, brak muzyki – zastygnąć w ruchu i przyjrzeć się sobie.

Wąsko – stawiamy małe, wąskie kroki. Brak muzyki, zatrzymać i obserwować swoje ciało.

Wysoko – obserwuję, jak poruszam się powyżej ramion (poruszają się ramiona)

Pośrodku – obszar między barkami i biodrami. Obserwuję swój taniec.

Na dole – poniżej bioder – ruch nóg, pełzanie, siedzenie, leżenie.

v     Na górnej płaszczyźnie odbywa się balet klasyczny

v     Na płaszczyźnie środkowej – tańce ludowe Europy Środkowowschodniej

v     Na dolnej płaszczyźnie – tańce afrykańskie i tańce Europu Południowej.
17.  Przedstawianie prac rodzin. Omówienie w grupie – burza mózgów. Zapisanie przez matki rodzin dodatkowych informacji, sporządzonych w trakcie dyskusji.

18.  Podsumowanie warsztatów w kręgu – losowanie 3 kart, skojarzenia z rysunkami i warsztatami.

19.  Taniec integracyjny na zakończenie.


˜            Zapytać, czy chcą poznać propozycje masażyków, które można wykorzystać na lekcjach lub na spotkaniach rodzice – dzieci.








Scenariusz warsztatów dla nauczycieli nt. „Skuteczne porozumiewanie Rodzic – Nauczyciel” – spotkanie II.


  1. Lista obecności. Wybieramy kolor liści w zależności od naszego nastroju. Piszemy imię i nazwisko. Przyklejamy na arkuszu – pejzażu. (Jesienny pejzaż – słońce zza chmur, deszczyk, drzewo, jakiś delikatny krajobraz w tle).
  2. Wybieramy wizytówkę również dopasowując do swojego nastroju (chmurka, chmurka z piorunem, słońce, chmurka z deszczem). Piszemy imię i za pomocą taśmy papierowej przyczepiamy do ubrania.
  3. Niedokończone zdania:
Ø      Współpraca z rodzicami jest………………………………………….

Ø      Przyjęcie z herbatką i ciastem dla rodziców byłoby dla mnie przygodą, kłopotem lub………………………………………………………….

Ø      Poważne problemy wychowawcze są dla mnie w pracy …………….

  1. Taniec na „Dzień dobry”
Uczestnicy ustawieni są parami, twarzami do siebie, w jednym kole.

Śpiewają tekst piosenki:

Dzień dobry, witam was! – machamy prawymi rękami.
Zaczynamy, bo już czas. – wysuwamy do przodu raz prawą, raz lewą nogę.
Jestem ja, jesteś ty. – podajemy partnerowi raz prawą, raz lewą rękę.
Razem to jesteśmy my. – trzymając się za ręce, przechodzimy 4 krokami na miejsce

                                        partnera           za 2 razem
                                                  - 4 klaśnięcia z jednoczesnym odwróceniem się plecami do

                                                     partnera (dzięki czemu stoimy przed nowym partnerem)
  1. Krąg – określenie swojej gotowości do pracy, energii w skali od 0 – 100. Jak się czuję? Jakieś uwagi co do wczorajszego dnia.
  2. Krąg – wspólne przeczytanie niedokończonych zdań.
  3. Losowanie grup – państwa. Przeczytanie propozycji spotkań z rodzicami, a także innych propozycji – omówienie w podgrupach. Oglądnięcie propozycji spotkań dla rodziców oraz rodziców i dzieci, a także innych propozycji współpracy.
  4. Omówienie podanych propozycji na forum grupy z wnioskami danej podgrupy.

Przerwa

  1. Zabawa „Okręt”.
Uczestnicy stoją w bliskim kole. Ręce mają splecione na plecach sąsiadów.

Polecenia:

v     Na pokład („Hop” – krok do przodu)

v     Odpływamy („iiiiii” – głowa do góry)

v     Fale w prawo („szuuuu” – ruch w prawą stronę)

v     Fale w lewo  („szuuuu” – ruch w lewą stronę)

v     Dryfujemy ( „chlap, chlap, chlap” – podskoki miejscu)

v     Za burtę („Chlup” – krok do tyłu)

v     Cała naprzód („aaaaaa” – drobne kroczki w miejscu, wychylenie do przodu)

v     Cała wstecz („eeeee” – drobne kroczki w miejscu, mocne wychylenie do tyłu)

  1. Mini- wykład nt. „Dokumentacji – cd.”
  2. Losowanie kolorowych karteczek z nazwami państw (funkcji w państwie np. prezydent, sekretarz, poseł, senator). – Podział na grupy.
  3. Praca w podgrupach:
Ø      Opracowanie Listu do rodziców z zasadami zachowania uczniów w szkole.

Ø      Zapisu pracy ucznia, który sprawia trudności.

Ø      Opracowanie Raportu pięciotygodniowego.

Ø      Opracowanie Formularza Rozmowy z Rodzicami (opatrzonego podpisem rodzica).

  1. Omówienie przez prezydentów poszczególnych państw prac grupy. Zapisanie ich i opracowanie w taki sposób, żeby później można było przepisać je na komputerze i odbić na xero.
  2. Mini-wykład nt. najczęściej spotykanych problemów z rodzicami. Szczególne omówienie sposobów rozmawiania z rodzicami:
Ø      Agresywnymi

Ø      Negatywistycznymi

Ø      Biernymi

Ø      Nieśmiałymi

Ø      Niewykształconymi

Ø      wszystkowiedzącymi

  1. Rozdanie „Garści praktycznych rad”.
  2. Informacje zwrotne – „Czy jest coś, czym chcielibyście się podzielić?”
  3. Zakończenie – karty – Podsumowanie warsztatu na podstawie 3 wylosowanych kart: „Czego życzymy sobie w kontaktach z rodzicami?” lub „Z czym kojarzy nam się współpraca rodzic – nauczyciel”.
  4. Spokojny taniec integracyjny (irlandzki).
  5. „Termometr ewaluacyjny” – ocena warsztatu przez uczestników.


Maria Rubaj

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie