Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Piękna muzyka W. A. Mozarta dla pięknych kobiet

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1057 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Celem koncertu było przedstawienie młodym widzom sylwetki kompozytora w możliwie najpełniejszej formie. Muzyczną treść spektaklu stanowiły wybrane fragmenty dzieł operowych, symfonicznych, kameralnych oraz koncertów instrumentalnych – dobrane w sposób różnicujący pod względem formy, stylu, charakteru, nastroju. Cytaty Mozarta i o Mozarcie – opowiadające o jego dzieciństwie, twórczych zmaganiach, o problemach dnia codziennego, a także o sprawach miłosnych, podparte slajdami z poszczególnych etapów jego życia, umożliwią poznanie kompozytora jako człowieka. Wzajemne dopełnianie warstw: muzycznej, tanecznej, literackiej ukazały postać zaskakującą swoim geniuszem, do tego obdarzoną olbrzymim poczuciem humoru. Z życzeniami miłych przeżyć i wrażeń rozpoczęto koncert z okazji 250 rocznicy urodzin W. A. Mozarta w Dzień Kobiet – 8.III.2006 r. Koncert w ramach obchodów roku mozartowskiego, z okazji 250 rocznicy urodzin kompozytora.

 
Scenariusz audycji muzycznej opracowany przez nauczycielkę muzyki
w Szkole Podstawowej w Bydlinie

 
 
Piękna muzyka W. A. Mozarta dla pięknych kobiet.
 
Cele:
uczeń:
  • zna biografię kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta;
  • rozpoznaje cechy jego twórczości;
  • umie wymienić najpopularniejsze utwory kompozytora;
  • poznaje stroje epoki kompozytora;
  • zna charakter dawnego, dostojnego tańca – menueta;
  • docenia wartości artystyczne utworów.
     
    Metody:
  • eksponująca
    –   prezentacja slajdów, utworów kompozytora z płyt CD;
    –   przykłady utworów Mozarta – Sonata Jowisza, 3 części Menuet;
    –   zatańczenie menueta przez uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej;
  • praktyczna
    –   wykonanie przez uczniów piosenki „Amadeo” muz. P. Piątek,
         podr. kl. VI „Malowane muzyką”; płyty CD;
    –   muzyka Mozarta w wykonaniu uczniów na pianinie;
    –   inscenizacja w formie wywiadu z Mozartem;
     
    Środki dydaktyczne:
  • narzędzia multimedialne (laptop, projektor, głośniki, mikrofony);
  • płyty CD z utworami W. A. Mozarta;
  • pianino, skrzypce.
     

Przebieg audycji:

1.     Przywitanie uczniów i przedstawienie celu tego koncertu.
2.     Projekcja slajdów ułożonych chronologicznie od najmłodszych lat do śmierci kompozytora. Podczas projekcji konferansjerzy zapoznają dość szczegółowo z biografią geniusza posługując się cytatami i historyjkami z jego życia. Tłem muzycznym podczas prezentacji jest „Eine kleine Nachtmusik”.
3.     Piosenka „Amadeo” w wykonaniu uczniów kl. IV i V o treści z życia Mozarta, że do sukcesu prowadzi wytrwałość i systematyczna praca.
Pod koniec mały „Mozart” – uczeń w przebraniu wybiega i przewraca się. Maria Antonina podaje mu rękę, pomaga wstać, a on wykrzykuje „Jest pani bardzo miła, ożenię się z panią”.
4.     Inscenizacja „Wywiad z Mozartem”. Na scenę zaproszony zostaje geniusz, już dorosły, z którym uczennica przeprowadza wywiad, jaki mógłby mieć miejsce w tamtych czasach. Rozmawiają o nocnych maratonach przy biurku, intrygach oraz nieznośnej lekkości bytu.

5.     Wykonanie na skrzypcach menueta przez uczennicę kl. IV b naszej szkoły, która jednocześnie uczęszcza do III klasy Szkoły Muzycznej w Olkuszu
i uczy się grać na tym instrumencie.
6.     Diventimento F – dur Kv 138 składa się z trzech części: Allegro, Andante, Presto. Tę trzecią część wykona na skrzypcach Wiktoria Sojka.
7.     Uczniowie zatańczą menueta do Symfonii nr 41 C – dur  „Jowiszowej” Kv 551.
8.     Z serenady „Eine kleine Nachtmusik” usłyszymy fragment I części, którą wykona na pianinie „sam Mozart”.
9.     Wariacje „Och vous dirai - je maman”, znany temat z piosenki „Trzy kurki” w formie wariacji wykonają uczniowie kl. V a: Agnieszka Straszak
i Sylwester Dusza na cztery ręce na pianinie.
10. Fragment III części „Sonaty fortepianowej” Mozarta Kv 331 zagrają uczniowie kl. V a: Sylwester Dusza i Maria Kaczmarczyk.
11. Na zakończenie koncertu dedykacja dla małych i większych kobiet wraz
z życzeniami i symbolicznym kwiatkiem. Jest nią Andante – temat z filmu Elvira Madigan z koncertu fortepianowego C – dur, przy dźwiękach melodii chłopcy rozdają własnoręcznie wykonane kwiaty paniom oraz koleżankom.
 
Koncert został powtórzony 8. marca dla rodziców, liderów środowiska oraz władz gminy. Po zakończeniu przy kawie, herbacie i ciastku uczestnicy wyrażali pochlebne opinie i zadowolenie.
 
 

Literatura i inne źródła:
 
1.     Czasopismo „Wielcy kompozytorzy”
2.     Czasopismo „Wychowanie muzyczne w szkole” nr 1/2006
3.     Internet: www.mozart.onet.pl - artykuły, wywiad, slajdy
 
 

mgr inż. Józefa Kamionka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie