Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Małe formy teatralne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9171 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W naszej szkole tradycją stało się przygotowywanie przedstawień i inscenizacji w trakcie goszczącego już na stałe w harmonogramie imprez i uroczystości "Tygodnia Baśni". Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w tego rodzaju przedsięwzięciach, gdyż mają możliwość sprawdzenia swoich umiejętności, pokazania się, doświadczają sukcesu.Nauczyciele najczęściej stosują żywy plan. Podobie było ze mną. Chcąc urozmaicić formy pracy z uczniami w tym zakresie dokonałam przeglądu kilku pozycji dotycząch tego tematu. W poniższym opracowaniu chcę pokazać kilka innych możliwosci i zachęcić nauczycieli do zastosowania ich w pracy z uczniem.

Zabawa dla dziecka jest warunkiem prawidłowego rozwoju. Poprzez zabawę dziecko przygotowuje się do pełnienia różnych zadań w życiu dorosłym. Dzieci bawiąc się w dom, szkołę czy sklep, przygotowują się do zabawy w role. Teatr wieku szkolnego powinien być kontynuacją tych "teatralnych" zabaw dziecięcych.

I.Główne cele dydaktyczne i wychowawcze realizowane przy organizowaniu teatrzyków dziecięcych

1. Kształcenie pięknej i wyrazistej mowy dziecka

2. Bogacenie czynnego słownika uczniów

3. Wdrażanie do dłuższych wypowiedzi na określony temat

4. Kształcenie uwagi, spostrzegawczości i pamięci wzrokowej

5. Rozwijanie logicznego myślenia

6. Kształcenie wyobraźni, wrażliwości twórczej

7. Ćwiczenie poprawności ortograficznej poprzez częsty kontakt z tekstem

8. Zaspokojnie naturalnej potrzeby ruchu i zabawy

9. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, świadomej dyscypliny, szacunku dla pracy innych

10. Przygotowanie do właściwego odbioru sztuki

II. Rodzaje małych form teatralnych .

1. Teatr samorodny (improwizacje)

2. Inscenizacje

3. Teatr cieni

4. Teatr lalek

ad. 1

Teatr samorodny nie wymaga przygotowania kostiumów, rekwizytów, ani uczenia się ról.

nie wymaga przygotowania kostiumów, rekwizytów, ani uczenia się ról.
Improwizować można (mimiką, gestem, ruchem) np.

- zagadki

- scenki rodzajowe

- tekst czytany przez nauczyciela lub ucznia

- łatwe i znane bajki

ad. 2

Inscenizacja to zespołowa recytacja tekstu z podziałem na role i odpowiednią do tekstu grą aktorów. Inscenizować można :

to zespołowa recytacja tekstu z podziałem na role i odpowiednią do tekstu grą aktorów. Inscenizować można :
- zdania

- przysłowia

- piosenki

- zagadki i szarady (rozbijanie rzeczowników na części i pokazywanie ich osobno np. bal i konik czyli balkonik)

- baśnie i bajki

Przy wprowadzaniu inscenizacji obowiązuje zasada stopniowania trudności: od wyrazu, zagadki do baśni i bajek)

ad. 3

Teatr cieni lub chiński można tu realizować wszystkie formy teatralne, w szczególności zaś groteskę.

można tu realizować wszystkie formy teatralne, w szczególności zaś groteskę.
Zasada działania- między źródłem światła a ekranem przesuwają się lalki, przedmioty, które rzucają na ekran cienie

- między źródłem światła a ekranem przesuwają się lalki, przedmioty, które rzucają na ekran cienie
Postacie - lalki wykonane z tektury lub szmatek, przedmioty, owoce, warzywa, a nawet odpowiednio złożone dłonie mogą być postaciami bajki. Mogą
- lalki wykonane z tektury lub szmatek, przedmioty, owoce, warzywa, a nawet odpowiednio złożone dłonie mogą być postaciami bajki. Mogą
wystąpić też żywe postacie (teatr hiszpańskich cieni)

wystąpić też żywe postacie (teatr hiszpańskich cieni)
Oświetlenie - najlepsze jest światło z rzutnika do przezroczy, umieszczone na przeciw

- najlepsze jest światło z rzutnika do przezroczy, umieszczone na przeciw
ekranu w odległości 1-1,5 metra.

Dekoracja - najlepiej prezentuje sie w formie ażurowj wycinanki umieszczonej na ekranie z białego płótna rozpietego na drewnianej konstrukcji

- najlepiej prezentuje sie w formie ażurowj wycinanki umieszczonej na ekranie z białego płótna rozpietego na drewnianej konstrukcji
ad. 4

Teatr lalek- lalki ożywia aktor-animator

- lalki ożywia aktor-animator
Rodzaje lalek:

- pacynka (lalka rękawiczkowa, ożywiana dłonią animatora)

- kukiełka (na kiju umieszcza się głowę np. z masy papierowej, tułów, ręce i nogi uszyte są

tkaniny, do rąk można przymocować druty i poruszać nimi)

- jawajka (głowa umieszczona na drążku przechodzącym przez bark do którego

przytwierdzone są ręce połączone w stawach kawałkiem skóry, aby były ruchliwe,

przytwierdzone są ręce połączone w stawach kawałkiem skóry, aby były ruchliwe,
zakończone dłońmi, które dodatkowo za pomocą drutów)

- marionetka ( lalka poruszana od góry za pomocą drutów lub nitek)

Konstruowanie lalek- najważniejsza część to głowa wykonana z masy papierowej, drewna, tkaniny lub tworzywa sztucznego. Kostium powinien mieć tylko charakterystyczne elementy i przykrywać konstrukcję lalki.

- najważniejsza część to głowa wykonana z masy papierowej, drewna, tkaniny lub tworzywa sztucznego. Kostium powinien mieć tylko charakterystyczne elementy i przykrywać konstrukcję lalki.
Technika animacji- aktor poruszający lalką wykonuje te same czynności co lalka i on powinien wypowiadac tekst.

- aktor poruszający lalką wykonuje te same czynności co lalka i on powinien wypowiadac tekst.
Przygotowanie sceny- może to być zawieszona na sznurku lub w drzwiach zasłonka, koc, prześcieradło, parawan albo specjalna scenka z zasłonami.

- może to być zawieszona na sznurku lub w drzwiach zasłonka, koc, prześcieradło, parawan albo specjalna scenka z zasłonami.
Dekoracja- jest tłem, nie może konkurować z lalką, ma pokazać gdzie i kiedy toczy się akcja.

- jest tłem, nie może konkurować z lalką, ma pokazać gdzie i kiedy toczy się akcja.
Efekty sceniczne i słuchowe- wzbogacają i ożywiają przedstawienie.

- wzbogacają i ożywiają przedstawienie.
III. Uwagi metodyczne do pracy nad małymi formami teatralnymi.

- dobierac tekst do wieku i zainteresowań dzieci

- przeanalizować go pod względem treści jak i formy

- podkreślić te momenty, które chcemy wyeksponować

- wspólnie z uczniami ustalic sposoby przedstawienia treści i formy

- podzielić role wraz z zespołem, uwzględniając predyspozycje uczniów

- zaczynać pracę od prób czytanych a następnie opracować układy, ustawienie, przygotować

kostiumy, rekwizyty i dekoracje.

Każda z opisanych wyżej form teatralnych moze być grą dramatyzowaną pod warunkiem, że :

- ma charakter aktyności spontanicznej i zaspokaja psychiczne potrzeby dziecka

- nauczyciel jest tylko inspiratorem i akceptuje propozycje uczniów

- jest przygotowana samodzielnie przez uczniów.

Gry dramatyczne mogą być zabawą odprężającą w czasie lekcji wstępem lub jej zakończeniem. Może być to tylko proste ćwiczenie ruchowe jak też i całe przedstawienie przygotowane samodzielnie przez dzieci.

LITERATURA:

WIERZBICKA U. , Szkolny teatr WSiP,W-wa 1979

AWGULOWA J. , Dziecko widzem i aktorem. Inscenizacje WSiP,W-wa 1979

RYBOTYCKA L. , Gry dramatyczne. Teatr młodzieżowy

ŻUCHOWSKI H. R. Bawimy się w teatr

MINEYKO B. , Improwizacja w klasach 1-3, W-wa 1986

WIECH A. Z. , Poradnik dla wychowawców świetlic szkolnych W-wa 1975r

(roz. IV)

Opracowała Krystyna Kędzia

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie