Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Reporter

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1572 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Z myślą o literacko uzdolnionych uczniach z klas V - VI napisałam program koła dziennikarskiego. Program ma na celu rozwijanie umiejętności pracy w zespole, wspólnego tworzenia przedsięwzięć - redagowanie gazetki szkolnej.

PROGRAM AUTORSKI KOŁA DZIENNIKARSKIEGO
REPORTER
PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW KLAS V – VI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RYŃSKU

Program opracowała: mgr Gabriela Markowska




I. Cele ogólne programu

1. Kształtowanie sprawności mówienia słuchania, czytania i pisania w różnorodnych sytuacjach.
2. Wzbudzanie refleksji językowej – uczenie postrzegania języka jako narzędzia komunikacji i tworzywa literatury
3. Rozwijanie zdolności redakcyjnych.
4. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, wspólnego tworzenia przedsięwzięć – redagowanie gazetki szkolnej.
5. Kształtowanie postaw humanistycznych, motywowanie do poszukiwania w literaturze i tworzenie w życiu wartości wybranych przez uczniów i zawartych w misji szkoły – miłość, prawda, sukces.
6. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
7. Rozbudzanie kreatywności ucznia, pomaganie w odkrywaniu talentów
8. Mobilizacja ucznia zdolnego do samorozwoju.


II. Cele szczegółowe

1. Zapoznanie uczniów z procesem powstawania szkolnego czasopisma.
2. Przygotowanie do działania w zespole i twórczego rozwiązywania problemów.
3. Doskonalenie umiejętności ponadprzedmiotowych takich jak: słuchanie, czytanie, pisanie, rozumowanie oraz korzystanie z informacji.
4. Ćwiczenia sprawności wypowiadania się w podstawowych gatunkach publicystycznych na łamach gazetki szkolnej.

5. Wyposażenie uczniów w umiejętność dziennikarskiej pracy z komputerem, a także korzystania z niego jako źródła wiedzy o świecie.
6. Ćwiczenia umiejętności pracy z magnetofonem, dyktafonem i aparatem fotograficznym.
7. Rozwijanie umiejętności segregowania, opracowywania zdobytych informacji.
8. Poznanie specyfiki swojego środowiska (szkoły, wsi, regionu), jego tradycji, kultury, spraw życia codziennego.
9. Docieranie do informacji, wyrażanie swego sądu, wzbogacanie swej osobowości.
10. Nawiązanie kontaktu z redakcją lokalnej gazety „Gminne Wieści”.
11. Wycieczki do redakcji.
12. Zdobywanie sponsorów – współpraca z organizacjami samorządowymi i przedsiębiorstwami.

III. Treści kształcenia

1. Bogacenie słownictwa poprzez doskonalenie form wypowiedzi; Ćwiczenie redakcyjne
- notatka prasowa
- informacja o wyglądzie
- wywiad – krótki dialog
- sprawozdanie
- list prywatny i oficjalny
2. Tworzenie pytań do kwestionariuszy – sondy
- zaproszenie na ciekawą imprezę szkolną
- zawiadomienie o mającym odbyć się spektaklu
- zapis przeprowadzonych wywiadów
- informacja o szkolnej wycieczce, imprezie
3. W kręgu literatury młodzieżowej:
- rodzaje czasopisma
Poznanie wybranych zagadnień z naszej kultury, sztuki i tradycji.

Edukacja czytelnicza i medialna
- krótkie dzieje pisma i druku
- podstawowe dane na temat budowy gazety
- poznanie pracy drukarza, ręczny, maszynowy skład tekstu
- praca redakcji dziennikarskiej, warsztat pracy dziennikarza
- podstawowe przepisy i zasady prawa prasowego
- jak napisać recenzje filmu?
- Redagowanie pytań do wywiadu

Edukacja regionalna
- moja miejscowość dawniej i dziś (kącik regionalny w gazetce szkolnej)
- krajobraz mojej wsi i najbliższej okolicy
- miejsca pamięci narodowej w najbliższej okolicy
- historia i tradycje szkoły, symbole regionu


IV. Metody pracy

- metoda warsztatowa
- praktyczna
- burza mózgów
- ćwiczenia redakcyjne
- dyskusja

V. Sposoby realizacji

1. Zapoznanie ze słownictwem dziennikarskim (prowadzenie słowniczka).
2. Redagowanie gazetki szkolnej.
3. Popularyzacja niektórych treści gazetki na tablicy informacyjnej.
4. Przygotowanie materiałów reklamowych – ulotki, afisze.
5. Prowadzenie teczek tematycznych; gromadzenie, segregowanie, przetwarzanie zdobytych materiałów.
6. Korelacja z innymi przedmiotami.
7. Nawiązanie kontaktów z innymi kołami dziennikarskimi w innych szkołach w celu wymiany doświadczeń.
8. Ćwiczenia stylistyczne i redakcyjne.
9. Uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych szkoły i regionu.
10. Wyjazdy na ciekawe filmy, wystawy, sztuki teatralne – recenzje.
11. Współpraca z biblioteką szkolną i publiczną – poznanie nowości wydawniczych oraz redakcją gazety Gminne Wieści – zamieszczanie artykułów w gazecie lokalnej.




VI. Przewidywane osiągnięcia ucznia.

Uczestnik zajęć:

wie:
- jak redagować poznane gatunki dziennikarskie: informacje o

wyglądzie osób, przedmiotów, połączone z odczuciami, notatka


- prasowa, list do redakcji, sprawozdanie z lektury, recenzje książki i filmu, zaproszenie, zawiadomienie o szkolnej imprezie, artykuł, wywiad prasowy
- jak gromadzić i porządkować materiały do gazetki szkolnej, pracować ze słownikami, korzystać ze zbiorów biblioteki i czytelni szkolnej
- z jakich źródeł wiedzy i pomocy naukowych może korzystać w szkole i domu
- jakie są dzieje pisma i druku
- podstawowe dane na temat gazety
- jak redagować pytania do wywiadu
- jaki wpływ mają media na nasze życie
- jak umiejętnie korzystać z komputera przy redagowaniu tekstu i prostym składzie gazetki w edytorze tekstu

potrafi:
- rozpoznać cechy charakterystyczne różnych tekstów, spostrzegać ich znaczenia dosłowne i sensy przenośne
- odczytać różne teksty kultury: pamiątki, listy ............
- pisać na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi: opowiadanie, opis, sprawozdanie
- formułować wypowiedź ze świadomością celu, pytać i odpowiadać, polecać i prosić, przepraszać i odmawiać
- zbudować poprawnie pod względem kompozycji tekst, celowo stosując środki językowe oraz przestrzegając norm poprawności językowej
- dbać o układ graficzny tekstów, czytelność i estetykę zapisu
- posługiwać się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń
- wyrażać własne opinie i je uzasadniać
- wskazywać źródła informacji i posługiwać się nimi
- określić swoje zainteresowania
- zaplanować działania grupy
- współpracować w grupie, zespołach
- określić czas niezbędny do wykonanie typowej czynności
- wykorzystać w publicznych wystąpieniach pozawerbalnych środków komunikacji.

VII. Ewaluacja

1. Ewaluacja po wydaniu każdego numeru gazetki –słowna ocena uczniowska.
2. Ewaluacja całoroczna – prezentacja dorobku redakcji na końcowym spotkaniu w roku szkolnym; ankieta dla nauczyciela i ucznia – ocena pracy koła dziennikarskiego.


VIII. Przykładowa lektura pomocnicza

1. Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.
2. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, Bielsko – Biała 2002.
3. Ciborowska – Lipko B., Program klasy teatralno – dziennikarskiej, Kielce 1999.



OPRACOWAŁA: MGR GABRIELA MARKOWSKA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie