Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Świat sztuki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1859 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekty lekcji plastyki przeznaczone do realizacji w klasie trzeciej gimnazjum (1 godzina tygodniowo). Dotyczą one wybranych zagadnień z wiadomości o sztuce: prehistoria, starozytność, sztuka romańska, gotycka, rola światła w malarstwie i obraz jako nośnik informacji. Poszczególne konspekty zostały opracowane na podstawie podręcznika Świat sztuki (WSiP).

KONSPEKTY LEKCJI PLASTYKI

WG PODRĘCZNIKA „ŚWIAT SZTUKI” – J.A. ZIELIŃSKI, J. STASIAK (WSiP)

OPRAC. DANUTA SZYMAŚ

GIMNAZJUM IM. POLSKICH NOBLISTÓW W KRZYŻU WIELKOPOLSKIM




CZYM JEST SZTUKA?

1. Zagadnienie programowe:

malowidła i ryty naskalne paleolitu

natura twórcy sztuki – człowieka.

2. Cele:

kształcenie umiejętności:

dostrzegania środków wyrazu w dziełach sztuki

posługiwania się prawidłową terminologią,

określania funkcji sztuki,

odnajdywania związków między dziełami sztuki a okolicznościami, w których powstawały.

3. Metody pracy:

pogadanka,

dyskusja,

praca z tekstem,

analiza reprodukcji.

4. Formy pracy:

zbiorowa,

indywidualna,

zespołowa.

5. Środki dydaktyczne:

podręcznik „Świat sztuki” – str. 7 – 40, reprodukcje dzieł sztuki prehistorycznej.

Przebieg lekcji:

1. Krótka charakterystyka paleolitu – nawiązanie do lekcji historii:

ramy czasowe epoki,

warunki życia ludzi.

2. Praca z tekstem – okoliczności odkrycia malowideł w Lascaux.

3. Pogadanka – Jakie znaczenie mogły mieć malowidła dla ich twórców i dla ludzi żyjących w XX wieku?

4. Podanie tematu: Czym jest sztuka?

5. Praca w zespołach – analiza malowideł naskalnych:

Jakie zwierzęta zostały namalowane?

Jak wykorzystano cechy powierzchni ścian jaskiń? (faktura, barwa)

W jaki sposób opracowano kompozycję, gamę barwną, kontury i kontrasty?

6. Dyskusja – Jaką funkcję pełniły malowidła naskalne i kim byli ich twórcy?

7. Podsumowanie – cechy i funkcje dzieła sztuki – jej znaczenie dla twórcy i odbiorcy.

8. Ocena aktywności uczniów.

9. Redagowanie notatki z uwzględnieniem pojęć: kompozycja, gama, kontrast, rytm, proporcje, archeologia, nawa.






TWORZENIE OBRAZU ŚWIATA

1. Zagadnienie programowe:

analiza trzech kręgów kulturowych – Egipt, Grecja, Indie – pod kątem tworzonych przez nie obrazów świata.

2. Cele:

kształcenie umiejętności:

rozróżniania trzech kręgów kulturowych,

dostrzegania i określania wpływu środowiska geograficznego, religii i filozofii na ludzką wyobraźnię artystyczną,

poprawnego używania pojęć.

Uwrażliwienie na bogactwo treści i formy artystycznej dzieł starożytnych.

3. Metody pracy:

pogadanka,

dyskusja,

praca z tekstem,

analiza reprodukcji.

4. Formy pracy:

zbiorowa,

zespołowa.

5. Środki dydaktyczne:

podręcznik „Świat sztuki” – str. 44 – 83, reprodukcje dzieł sztuki starożytnej, atlasy historyczne.

Przebieg lekcji:

1. Nawiązanie do lekcji Czym jest sztuka? – przypomnienie cech i funkcji sztuki.

2. Zapoznanie z tematem – Tworzenie obrazu świata.

3. Określenie czasu i miejsca rozwoju sztuki Egiptu, Grecji i Indii.

4. Ćwiczenia w zespołach – opracowanie następujących zagadnień w oparciu o tekst podręcznika i reprodukcje;

A) Egipt

1) W jaki sposób Egipcjanie traktowali siły przyrody?

2) Jakie było wyobrażenie Egipcjan o życiu?

3) Jaką ideę wyrażały świątynie, piramidy i monumentalne pylony?

4) Co było celem twórców rzeźb?

B) Grecja

1) Na czym opierała się filozofia grecka?

2) Jaki był wpływ środowiska naturalnego, żeglugi i handlu na literaturę, architekturę

i wyobrażenie o świecie?

3) Na czym polegał związek teatru ze zjawiskami przyrody?

C) Indie

1) Co charakteryzowało klimat i roślinność Indii?

2) Jak przyroda ukształtowała wierzenia i obraz świata odzwierciedlony w dziełach

sztuki?

3) W jaki sposób religia, filozofia i literatura Ariów wpłynęła na rozwój sztuki Indii?

5. Przedstawienie przez uczniów opracowanych materiałów – ocena.

6. Podsumowanie:

czynniki wpływające na charakter sztuki,

typowe cechy poszczególnych kręgów kulturowych,

znaczenie pojęć: kanon, epos, epopeja, harmonia.

7. Zadanie domowe – porównanie trzech wybranych cech sztuki Egiptu, Grecji i Indii (w formie tabeli).

POSZUKIWANIE PIĘKNA. KATEDRA W CHARTRES.

1. Zagadnienie programowe:

dzieło zrealizowane według jednolitego założenia,

warstwy znaczeniowe elementów tworzących budowlę.

2. Cele:

kształcenie umiejętności:

świadomego odbierania znaczeń, reagowania na formę i symbolikę średniowiecznej świątyni,

odszukiwania informacji w ilustracjach i tekstach,

określania środków wyrazu plastycznego i ich funkcji,

odnajdywania związków sztuki z filozofią, religią i życiem społecznym,

odczytywania intencji twórców,

dostrzegania ponadczasowych wartości sztuki i piękna.

3. Metody pracy:

pogadanka,

praca z tekstem,

prezentacja i analiza reprodukcji.

4. Formy pracy:

zbiorowa,

grupowa.

5. Środki dydaktyczne:

podręcznik „Świat sztuki” – str. 84 – 101,

reprodukcje dzieł sztuki gotyckiej,

magnetofon i nagrania utworów muzyki średniowiecznej,

kartki z zestawami zagadnień do pracy w grupach.

Przebieg lekcji:

1. Nagranie muzyki średniowiecznej – pogadanka:

określenie epoki, w której powstał utwór,

przemiany w sposobie pojmowania pojęcia „piękna”,

cechy kultury średniowiecza – nawiązanie do wiadomości z historii i języka polskiego.

2. Podanie tematu lekcji.

3. Katedra w Chartres – przykład dzieła sztuki stworzonego według jednolitego założenia:

określenie dziedzin sztuki i środków wyrazu w dziełach tworzących katedrę (architektura, rzeźba, witraż).

4. Zapoznanie z treścią zadania:

praca w grupach – analiza ilustracji i tekstów z podręcznika oraz udzielenie odpowiedzi na pytania znajdujące się na wylosowanych kartkach.

5. Praca uczniów.

6. Omówienie poszczególnych zagadnień, wyjaśnienie nowych pojęć.

7. Ocena aktywności uczniów.

8. Podsumowanie, zapisanie notatki w zeszytach.

Zagadnienia do pracy w grupach:

I

1. Co symbolizowały pielgrzymki, które odbywały się w średniowieczu?

2. Co symbolizuje labirynt umieszczony na posadzce katedry w Chartres?

II

1. Czym było piękno dla twórców katedr?

2. Dlaczego Boga nazywano Architektem Wszechświata?

III

1. Czy rzeźba była związana z architekturą?

2. Co przedstawiały rzeźby i jakie funkcje pełniły?

IV

1. W jaki sposób rozety i relikwiarze wykorzystują działanie światła?

2. Co symbolizowały barwy i blask?



FUNKCJE ŚWIATŁA W OBRAZIE

1. Zagadnienie programowe:

światło jako najważniejszy czynnik piękna.

2. Cele:

kształcenie umiejętności:

świadomego odbioru dzieł sztuki,

analizowania i porównywania zastosowanych środków wyrazu,

dostrzegania związków między zjawiskami artystycznymi a okolicznościami towarzyszącymi ich powstawaniu.

3. Metody pracy:

pogadanka,

dyskusja,

praca z tekstem,

analiza reprodukcji.

4. Formy pracy:

zbiorowa,

indywidualna.

5. Środki dydaktyczne:

podręcznik „Świat sztuki” – str. 147 – 163,

arkusz szarego papieru, pisaki.

Przebieg lekcji:

1. Pogadanka – środki wyrazu stosowane w malarstwie.

2. Natura światła – nawiązanie do wiadomości z lekcji fizyki.

3. Podanie tematu – Funkcje światła w obrazie.

4. Określenie i krótka charakterystyka epok, w których tworzyli następujący artyści:

Andriej Rublow, Tycjan, El Greco, Caravaggio, Diego Velázquez, Rembrandt, Jan

Vermeer van Delft.
5. Zapoznanie z treścią zadania:

W oparciu o tekst i reprodukcje znajdujące się w podręczniku uczniowie określają źródła światła i jego funkcje w obrazach, a następnie wpisują swoje spostrzeżenia do zeszytów

i tabeli umieszczonej na tablicy.

Andriej Rublow – „Matka Boska Włodzimierska”,

Tycjan – „Autoprtret”,

El Greco – „Modlitwa w ogrodzie”,

Caravaggio – „Powołanie świętego Mateusza”,

Diego Velázquez – „Panny dworskie”,

Rembrandt – „Powrót syna marnotrawnego”,

Jan Vermeer van Delft – „Kobieta przy oknie“.

6. Dyskusja – uczniowie uzasadniają swoje opinie posługując się odpowiednimi pojęciami. Ocena wypowiedzi uczniów.

7. Podsumowanie – czy istnieje zależność między sposobem wykorzystania światła w obrazie a charakterem epoki, w której obrazy powstawały.

8. Zadanie domowe – określenie źródeł i funkcji światła w wybranym obrazie oraz podanie informacji o epoce i twórcy.


TREŚCI WIARY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ W SZTUCE

1. Zagadnienie programowe:

czynniki, które zadecydowały o ukształtowaniu się stylu romańskiego.

2. Cele:

kształcenie umiejętności:

dostrzegania zależności między treścią i formą sztuki a religią i filozofią.

Poznanie podstawowych cech sztuki romańskiej

3. Metody pracy:

pogadanka,

dyskusja,

praca z tekstem,

analiza reprodukcji.

4. Formy pracy:

zbiorowa,

indywidualna,

5. Środki dydaktyczne:

podręcznik „Świat sztuki” – str. 107 – 109, reprodukcje dzieł sztuki romańskiej.

Przebieg lekcji:

1. Pogadanka – charakterystyka wczesnej fazy średniowiecza – nawiązanie do wiadomości z lekcji historii.

Podanie tematu lekcji.

2. Indywidualna praca z tekstem – religijna i cywilizacyjna rola klasztorów X/XI w. w kształtowaniu kultury średniowiecza.

3. Analiza formy kościołów romańskich.

4. Treść i forma malowideł i rzeźb.

5. Podsumowanie – sztuka romańska jako odbicie struktury społeczeństwa średniowiecznego.

6. Ocena aktywności uczniów.

7. Zapisanie notatki w zeszytach.



GOTYK – MISTYKA ŚWIATŁA

1. Zagadnienie programowe:

nowy system konstrukcyjny w architekturze,

rola uniwersytetów,

rzeźba i malarstwo późnego średniowiecza.

2. Cele:

kształcenie umiejętności:

poznanie charakterystycznych cech sztuki gotyckiej,

uświadomienie wpływu religii i filozofii na sztukę,

odczytywanie symbolicznych treści w sztuce średniowiecza.

3. Metody pracy:

pogadanka,

dyskusja,

praca z tekstem,

analiza reprodukcji.

4. Formy pracy:

zbiorowa,

indywidualna,

zespołowa.

5. Środki dydaktyczne:

podręcznik „Świat sztuki” – str. 110 – 117, reprodukcje dzieł sztuki gotyckiej.

Przebieg lekcji:

1. Pogadanka – Europa u schyłku średniowiecza

szybki rozwój miast i mieszczaństwa,

przemiany w oświacie i rolnictwie,

wojny krzyżowe,

działalność Świętej Inkwizycji.

2. Przypomnienie wiadomości o sztuce romańskiej (dominacja tematyki sakralnej).

Symbolika światła w sztuce średniowiecza.

3. Dyskusja

Czy forma budowli romańskich pozwalała wykorzystać zjawisko światła w przekazywaniu treści teologicznych? (małe okna, przysadzista bryła).

Propozycje uczniów dotyczące zmian w konstrukcji świątyń.

4. Analiza ilustracji – cechy konstrukcji gotyckiej katedry.

Cechy polskiej architektury gotyckiej

Ocena wypowiedzi uczniów.

5. Rzeźba gotycka – analiza treści i formy.

6. Praca w zespołach

Witraże – budowa i funkcje.

Malarstwo tablicowe.

7. Podsumowanie

okoliczności powstania nowego stylu

detale architektury gotyckiej,

środki wyrazu plastycznego.



CYWILIZACJA OBRAZU

1. Zagadnienie programowe:

źródła ludzkich potrzeb estetycznych,

cywilizacja obrazu.

2. Cele:

kształcenie umiejętności:

świadomego odbioru dzieł sztuki,

kojarzenia zjawisk artystycznych z okolicznościami ich powstawania,

wartościowania dzieł sztuki,

rozwijanie wrażliwości na estetykę życia codziennego.

3. Metody pracy:

pogadanka,

prezentacja ilustracji,

dyskusja,

praca z tekstem.

4. Formy pracy:

zbiorowa,

zespołowa.

5. Środki dydaktyczne:

podręcznik „Świat sztuki” str. 235 – 240,

Słownik języka polskiego,

plakaty filmowe,

fotografie,

plansze – pismo chińskie i egipskie,

kartki z zadaniami do pracy w zespołach,

arkusze szarego papieru.
Przebieg zajęć:


1. Powitanie, czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności.

2. Pogadanka – sposoby porozumiewania się między ludźmi (gest, dźwięk, słowo, pismo, obraz).

3. Powtórzenie wiadomości dotyczących treści i formy obrazu – uczniowie zapisują na tablicy

pojęcia, które poznali na lekcjach poświęconych analizie dzieł sztuki.

4. Podanie tematu

podkreślenie wzrastającej roli środków wizualnych w przekazywaniu informacji,

wyjaśnienie pojęcia „cywilizacja obrazu”,

wskazanie na konieczność poznania form oddziaływania mediów i dokonywania

właściwej ich oceny,

określenie zasad pracy w trakcie zajęć – uwrażliwienie na poprawność językową

formułowanych opinii.

5. Zapoznanie z definicją pojęcia „obraz” – praca z tekstem Słownika języka polskiego

wyłonienie dziedzin, które korzystają z obrazu, jako głównego środka przekazywania

informacji:

fotografia,

film,

telewizja,

reklama.

6. Pogadanka – krótka charakterystyka poszczególnych dziedzin, (prezentacja ilustracji):

okoliczności ich powstania,

środki wyrazu, sposoby oddziaływania na odbiorcę.

7. Pogadanka – związek między obrazem a literą – starożytne pismo chińskie i egipskie.

8. Praca w zespołach – dyskusja na temat negatywnych opinii dotyczących cywilizacji obrazu.

Zespoły losują zagadnienia, omawiają je, zapisują własne spostrzeżenia, oceny

przedstawionych zjawisk i przykłady je uzasadniające.

(Wszystkie zagadnienia wypisane są też na arkuszach szarego papieru i umieszczone na

tablicy).

Po zakończeniu ćwiczeń przedstawiciele poszczególnych zespołów przedstawiają swoje

uwagi.

9. Ocena wypowiedzi uczniów, wybór najciekawszych wystąpień, uzupełnienie informacji.

10. Podsumowanie zajęć:

Co oznacza pojęcie „cywilizacja obrazu”?

Które dziedziny posługują się obrazem w przekazywaniu informacji?

Co charakteryzuje właściwą postawę odbiorcy?

11. Zadanie domowe:

Wybierz fragment tekstu z dowolnego podręcznika i przedstaw jego treść za pomocą

obrazu.

12. Zebranie opinii uczniów na temat przeprowadzonych zajęć – ankieta.


Zagadnienia do pracy w zespołach:



  1. Nadmiar obrazów powoduje zjawisko zwane szumem informacyjnym.

  1. Reklama traktuje odbiorcę głównie jako biernego obserwatora i konsumenta.
Rezygnujemy z samodzielnego dokonywania wyboru.


  1. Odbiór obrazu wymaga mniejszego wysiłku intelektualnego i skupienia uwagi
niż odbiór tekstu.


  1. Obraz zabija wyobraźnię i kulturę czytania.
Opracowanie:
Danuta Szymaś




Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie