Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności w przyswajaniu nowych wiadomości programowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4656 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Analiza przypadku ucznia mającego trudności w wykonywaniu poleceń, wymagajacego ciągłej pomocy nauczyciela.

Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązywania problemu edukacyjnego

Trudności w przyswajaniu nowych wiadomości programowych

I. Identyfikacja problemu

      W roku szkolnym 2003/2004 zostałam wychowawczynią kl. I. Swoją pracę rozpoczęłam od poznawania zespołu klasowego pod wieloma kątami między innymi pod kątem deficytów rozwojowych utrudniających przyswajanie wiedzy.
      Zauważyłam, iż szczególnie jeden uczeń ma trudności w wykonywaniu poleceń, wymaga dodatkowych wyjaśnień i ciągłej pomocy nauczyciela.Problem którym się zajęłam okazał się bardzo złożony, symptomy zauważone przeze mnie to:
  • bardzo ubogi słownik dziecka,
  • niechęć do opowiadania, wypowiadania się,
  • brak znajomości obrazu graficznego liter,
  • problemy z dokonywaniem analizy wzrokowo-słuchowej, co utrudniało naukę czytania i pisania,
  • kłopoty z koncentracją uwagi
  • przeszkadzał na lekcjach, zajmował się czymś innym.
     Ponadto chłopca charakteryzowała pewna niedojrzałość emocjonalna. Wiedziałam, że muszę pomóc dziecku. Zaczęłam więc pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie w oparciu o literaturę fachową. Postanowiłam opracować plan pracy kompensacyjno-wyrównawczej i raz w tygodniu nieodpłatnie pracować z uczniem.

II. Geneza i dynamika zjawiska
      Problemy rozpoczęły się z chwilą podjęcia przez ucznia nauki, postanowiłam jak najszybciej zebrać informacje wstępne. Przeprowadziłam rozmowę z wychowawcą klasy zerowej. Okazało się, że chłopiec już w oddziale przedszkolnym miał trudności z opanowaniem treści programowych. Starałam się poznać także środowisko rodzinne ucznia. Chłopiec pochodził z wielodzietnej rodziny o skromnym statusie bytowym. Rodzice są bardzo słabi "intelektualnie". Sami mówią niepoprawnie, nie stosują zasad gramatycznych i składniowych.Tak więc uczeń nie ma w domu żadnych wzorców do naśladowania mowy.
      Ponadto cały czas prowadziłam obserwację dziecka, analizowałam efekty pracy ucznia. Ponieważ problem narastał starałam się jak najszybciej temu przeciwdziałać. Za zgodą rodziców skierowałam ucznia do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej pod kątem trudności w nauce.

III. Znaczenie problemu
      W następstwie zaburzeń rozwoju elementarnych funkcji narastają u dzieci niepowodzenia szkolne polegające nie tylko na ograniczonych możliwościach w zakresie pisania i czytania, lecz także liczenia, manipulowania, wypowiadania się itp. Niepowodzenia szkolne mogą też wywołać inne następstwa, a mianowicie niechęć klasy do dziecka i odwrotnie, zaburzenia w zachowaniu jako wyraz frustracji i przeżyć o negatywnym ładunku emocjonalnym. Zbagatelizowanie zaburzeń i mylne interpretowanie objawów jako małej staranności dziecka, czy lenistwa mogą powodować skutki odwrotne do zamierzonych. Wczesne wykrycie trudności i niepowodzeń oraz zastosowanie odpowiednich środków może zlikwidować problem lub przyczynić się do zmniejszenia występowania tego zjawiska.

IV. Prognoza
      Prognoza negatywna
  • konflikt emocjonalny (jestem gorszy, nie jestem nikomu potrzebny)
  • obniżone poczucie własnej wartości (samooceny)
  • zniechęcenie się dziecka do nauki
  • unikanie znienawidzonych zajęć, zanik motywacji
  • pojawienie się reakcji nerwowych, konfliktowych
  • negatywny wpływ na rozwój osobowości dziecka i przystosowanie społeczne
  • postępujący regres w rozwoju
  • błędne koło
Prognoza pozytywna
  • małymi kroczkami osiągnięcie sukcesu
  • dobra motywacja do dalszej pracy
  • potrzeba dążenia do celu
  • zainteresowanie nauką
  • odnalezienie się wśród społeczności szkolnej
  • ograniczenie narastania problemów edukacyjnych i poprawa wyników w nauce
V. Propozycje rozwiązania problemu

Cel - umożliwienie opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania i kontynuowanie nauki w szkole

Zadania korekcyjno-terapeutyczne
  • Usprawnienie zaburzonych procesorów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu czytania i pisania
  • Wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach
  • Oddziaływania aktywizujące dziecko do nauki
Zadania profilaktyczne
  • Wzmocnienia pozytywne, motywujące do przezwyciężania słabości
  • Usuwanie bezpośrednich przyczyn niepowodzeń
  • Ścisła współpraca z rodzicami w celu właściwej pomocy dziecku w domu
VI. Wdrożenie oddziaływań
      Pracę wyrównawczą rozpoczęłam tuż po rozpoczęciu nauki w szkole. Za zgodą rodziców skierowałam ucznia do Poradni Psychlogiczno-Pedagogicznej. Praca w gronie innych dzieci nie dawała pożądanych efektów. Chłopiec sprawiał wrażenie przestraszonego i zamykał się w sobie mimo zabawowej formy zajęć. Obserwacja ucznia, oraz analiza wyników zmusiła mnie do postawienia sobie pytania ,, Jak pomóc uczniowi w niepowodzeniach szkolnych, który tak bardzo chce być dobry i cieszyć się swoimi sukcesami szkolnymi".
      Postanowiłam więc nieodpłatnie prowadzić zajęcia indywidualne i stosowałam zasady przyjęte w terapi:
  • Powolnego stopniowania trudności uwzględniając możliwości ucznia
  • Ćwiczenia przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych rekompensując funkcjami najmniej zaburzonymi
  • Stosowałam zasadę ciągłości i systematyczności
  • Stosowałam obserwację i diagnozę każdego etapu
     Z praktyki nauczycielskiej wiem jak trudno jest zachęcić dziecko, które doznaje wielu niepowodzeń w czytaniu i pisaniu po podjęciu tych czynności. Próbowałam wzbudzić w dziecku korzystną motywację do pokonywania trudności. Na lekcjach uczeń objęty był indywidualizacją, starałam się wykształcić u niego większą samodzielność i motywację do pracy.

VII. Efekty oddziaływań
      Uczeń zrobił znaczne postępy w nauce. Jest akceptowany przez zespół klasowy, co daje mu wiarę w swoje możliwości. Sporo wysiłku włożył w naukę czytania i widać tego efekty. Nadal jednak nie rozumie w pełni sensu przeczytanego tekstu i niechętnie wypowiada się na określony temat. Pisze czytelnie, potrafi napisać proste zdania ze słuchu chociaż popełnia błędy ortograficzne. Jeszcze z trudem radzi sobie z działaniami matematycznymi. Liczy powoli, popełnia błędy.
      Na zajęciach chętniej zgłasza się do wypowiedzi choć nie zawsze wypowiada się na temat. Ma nadal problemy z koncentracją uwagi. Uczeń chętnie chodzi do szkoły czym sprawia radość rodzicom, a przede wszystkim mnie. Moja prognoza pozytywna w znacznym stopniu spełniła się.
      Uczeń ma olbrzymią motywację do pracy, chętnie czyta w klasie przy innych choć nie wychodzi mu to czasem jeszcze najlepiej. Uczestniczy w imprezach klasowych i szkolnych, dobrze pełni rolę dyżurnego. Nadal jednak należy pracować z dzieckiem i w dalszym ciągu realizować założone cele.
      Tylko właściwa współpraca (nauczyciela, rówieśników, rodziców, Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej), zrozumienie problemu doprowadziły do znacznego złagodzenia problemów opisanych w punkcie pierwszym.

Opracowała mgr Krystyna Strzelczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie