Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z realizacji PRZ nauczyciela kontraktowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4739 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Witam! Jestem nauczycielem języka polskiego w niewielkiej szkole podstawowej. 31 maja 2006 roku zakończyłam swój staż na nauczyciela mianowanego. Poniżej zamieszczam sprawozdanie z realizacji zadań Planu Rozwoju Zawodowego. W wersji dla dyrektora zamieściłam jeszcze dokumentację potwierdzającą spełnienie zadań.

Staż był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, które zawarłam w planie rozwoju zawodowego. Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze oraz opiekuńcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego, aktywnie uczestniczyłam w pracach wszystkich organów szkoły, realizowałam zadania ogólnoszkolne, edukacyjne i wychowawcze.

§ 7. 2. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków;

Jako nauczyciel języka polskiego przyjęłam na siebie szczególną odpowiedzialność budzenia u młodego pokolenia przywiązania do mowy ojczystej, miłości do literatury, wrażliwości na piękno i poprawność języka, kształcenie umiejętności biegłego posługiwania się nim, zarówno w mowie, jak i piśmie. Praca polonisty to także kształtowanie postaw moralnych młodych Polaków, wychowanie w duchu humanizmu. By osiągnąć te cele, nie wystarczy sama osobowość nauczyciela, niezbędny jest właściwy dobór odpowiedniego programu nauczania. Dlatego pracując z danymi podręcznikami starałam się zbierać informacje zwrotne na ich temat - od uczniów, ich rodziców, innych nauczycieli. Ponieważ ocena programu możliwa jest dopiero po przepracowaniu z nim przynajmniej jednego etapu edukacji, uczestniczyłam w spotkaniach z przedstawicielami różnych wydawnictw, po czym bazując na własnych obserwacjach i doświadczeniach, analizując jego skuteczność i przydatność w pracy dydaktycznej i wychowawczej dokonałam wyboru programu nauczania . Wybrane książki spełniają zarówno moje oczekiwania jak i oczekiwania moich uczniów, którzy chętnie sięgają po swój podręcznik nie tylko w czasie lekcji i z dużym wyprzedzeniem znają treść prezentowanych tam tekstów.

Co za tym idzie opracowałam wynikowe plany pracy uwzględniające poziomy wymagań, starałam się też dostosować je do indywidualnych możliwości uczniów.

W czasie całego stażu realizowałam podczas swoich zajęć treści ścieżek edukacyjnych . By tego dokonać, przeanalizowałam podstawę programową w części dotyczącej ścieżek edukacyjnych, ze swojego programu wybrałam treści odpowiadające poszczególnym ścieżkom, tworząc w ten sposób własny program realizacji ścieżek na języku pol skim.

Aby lekcje języka polskiego nie kojarzyły się uczniom wyłącznie z odpytywaniem, klasówkami, gramatyką starałam się je prowadzić różnymi metodami. Angażowałam uczniów, zlecając im wykonanie różnorodnych prac: plakatów, teczek tematycznych, gier planszowych, krótkich inscenizacji, które sprawiały satysfakcję dzieciom, pozwalały im zaprezentować własne zainteresowania, odkryć, często skrywane zdolności i umiejętności. Sama również wielokrotnie wyszukiwałam lub przygotowywałam pomoce dydaktyczne : plansze, mapy, reprodukcje dzieł sztuki, rysunki, foldery, afisze itp. Gromadzenie ich znacznie wzbogaciło mój warsztat pracy, a tym samym bazę materialną szkoły, pozwoliło uatrakcyjnić lekcje, a uczniom lepiej zrozumieć i przyswoić nowy materiał.

Ocena skuteczności własnej pracy to także bieżące i okresowe sprawdzanie umiejętności i wiedzy uczniów. W tym celu też systematycznie sprawdzałam wszelkie prace uczniów, ich zeszyty przedmiotowe, opracowywałam i przeprowadzałam testy sprawdzające , a przede wszystkim dokonywałam analizy ich wyników , tworzyłam indywidualne plany naprawcze. Pozwoliło mi to ocenić poziom wiedzy i nabyte umiejętności uczniów, wskazywało braki i niedociągnięcia także moich działań dydaktycznych, ułatwiało naprawę popełnionych błędów. Uczniowie chętnie wraz ze mną analizowali wyniki, porównywali swoje dokonania z dokonaniami innych, szczególnie pomocna była tu graficzna forma przedstawienia wyników.

Wielce pomocna w ocenie własnych dokonań edukacyjnych okazała się praca nad analizą wyników testów kompetencji po klasie VI. W czasie trwania stażu dwukrotnie dokonywałam podsumowań sprawdzianu, współtworzyłam plany i programy naprawcze . Praca ta pomogła mi spojrzeć na proces nauczania-uczenia się od strony standardów edukacyjnych, dostrzec konieczność współdziałania nauczycieli wszystkich przedmiotów w procesie edukacji, wykazała celowość istnienia nauczycielskich zespołów klasowych, którego w roku szk.2004/2005 byłam liderem.

Niezmiernie ciekawym i wzbogacającym doświadczeniem w mojej pracy dydaktycznej było organizowanie konkursów szkolnych i gminnych . W trakcie stażu dwukrotnie zorganizowałam Gminną Corridę Ortograficzną dla uczniów klas VI szkół podstawowych z terenu gminy Mełgiew oraz Turniej Szkolny Małego Konkursu Recytatorskiego. Pozwoliło to mi wykazać się swoimi umiejętnościami organizacyjnymi, wymienić doświadczenia z innymi nauczycielami polonistami, wpłynęło na wzrost prestiżu mojej macierzystej placówki w środowisku gminnym.

Podczas realizacji PRZ wielokrotnie prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu, lekcje otwarte dla rodziców, obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu. Szczególnie przydatna okazała się tu wiedza zdobyta podczas kursu „ Hospitacja diagnozująca”, dzięki której mogłam spojrzeć na lekcję zarówno od strony prowadzącego, jak i hospitującego, zaobserwować jej dobre strony, zauważyć niedociągnięcia, co pozwoli mi uniknąć ich w przyszłości.



§ 7. 2.2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;



Praca z dziećmi wkraczającymi w trudny wiek dojrzewania, na różne sposoby manifestującymi swoją niezależność, stanowi nie lada wezwanie dla pedagoga. Nie zawsze kłopoty z nauką wynikają z braku możliwości umysłowych dzieci, a problemy wychowawcze nieznajomości i nieposzanowania zasad współżycia społecznego. Każdy człowiek jest indywidualnością i do każdego musimy starać się dotrzeć. Dlatego też pełniąc funkcję wychowawcy klasowego, przede wszystkim starałam się poznać swoich wychowanków, ich potrzeby i zainteresowania, środowisko rodzinne, panujące w nim zwyczaje. Mając tę wiedzę mogłam stworzyć plan pracy wychowawczej dla klasy uwzględniający potrzeby rozwojowe uczniów.

Praca wychowawcy to także bieżące rozwiązywanie konfliktów, sporów, słowa pociechy, a czasem nagany. Ze wszystkimi tymi problemami zetknęłam się w czasie odbywania swojego stażu i poradziłam sobie najlepiej jak umiałam. Dzisiaj bardzo często spotykam się z dowodami sympatii ze strony byłych i obecnych wychowanków oraz ich rodziców, co jest dowodem na to, że moje starania wychowawcze przyniosły oczekiwany rezultat. Jako nauczyciel często stawałam przed problemem nieradzenia sobie uczniów z przyswojeniem wymaganej wiedzy i umiejętności. Dla nich to zawsze chętnie, społecznie organizowałam zajęcia dodatkowe , na których mogli uzupełnić brakujące wiadomości, wyćwiczyć nieopanowane umiejętności, poprawić klasówkę czy sprawdzian. Przez dwa lata prowadziłam lekcje przygotowujące uczniów klas szóstych do sprawdzianu kompetencji . Dzięki nim wszyscy uczniowie mogli nie tylko sprawdzić stopień opanowania przez siebie podstawowych umiejętności, takich jak pisanie, czytanie, czy rozumowanie, ale też oswoić się z nową formą sprawdzania kompetencji, jaką jest test po klasie szóstej.

Jak w każdej szkole, tak i w naszej, było i jest wielu uczniów zdolnych, chętnych do nauki, tryskających energią, pragnących podzielić się z innymi swoją wiedzą i umiejętnościami. Im to poświęcałam czas, przygotowując do różnorodnych konkursów , w których odnosili sukcesy na szczeblu gminy i powiatu. I tak moi uczniowie w ciągu ostatnich trzech lat, brali udział w następujących konkursach:

IV Powiatowy Przegląd Twórczości Plastycznej Dzieci i Młodzieży – Świdnik, listopad 2003r.

XXIII Turniej Gminny Małego Konkursu Recytatorskiego – Mełgiew, 3 marca 2004r.

XXIV Turniej Gminny Małego Konkursu Recytatorskiego – Mełgiew,25 lutego2005r.

XXIII Turniej Powiatowy Małego Konkursu Recytatorskiego –Świdnik, 13 marca 2004r.

Gminny Konkurs na Najpiękniejszą Palmę Wielkanocną – Mełgiew, 4 kwietnia 2004r.

III Gminna Corrida Ortograficzna – Jacków, 15 kwietnia 2004r.

III Powiatowa Corrida Ortograficzna –Trawniki, 29 kwietnia 2004r.

XXIV Turniej Gminny Małego Konkursu Recytatorskiego – Mełgiew,25 lutego2005r.

Gminny Konkurs na Najpiękniejszą Palmę Wielkanocną – Mełgiew, 20 marca 2005r.

IV Gminna Corrida Ortograficzna –Podzamcze, 14 kwietnia 2005r.

IV Powiatowa Corrida Ortograficzna –Mełgiew, 29 kwietnia 2005r.

VII Gminny Przegląd Kolęd i Pastorałek – Podzamcze, 19 stycznia 2006r.

XXV Turniej Gminny Małego Konkursu Recytatorskiego –Jacków,17 lutego2006r.

XXV Turniej Powiatowy Małego Konkursu Recytatorskiego –Świdnik, 11 marca 2006r.

III Edycja Międzyszkolnego Konkursu Święta Wielkiej Nocy – Mełgiew, 10 kwietnia 2006r.

V Gminna Corrida Ortograficzna – Jacków, 23maja 2006r.

Możliwość pokazania swoich zdolności, odnoszone sukcesy bardzo pozytywnie wpłynęły na wzrost samooceny wielu uczniów, pozwoliły im uwierzyć we własne siły.

Dzisiejsza młodzież, wbrew obiegowym, niesprawiedliwym ocenom, jest bardzo wrażliwa na krzywdę i nieszczęścia innych, skora do niesienia pomocy. Jako opiekun Samorządu Uczniowskiego organizowałam akcje , które pozwalały młodym ludziom dać wyraz swojej empatii. I tak we współpracy z radiem Lublin, przy współudziale rodziców – mieszkańców Jackowa, przeprowadziliśmy akcję charytatywną „Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę” oraz włączyliśmy się w ogólnopolską akcję na rzecz Rodzinnych Domów Dziecka „Góra Grosza”.

Na terenie szkoły organizowałam obchody Pierwszego Dnia Wiosny, zabawy sportowe i konkursu z okazji Dnia Dziecka, uroczyste akademie z okazji świąt państwowych, inscenizacje: na Dzień Nauczyciela, zakończenie roku szkolnego, poświęcone kandydatowi na patrona. Wielokrotnie byłam też współorganizatorem i opiekunem dyskotek, zabaw andrzejkowych, choinek szkolnych, inscenizacji okolicznościowych dla rodziców ( Spotkanie Opłatkowe, Spotkanie Wielkanocne), kiermaszy stroików świątecznych.

W czasie trwania stażu wiele razy wyjeżdżałam z uczniami do kina „Lot” w Świdniku na przedstawienia teatralne. Oglądaliśmy: „Dom, rodzina, przyjaciele”, „Czarodziejski kocioł”, „W pułapce cywilizacji”, „Gniazdo”.

Pełniłam też rolę opiekuna wycieczek szkolnych ( ukończyłam kurs kierownika wycieczek): jednodniowej do Warszawy i pięciodniowej do Trójmiasta.

Wszystkie wymienione działania były przejawem mojej reakcji na potrzeby uczniów, pomogły mi lepiej poznać i zrozumieć swoich wychowanków, którzy dzięki wspólnym działaniom integrowali się, kształcili umiejętność współpracy w zespole, poczucie odpowiedzialności za klasę i innych ludzi.

Pełniąc rolę wychowawcy klasowego prowadziłam ścisłą współpracę z rodzicami uczniów .

W zależności od sytuacji spotykałam się z nimi na zebraniach klasowych lub indywidualnych konsultacjach. Ponieważ dobro naszych podopiecznych jest dla nas wartością nadrzędną, staraliśmy się wypracowywać sposoby rozwiązywania pojawiających się problemów dydaktycznych i wychowawczych. Kilkakrotnie zwracaliśmy się o pomoc do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świdniku, raz do pani pedagog w Mełgwi.

Rodzice chętnie służyli swoją pomocą w polepszaniu bytowych warunków nauki swoich pociech. Wspólnymi siłami, w czasie weekendów, odmalowaliśmy salę lekcyjną, położyli nową wykładzinę podłogową, zmienili wystrój klasy. Przebywanie w sytuacji nieoficjalnej sprawiło, że pewne sprawy rodzinne, często wstydliwe, o których w czasie oficjalnych zebrań trudno jest mówić, ujrzały światło dzienne. Pozwoliło mi to lepiej zrozumieć sytuację uczniów, relacje sąsiedzkie panujące w środowisku moich wychowanków, a tym samym obrać właściwą drogę moich poczynań wychowawczych



§ 7. 2. 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;

Dynamiczne przemiany kulturowe, ekonomiczne i naukowo-techniczne końca ubiegłego wieku wymusiły niejako, milowy postęp w dziedzinie edukacji, pozyskiwania informacji, a co za tym idzie nowe standardy w pracy nauczyciela. Technologie informacyjne stały się niezbędnym narzędziem pracy każdego pedagoga.

Podczas odbywania stażu często wykorzystywałam na swoich lekcjach program edukacy j ny Ortografia nic trudnego. Pozwalał on w sposób interesujący dla uczniów, opanować pełne pułapek tajniki i zasady ortografii polskiej. Uniknąć nudy i rutyny.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie klasy IV pod moim kierunkiem, korzystając z pakietu Microsoft Office (Word., Paint), opracowali napisane przez siebie baśnie, które następnie wydrukowaliśmy w postaci książki pt. „Baśnie Czwartaków”.

Opracowując pomoce dydaktyczne, testy, materiały konkursowe, zaproszenia, dyplomy, podziękowania najczęściej korzystałam z pakietu Microsoft Office(Word, Paint), programu Print Artist, Corela.

Praca ta znacznie wzbogaciła mój warsztat, a szkole pozwoliła zaoszczędzić znaczne środki finansowe.

Dokonując analizy sprawdzianów lub testów najczęściej sięgałam do zasobów Worda i Excela, natomiast podczas opracowywania wyników testów kompetencji – Test PLUS’a.

Za najważniejsze osiągnięcie w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej w swojej pracy uważam wydawanie gazetki szkolnej

w ramach zajęć koła dziennikarskiego. Prowadzenie tegoż koła narzuciło mi rolę fotoreportera, uwieczniającego najważniejsze wydarzenia z życia szkoły. We wrześniu 2005 r. korzystając z offica , wydaliśmy pierwszy numer Gazetki Uczniów Szkoły Podstawowej w Jackowie Jacusie. Z czasem, dzięki uprzejmości firny OK.Net z Lublina, która udostępniła nam miejsce na swoim serwerze, gazeta mogła zaistnieć w wersji elektronicznej. Jej strony tworzymy korzystając z Microsoft Front Page’a.

Technologie informacyjne to także szeroko pojęta informacja. Dzięki internetowi mamy doń niemal nieograniczony dostęp. Podczas prac nad gazetką starałam się ukazywać uczniom różne sposoby wyszukiwania interesujących ich faktów, elektronicznej ich obróbki i opracowania.

Niniejsze sprawozdanie umieściłam na stronie internetowej www.literka.pl.


§ 7. 2.4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;

Podczas realizacji stażu na nauczyciela mianowanego, niemal codziennie stawałam przed problemami, przy rozwiązywaniu których niezbędna okazała się moja wiedza z psychologii, pedagogiki czy dydaktyki. Każde dziecko jest inne, ma inne zdolności, zainteresowania, potrzeby. Dlatego tak ważna jest indywidualizacja zadań i wymagań stawianych uczniom. Podczas prowadzonych przeze mnie zajęć starałam się, by były one zrozumiałe i ciekawe dla wszystkich dzieci. Uczniowie zdolni, chętni do pracy mogli zawsze liczyć na dodatkowe zadania, słabsi – na pomoc mojej strony. Jedną z częściej stosowanych przeze mnie na lekcjach form pracy, były zajęcia w mieszanych grupach – dzieci bardzo inteligentnych i słabszych, podczas których zdolniejsi pomagali kolegom nadrobić braki. Lekcje te sprawiały wszystkim ogromna satysfakcję, jednym pozwalały nadrobić braki, nie pozostawać w tyle za kolegami, innym - pochwalić swoją wiedzą, podzielić nią z innymi. W czasie mojego stażu pracowałam z uczniami dyslektycznymi, wymagającymi szczególnej uwagi, cierpliwości, stosowania indywidualnych metod przekazywania wiedzy czy przyswajania umiejętności.

Często też zmuszona byłam rozwiązywać różne problemy wychowawcze, od najbardziej błahych na terenie swojej klasy, do tych wymagających współpracy innych nauczycieli, rodziców, a nawet pedagoga szkolnego ( pani pedagog zatrudnionej w gimnazjum w Mełgwi). Przez dwa lata stażu byłam wychowawcą chłopca z rodziny patologicznej. Jego rodzice bardzo niechętnie odwiedzali szkołę, nie zapewniali dziecku podstawowych podręczników i przyborów koniecznych podczas nauki w szkole, nie dbali o jego zdrowie fizyczne. Chłopiec był bardzo chorowity (miał problemy z krtanią), niepozorny, niski, często przychodził do szkoły głodny. Matka nie stawiała się na rozmowę mimo wielokrotnych wezwań. Nie chciała zapewnić dziecku bezpłatnych obiadów (do czego niezbędna była jej wizyta w Ośrodku Pomocy Społecznej w Mełgwi). W końcu, po wielu staraniach, przy pomocy pani pedagog z mełgiewskiego gimnazjum i pani Dyrektor udało mi się rozwiązać tę sytuację – chłopiec zaczął spożywać darmowe posiłki, a matka zaczęła odwiedzać szkołę.

§ 7. 2.5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.



Decyzja o rozpoczęciu stażu na nauczyciela mianowanego była dla mnie jednocześnie chwilą, w której zaczęłam dokładnie poznawać prawo oświatowe. Po analizie najważniejszych aktów prawnych dotyczących oświaty: Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego, rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego: nawiązałam współpracę z opiekunem stażu, opracowałam plan rozwoju zawodowego. Przez cały okres stażu śledziłam zmiany w prawie oświatowym, co pozwoliło mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur.

Bieżąca analiza rozporządzeń i ustaw dotyczących oświaty (zarówno na drodze elektronicznej jak i podczas szkoleń i kursów), pozwoliły mi pracować nad aktualizacją dokumentacji szkolnej: statutu szkoły, WSO, współtworzyć programy pracy szkoły (wychowawczy i profilaktyczny), plany pracy i rozwoju szkoły.

Brałam udział w mierzeniu jakości pracy naszej placówki. W 2004 roku zostałam Koordynatorem do Spraw Mierzenia Jakości Pracy Szkoły.

W kwietniu bieżącego roku pracowałam w komisji podczas sprawdzianu kompetencji uczniów klasy VI.

Współtworzenie, a tym samym doskonała znajomość najważniejszych wewnątrzszkolnych aktów prawnych: statutu i WSO pozwoliła mi lepiej wykonywać obowiązki nauczyciela – wychowawcy, obiektywnie oceniać wiedzę i zachowanie uczniów.

Dogłębne poznanie podstawy programowej pomogło mi w wyborze właściwego programu nauczania, tworzeniu własnych planów pracy, planu realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych

W czasie trwania stażu udało mi się zrealizować postawione w planie rozwoju zawodowego zadania, dzięki którym poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne, przyczyniłam się do podniesienia jakości pracy szkoły. Podejmowane wyzwania stały się dla mnie inspiracją, wyzwalały nowe pomysły, które mam nadzieję w przyszłości realizować. Zrozumiałam, że by zostać dobrym pedagogiem, często musimy zauważać rzeczy niewidoczne dla innych, pochylać nad najmniejszym nawet osiągnięciem ucznia, każdym odniesionym sukcesem wychowawczym, gdyż może być on jednym z kamyków na drodze do osiągnięcia doskonałości.

Anna Krasucka-Chyćko
9 czerwca 2006r.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie