Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pożegnanie zimy - konspekt lekcji z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2488 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Metodyka nauczania i wychowania dzieci upośledzonych w stopniu lekkim - konspekt lekcji "Pożegnanie zimy".

KONSPEKT DLA KLASY III

OŚRODEK TEMATYCZNY: Pożegnanie zimy

TEMAT DNIA: Swobodne wypowiedzi pt. „Jak zwierzęta przetrwały zimę?” oraz budującej się przyrody na podstawie odbytej wycieczki, ilustracji, zagadek i zgromadzonego materiału przyrodniczego.
Nazywanie roślin wcześnie kwitnących. Ciche czytanie tekstu ze zrozumieniem – zagadki o zwierzętach. Naśladowanie ruchem i głosem zwierząt. Wykonanie sylwetki jeża z pasków pociętego papieru. Matematyczne zabawy z jeżami – zbiory i zadania tekstowe.

CELE GŁÓWNE:
  • ciche czytanie ze zrozumieniem poleceń dla grupy i tekstów zagadek
  • wykonanie sylwetki jeża
  • układanie i rozwiązanie zadania tekstowego do ilustracji
CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • wypowiada się zdaniami na temat zwierząt i ich życia zimą
  • wymienia zwiastuny budzącej się wiosny
  • czyta cicho ze zrozumieniem
  • zgodnie współpracuje w grupie
  • rozwiązuje zagadki
  • poprawnie przepisuje
  • przyjmuje role wynikające z pracy grupowej
  • bierze udział w prezentacji
  • naśladuje głosem i ruchem zwierzęta
  • składa i wycina papier
  • nakleja pocięte paski i wypełnia sylwetką jeża
  • układa treść zadania do ilustracji
  • tworzy zbiory
  • porównuje liczebność zbiorów
  • przelicza elementy w zbiorze
  • śpiewa i bawi się przy piosence „Stary niedźwiedź mocno śpi”
I CZĘŚĆ WSTĘPNA
  1. Powitanie
  2. Sprawdzanie listy obecności – próby podpisywania się przy swoim nazwisku (niektóre dzieci po śladzie)
  3. Wybór dyżurnych
  4. Obserwacja pogody – na podwórku ze szczególnym zwróceniem uwagi na cechy nadchodzącej wiosny
  5. Ćwiczenia kalendarzowe – Jaki mamy dziś dzień?
  6. Przypomnienie nazw miesięcy z nawiązaniem do miesiąca marca jako miesiąca wiosennego, ale jeszcze nie wiosny, lecz czasu przedwiośnia
II CZĘŚĆ POZNAWCZA
  1. Omówienie bukietu gałązek wierzby, leszczyny i brzozy przyniesionych z wycieczki
  2. Omówienie ilustracji przywieszonych na tablicy i nawiązanie, że rośliny i zwierzęta budzą się do życia
  3. Przygotowanie do pracy w grupach: tj. podział na grupy, wybór grupowego, wyjaśnienie na czym będzie polegało zadanie grupy
  4. Rozdania poleceń do pracy i tekstów zagadek
    • każdy w grupie musi zapoznać się z poleceniem (a) przeczytaj zagadkę, (b) napisz odpowiedź, (c) przedstaw za pomocą ruchu, gestu i głosu odgadnięte zwierzę, (d) jak to zwierze przetrwało zimę?
    • informujemy dzieci, że będziemy oceniać zgodną pracę w grupie, dyscyplinę, a także to jak grupa zrozumiała i wykonała polecenia
    • teksty zagadek dla IV grup:

      I grupa – Powieś jej na sznurku
      kawałek słoniny,
      a będzie ją dziobać
      w czasie mroźnej zimy.
      (sikorka)

      II grupa – Smacznie śpi w barłogu
      w czasie białej zimy.
      My go nie zbudzimy,
      bo się go boimy.
      (niedźwiedź)

      III grupa – Drzemały podczas zimowych
      chłodów w niedużym domku
      na plastrze miodu.
      Wkrótce wylecą całą gromadką
      ku pierwszym, wiosennym kwiatkom.
      (pszczoły)

      IV grupa – Gdy chłód mu dokucza nieznośnie,
      w stos liści na zimę się kryje.
      Lecz gdy mu zapachnie przedwiośnie,
      wysuwa kolce i ryjek.
      (jeż)
  5. Prezentacja pracy grup:
    • poszczególne grupy przedstawiają za pomocą ruchu, gestu i głosu odgadnięte zwierzę. Inne dzieci odgadują. Grupa wyjaśnia jak to zwierze żyło zimą. Wybrane dziecko z grupy pisze na tablicy, nazwę odgadniętego zwierzęcia – wszyscy sprawdzamy poprawność zapisu
  6. Ćwiczenia relaksacyjne (śpiew i zabawa pt. „Stary niedźwiedź mocno śpi”)
  7. Wklejanie do zeszytu tekstu zagadki i samodzielne napisanie rozwiązania
  8. Wykonanie sylwetki jeża:
    • odrysowanie i wycięcie szablonu
    • wyklejenie szablonu pociętymi paskami gazety
    • prezentacja jeży na tablicy
  9. Matematyczne zabawy z wykonanymi jeżami
    • tworzenie zbiorów jeży
    • porównywanie liczebności zbiorów (jeże chłopców i dziewczynek)
    • przeliczanie jeży w zbiorach
    • porównywanie liczebności zbiorów – zbiory równoliczne
    • ułożenie i rozwiązanie zadania tekstowego do ilustracji na tablicy
  10. Ocena pracy dzieci w grupach tj. zgodnej pracy, dyscypliny, zrozumienia i wykonania polecenia
III ZAJĘCIA KOŃCOWE
  1. Uporządkowanie miejsca pracy
  2. Podsumowanie zajęć
    • dzieci dostają karteczki, na których rysują buźki
      • zajęcia bardzo mi się podobają
      • zajęcia trochę mi się podobały
      • zajęcia nie podobały mi się
  3. Ocena pracy dyżurnych
  4. Zadanie pracy domowej
    • każde dziecko nauczy się czytać zagadkę wklejoną do zeszytu
  5. Pożegnanie
Sabina Wisłocka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie