Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia integracyjne dla klas młodszych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2002 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz mozna wykorzystać, aby zorganizować Dzień Dziecka lub Dzień Mamy i Taty, wtedy w zajęciach uczstniczą takze rodzice. Jestem autorką scenariusza. Inspiracją do napisania był mój udział w szkoleniu z cyklu: Dramowa interpretacja legend polskich. W mojej szkole jest kilka klas integracyjnych. Jako nauczyciel religii poprowadziłam dwugodzinne zajęcia otwarte w klasach pierwszych, według zamieszczonego scenariusza. W lekcji uczestniczyły dwie klasy, w tym jedna integracyjna. Lekcja została poprowadzona ostatniego dnia roku szkolnego.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTEGRACYJNYCH DLA KLAS MŁODSZYCH

TEMAT: Dramowa interpretacja bajki Kopciuszek

Cele:

wychowawczy: dzieci uczą się wypełniać przykazanie miłości Boga i bliźniego. Integracja grupy.

dydaktyczny:  każde działanie jest modlitwą, jeśli jest wypełnieniem przykazania miłości Boga i bliźniego.

Metody: dramowe i integracyjne

Środki dydaktyczne: kaseta z tańcami integracyjnymi, szary papier pakowy, magnesy, kredki pastelowe, mazaki, ewentualnie krepina różnokolorowa, nożyczki, taśma klejąca.

CZAS: planowany czas zajęć, to dwie jednostki lekcyjne.

PLAN ZAJĘĆ

Przywitanie.

Wprowadzenie.

( dzieci siedzą na dywanie w kole)
Poznaliście już najważniejsze przykazanie Pana Jezusa.

Kogo mamy kochać najbardziej? Jak mamy kochać swoich bliźnich?

Dlaczego mamy wypełniać przykazanie miłości Boga i bliźniego?

Dzisiaj na zajęciach otrzymacie do wykonania kilka zadań. W czasie wykonywania tych zadań postaramy się wypełnić wskazówkę jaką otrzymaliśmy od Pana Jezusa, a więc bądźcie dla siebie życzliwi, pomagajcie sobie nawzajem, bądźcie dla siebie uprzejmi i cierpliwi.


Zadanie pierwsze.

Zawsze to nauczyciele lub rodzice opowiadają wam bajki. Dzisiaj będzie zamiana, to wy będziecie opowiadać bajkę. Pomyślcie przez chwilę w jakiej bajce występuje postać, która starała się być dla wszystkich dobra, życzliwa, uprzejma, chociaż często spotykały tę osobę przykrości. Kto z was mógłby podać jakiś przykład?

Teraz przypomnimy sobie bajkę o Kopciuszku.

(nauczyciel rozpoczyna opowiadanie potem po kolei każde dziecko. Każdy dodaje jedno zdanie, bajka się snuje aż do szczęśliwego zakończenia. Szczególnie zwracamy uwagę, aby dzieci wymieniły wiele prac, które Kopciuszek wykonywał w domu.)

Zadanie drugie.

(Dzielimy dzieci na grupy, tak żeby było po troje, lub dwoje, najwięcej czworo. Można to przeprowadzić w sposób następujący: dzieci liczą na przykład do siedmiu. Jedynki stanowią pierwszą grupę, dwójki drugą itd. Wyjaśniamy, że za chwilę każda grupa otrzyma do wykonania zadanie. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i podaje hasło na przykład: Kopciuszek sprzątał, albo Kopciuszek karmił kurki, gotował, mył podłogi, szył, prasował, trzepał dywany. Gdy wszystkie grupy mają przydzielone zadanie, wyjaśniamy, że za chwilę każda grupa pokaże co robił Kopciuszek w domu macochy. Grupy po kolei wychodzą na zaimprowizowaną scenę, pozostałe dzieci stanowią widownię. Dzieci aktorzy za pomocą gestów pokazują czynność, pozostali odgadują co pokazują. Gdy czynność zostanie rozpoznana grupa otrzymuje brawa za wykonanie zadania. Na scenę wchodzi kolejna grupa. )

Zadanie trzecie.

Macocha i siostry poszły na bal.. Kopciuszek miał wiele pracy i nie zdążył przygotować sobie sukienki na bal. Teraz zamienicie się we wróżki i wróżów, aby wyczarować dla Kopciuszka piękną sukienkę na bal.

( Dzielimy dzieci na grupy. Najwięcej w grupie 4 osoby. Dzieci  na szarym papierze pakowym rysują sukienkę dla Kopciuszka. Po zakończonej pracy wieszają sukienkę na
tablicy za pomocą magnesów.)



Zadanie czwarte

(Każda grupa ma za zadanie nazwać swoją sukienkę. Wszystkie grupy siedzą na dywanie. Nauczyciel zaprasza po kolei każdą grupę do tablicy, aby pokazała i nazwała swoją sukienkę. Po prezentacji grupa zostaje nagrodzona brawami.)

Powyższe zajęcia zajmują jedną jednostkę lekcyjną.


Zadanie piąte.

Teraz, gdy Kopciuszek ma gotową sukienkę możemy iść na bal. Wszystkie dziewczynki stają się Kopciuszkami, a chłopcy królewiczami. Dobierzcie się parami.

 ( Nauczyciel włącza z kasety skoczną melodię, najlepiej Polkę. Rozpoczyna się bal. Na hasło zamiana, dzieci szukają nowego partnera. Nikt nie tańczy sam. Jeśli brakuje dziecka do pary nauczyciel włącza się do zabawy)

Zadanie szóste.

( wszystkie dzieci siadają w kole)
Wybiła godzina dwunasta. Kopciuszek pospiesznie opuszcza bal i gubi pantofelek.

(Nauczyciel prosi, aby wszystkie dziewczynki podały do środka koła swój but z jednej stopy. Chłopcy mają za zadanie wybrać jeden bucik i znaleźć dziewczynkę, na której nóżkę pasuje. Przebieg zabawy: jeden chłopiec wchodzi do koła, wybiera pantofelek, przez chwilę chodzi, po czym klęka przed dziewczynką, ona znakiem głowy pokazuje czy do niej należy pantofelek. Jeśli wybór jest niewłaściwy szuka dalej, aż do skutku. Gdy znajdzie Kopciuszka zakłada dziewczynce pantofelek, siada za nią i przez chwilę jest jej królewiczem. Potem do koła wchodzi kolejny chłopiec. Każde wykonane zadanie jest nagradzane brawami.)

Zakończenie.

Teraz  z balu powracamy do naszej klasy, znów stajecie się uczniami.

Gdzie zabrał królewicz  Kopciuszka? Co czuł Kopciuszek kiedy został rozpoznany i zabrany do pałacu?

 To jeszcze nie koniec waszej pracy, teraz każdy z was spróbuje dokończyć zdanie: Dzisiejsze zajęcia były…..

(Nauczyciel podsumowuje, także kończąc zdanie na przykład: Dzisiejsze zajęcia były bardzo udane, bo staraliście się słuchać jedni drugich, bo sobie pomagaliście, bo byliście dla siebie życzliwi itp. Nawiązujemy do sytuacji jakie miały miejsce w czasie zajęć.)
Kiedy wypełniamy przykazanie miłości stajemy  się szczęśliwi. Dzisiejsze zajęcia  były naszą modlitwą, gdyż każde działanie zmienia się w modlitwę, jeśli staramy się wypełnić  przykazanie miłości. Kiedy wypełniamy przykazanie miłości stajemy się apostołami Pana Jezusa i przybliżamy się do nieba.

Pożegnanie



Powyższe zajęcia zajmują jedną jednostkę lekcyjną.


Zajęcia można modyfikować w zależności od potrzeb oraz od posiadanego czasu. Jeśli mamy więcej czasu, to dzieci mogą wykonać dla siebie bardzo prosty strój na bal, na przykład z krepiny. Można nauczyć dzieci tańca integracyjnego. Zaplanować poczęstunek na balu.


Autorka scenariusza: Jolanta Owczarek 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie