Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie dzieci 6 - letnich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3614 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcia przeznaczone dla dzieci 6 - letnich, utrwalające wiadomości o lesie i jego mieszkańcach.Wykorzystamie różnorodnych metod aktywnych w proponowanych zadaniach i zabawach.


Scenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie dzieci 6 – letnich.

Temat zajęcia: „Co słychać na leśnej polanie”

Cele ogólne:
- utrwalenie wiadomości o lesie, jego mieszkańcach i darach lasu;
- rozwiązywanie zagadek słownych i dotykowych;
- rozwijanie inwencji twórczej i pomysłowości;
- doskonalenie sprawności umysłowych: spostrzeganie, porównywanie, analiza i synteza;
- promowanie prawa do nauki, zabawy i radości;

Pomoce: Wizytówki z imieniem każdego dziecka, zagadki słowne, sylwety zwierząt i grzybów, album z fiszkami samokontrolnymi, rozsypanki obrazkowo – literowe, chusta animacyjna, emblematy na szyję dla każdego dziecka, nagranie magnetofonowe z wesołą muzyką oraz drugie do zabawy z wiatrem, jesienne dary lasu, szablony liści, koraliki do liczenia, wiklinowe koszyki, sztalugi, zabezpieczone szyby, farby, pędzle, kolorowe chustki gazowe, duża makieta lasu, maskotka wiewiórki.

Przebieg:

Lp. Sytuacja edukacyjna Uwagi metodyczne Zakładane efekty, cele szczegółowe
1. Piosenka powitalna Wejście na salę. Dz. śpiewają piosenkę.
2. Zadanie porządkowe. Odszukanie swojej wizytówki z imieniem a zarazem miejsca gdzie dziecko będzie siedziało. Kolejne przedstawianie się przybyłym gościom. Wizytówki ułożone na dywanie /m. Ireny Majchrzak/ Dzieci potrafią odszukać swoje imię.
3. Tajemniczy gość – pani Jesień. Zaśpiewanie dla niej fragmentu piosenki „Na polanie w lesie”. Obejrzenie zawartości przyniesionych koszy. Zauważenie przez p. Jesień makiety lasu. Wejście p. Jesieni z koszami pełnymi darów lasu – kolorowe liście, kasztany, żołędzie, jarzębina. - śpiewają fragment piosenki - rozpoznają i nazywają kasztany, jarzębinę, szyszki.
4. Tworzenie „jesiennego lasu” na tablicy poprzez rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących mieszkańców lasu, grzybów podkreślających charakterystyczne ich cechy. Zagadki dotyczą takich mieszkańców lasu jak: lis, jeż, wiewiórka, sarna oraz grzybów: borowik i kurka. Dzieci rozwiązują zagadki, wyszukują wśród rozłożonych sylwet te, które obrazują rozwiązanie zagadki i przypinają je na tablicy (wypełniają obraz kolejnymi elementami). - radzą sobie z rozwiązywaniem zagadek słownych tworząc obraz lasu
5. Dobieranie napisów do poszczególnych zwierząt i grzybów. /m. I. Majchrzak „nazywanie świata”/ /m. M. Montessori – etykietowanie świata/. Dzieci mają możliwość odwoływania się do fiszek samokontrolnych proponowanych przez C. Freineta w celu sprawdzenia poprawności wykonania zadania. - potrafią odczytać wyrazy i przyporządkować je do odpowiednich obrazków - wiedzą jak korzystać z fiszek samokontrolnych.
6. Ruda Kitka w koszu u p. Jesieni ukryta wśród liści. Wybrane dziecko sprawdza co szeleści w koszu. Znajduje maskotkę wiewiórki.
7. Porządkowanie zapasów w dziupli oraz kłopoty Rudej Kitki z liczeniem. Rozwiązywanie zagadek dotykowych – szyszki, żołędzie, kasztany. Wiewiórka liczy orzechy nie radząc sobie. Dzieci pomagają liczyć wiewiórce korzystając ze sznurów z koralikami (zwracają uwagę na niewłaściwe liczenie, uczą wiewiórkę jak to robić prawidłowo). N – lka chodzi i sprawdza /m. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej/ - żywo reagują na błędy wiewiórki - prawidłowo liczą stosując liczebniki porządkowe - samodzielnie próbują formułować wnioski
8. Zabawa „Zbieramy liście dla wiewiórki”. Dzieci zbierają liście zgodnie z poleceniem n – lki: - tylko te, które oznaczone są literą „o” - oznaczone literą „a” - oznaczone sylabą „la” - oznaczone sylabą „lo” Kołysanka dla wiewiórki (na głosce a) P. Jesień rozsypuje na dywanie dużą ilość liści oznaczonych odpowiednio literami: a, o, lo, la. Dzieci otrzymują koszyczki i w rytm muzyki spacerują po lesie. W trakcie zabawy n – lka i p. Jesień sprawdzają poprawność wykonywanych zadań. - wesoło bawią się - rozpoznają poznane dotychczas litery - próbują łączyć je w sylaby
9. Rozsypanka obrazkowo – literowa (las). Dzieci otrzymują koperty, składają obrazek z części. Odczytują napis techniką „ślizgania się” z litery na literę /m. B. Rocławski – rozwijanie analizatora wzrokowego/. -radzą sobie ze składaniem obrazka z części -czytają wyrazy techniką „ślizgania się” z litery na literę
10. Zabawa z chustą animacyjną -„Duży grzyb i mały grzybek” -„Zamiana” (zamieniają się miejscami zwierzęta: lisy i wiewiórki, zające i jeże, te, których nazwa zaczyna się głoską l, z). Dzieci otrzymują emblematy na szyję z różnymi zwierzętami leśnymi /Pedagogika zabawy/ - dokonują analizy fonemowej - szybko reagują na polecenia n - lki
11. „Barwy jesieni” - malowanie farbami plakatowymi na sztalugach - odwzorcowywanie liścia umieszczonego pod szybą Mieszanie barw na palecie - malowanie jesiennego liścia na szkle - odważnie mieszają kolory pamiętając o tonacji barw jesiennych czerpią radość ze swojej pracy
12. Zabawa przy muzyce „Psotny wiatr”. Improwizacja ruchowa z wykorzystaniem chustek. - poruszają się w rytm muzyki - ruchem ciała potrafią oddać jej nastrój
13. Podsumowanie. Próby odpowiedzi na pytanie „Co dzisiaj najbardziej Wam się podobało na zajęciach?” - samodzielnie wypowiadają się wykazując zasób swoich wiadomości.

Opracowała: Joanna Święs

Bibliografia:
- „ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”; Anna Łada – Grodzicka
-  „Literatura dla najmłodszych”; Helena Kruk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie