Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program przeciwdziałania narkomanii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3937 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Narkotyki należą do najbardziej rozpowszechnionych używek wśród młodych ludzi. Sięgając po nie młodzież próbuje często pokonać swoją nieśmiałość, oddalić lęki i przywrócić wiarę w siebie. Dzieje się tak dlatego, że używanie tych substancji powoduje zwolnienie przewodnictwa komórek nerwowych, co między innymi daje w efekcie subiektywne poczucie rozluźnienia i poprawienia nastroju. Używanie narkotyków dla poprawy samopoczucia było od wieków zjawiskiem powszechnym w wielu kulturach, ale właśnie w ostatnich latach obserwuje się gwałtowny wzrost ich spożycia.

Szkoła Podstawowa im. Józefa Gielniaka w Niwnicach

PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII

Wykorzystywanie różnych form współzawodnictwa sportowego jako środek przeciwdziałania zjawiskom patologicznym – narkomanii wśród dzieci i młodzieży.

Opracowała mgr Halina Janiszyn- Drużga

Narkotyki należą do najbardziej rozpowszechnionych używek wśród młodych ludzi. Sięgając po nie młodzież próbuje często pokonać swoją nieśmiałość, oddalić lęki i przywrócić wiarę w siebie. Dzieje się tak dlatego, że używanie tych substancji powoduje zwolnienie przewodnictwa komórek nerwowych, co między innymi daje w efekcie subiektywne poczucie rozluźnienia i poprawienia nastroju. Używanie narkotyków dla poprawy samopoczucia było od wieków zjawiskiem powszechnym w wielu kulturach, ale właśnie w ostatnich latach obserwuje się gwałtowny wzrost ich spożycia. Okres dojrzewania to okres przejściowy, podczas którego młodzi ludzie próbują odnaleźć swoją tożsamość i niezależność. Często osiągają to poprzez eksperymentowanie oraz kwestionowanie przekonań i oczekiwań dorosłych. Wpływ rodziców na dorastające dzieci staje się coraz słabszy, dlatego, że w tym okresie młodym ludziom bardziej zależy na opinii i aprobacie rówieśników niż rodziców i innych osób dorosłych. Najsilniejszy wpływ na zachowanie wielu nastolatków wywierać może grupa rówieśnicza lub inna grupa nieformalna. Silna identyfikacja z grupą może być źródłem poważnych problemów, gdy w grupie popularny jest model zachowania, który znacznie odbiega od ogólnie przyjętych norm. Jeśli w danej grupie eksperymenty z narkotykami, alkoholem czy papierosami są jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu, może to mieć istotny wpływ na młodego człowieka i popchnąć go na drogę uzależnienia.

Zażywanie środków odurzających oraz picie alkoholu bywa często rozpaczliwą próbą manifestacji własnej woli dziecka, kiedy rodzice, próbują decydować za nie o wszystkim i narzucać swoje zdanie. Aby zapobiegać powyższym zjawiskom należy dostarczać dzieciom i młodzieży jak najwięcej pozytywnych bodźców i umiejętnie kierować ich czasem wolnym. Program ten adresowany jest do uczniów klas IV-VI jak również ich rodziców i nauczycieli. Poprzez wczesną edukację na temat uzależnień, chcę uczulić młodych ludzi na niebezpieczeństwa jakie mogą pojawić się na skutek zażywania środków odurzających oraz zaproponować im ciekawe formy i sposoby spędzania czasu wolnego. Stworzony program ma stanowić edukację zapobiegającą niepożądanym zjawiskom w przyszłości.

Cel główny
Kształtowanie postaw prozdrowotnych i zapobieganie zjawiskom patologicznym.

Cele szczegółowe
  1. Poznanie przyczyn i sposobów przeciwdziałania narkomanii.
  2. Poszerzenie zakresu wiedzy na temat narkomanii.
  3. Zapoznanie uczniów i rodziców ze skutkami zażywania narkotyków.
  4. Poszukiwanie praktycznych rozwiązań w przeciwdziałaniu zjawiskom patologicznym.
Zadania
  1. Test dla uczniów klas IV-VI ( zał. nr 1) oraz opracowanie wyników.
  2. Rada szkoleniowa dla nauczycieli.
  3. Spotkanie ze specjalistą z Monaru dla rodziców.
  4. Przygotowanie ulotek dla rodziców i uczniów.
  5. Wykorzystanie różnych form współzawodnictwa sportowego jako środek przeciwdziałania zjawiskom patologicznym.
  6. Profilaktyczne przedstawienie teatralne dla uczniów klas IV- VI.
Formy realizacji zadań
  1. Przeprowadzenie pogadanek w klasach starszych na temat zagrożeń narkomanii.
  2. Przygotowanie gazetki szkolnej ph. „Narkotyki- nasz wróg”.
  3. Projekcja filmu na temat narkomanii.
  4. Przeprowadzenie testu dla uczniów klas starszych na temat „Co wiem na temat uzależnień”.
  5. Rozdanie ulotek informacyjnych dla uczniów.
  6. Kolportaż ulotek dla rodziców ph. „Co powinno zaniepokoić rodziców”.
  7. Zajęcia sportowe dla uczniów – współzawodnictwo klasowe jako pozytywny sposób wykorzystywania energii uczniów i ciekawa forma spędzania czasu wolnego:
    1. rozgrywki klas IV- VI chłopców w piłce nożnej
    2. rozgrywki klas IV-VI dziewcząt w piłce siatkowej
    3. zabawy ze współzawodnictwem klas IV- VI.
    4. inne formy współzawodnictwa sportowego przez cały rok szkolny.
Planowane osiągnięcia
  1. Dbanie o własny rozwój i sprawność fizyczną uczniów.
  2. Kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci i młodzieży.
  3. Propagowanie ciekawych form spędzania czasu wolnego- rekreacja.
  4. Poszerzenie zakresu wiedzy na temat narkomanii.
Ewaluacja
  1. Opracowanie wyników testu dla uczniów- analiza i wnioski.
  2. Sprawozdanie z podjętych działań.
Załącznik nr 1

Test dla uczniów

„Co wiem na temat uzależnień”.

Test jest anonimowy. Prosimy o szczere odpowiedzi na wszystkie pytania. Przy każdym stwierdzeniu wstaw znak X w miejscu, które odpowiada Twojej ocenie. Uzyskane informacje pozwolą nam określić jaką wiedzę na temat uzależnień już posiadasz.
 PYTANIA  TAK  NIE  NIE WIEM
  1.Czy w twojej szkole uczniowie piją alkohol?      
  2.Czy w twojej szkole uczniowie palą papierosy?      
  3.Czy wiesz co to są narkotyki?      
  4.Czy dzieci i młodzież powinna zażywać narkotyki?      
  5.Czy w twojej szkole uczniowie zażywają narkotyki?      
  6. Czy w pobliżu twojej szkoły można spotkać handlarzy narkotyków(dealerów)?      
  7. Czy w twojej szkole można bez trudu dostać narkotyki od kolegów?      
  8.Czy wiesz jakie skutki powoduje picie alkoholu przez dzieci?      
  9.Czy wiesz, że palenie papierosów wywołuje wiele chorób?      
  10.Czy wiesz, że nadużywanie alkoholu i narkotyków powoduje uzależnienie?      
  11.Czy wiesz, że przedawkowanie narkotykami powoduje śmierć?      
  12.Czy wiesz, że zażywanie środków odurzających powoduje zmianę stanu świadomości?      
  13.Czy wiesz, że posiadanie narkotyków jest czynem karalnym?      
  14.Czy wiesz dlaczego młodzi ludzie sięgają po alkohol, papierosy i narkotyki?      
  15.Czy wiesz jak odmawiać, gdy ktoś próbuje namówić Cię do spróbowania narkotyków, alkoholu lub papierosów?      
  16.Czy w twojej szkole prowadzone są zajęcia na temat profilaktyki uzależnień?      
  17.Czy twoi rodzice rozmawiają z tobą o narkomanii, alkoholizmie i nikotynizmie?       


Bibliografia
  1. David J. Wilmes, Nie!!! Alkoholowi i narkotykom, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
  2. Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra- Pyka, Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Wydawnictwo Rubiokn 2003
  3. Julian Eliiott, Maurice Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000
  4. Magdalena Gruszka, Iwona Janiak, Justyna Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003
  5. red. Marta Pawlus, Encyklopedia „Rodzice i dzieci”, Bielsko -Biała 2002
  6. David J. Wilmes, Nie!!! Alkoholowi i narkotykom, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
  7. Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra- Pyka, Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Wydawnictwo Rubiokn 2003
  8. Julian Eliiott, Maurice Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000
  9. Magdalena Gruszka, Iwona Janiak, Justyna Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003
  10. red. Marta Pawlus, Encyklopedia „Rodzice i dzieci”, Bielsko -Biała 2002

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie