Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17625 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Witam! Jestem nauczycielem pracującym w jednym z bydgoskich liceów. 31 maja 2006 zakonczylem swoj staz na nauczyciela dyplomowanego. ponizej zamieszczam sprawozdanie z realizacji zadan w wersji dla dyrekcji szkoly. Zamiescilem tez dokumentacje w formie zalacznikow, potwierdzajaca spelnienie zadan.

Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej § 8 ust.1 pkt.1


Wyszczególnienie
  • uczestniczyłem w kursach i warsztatach pozwalających na zwiększenie wiedzy informatycznej,
  • samodzielnie poznawałem nowe oprogramowanie komputerowe,
  • utworzyłem dla uczniów zbiór zadań z informatyki z działów programowanie w języku Turbo Pascal i arkusz kalkulacyjny
  • wykonałem szereg testów usprawniających kontrolę osiągnięć edukacyjnych uczniów,
  • wprowadziłem „Karty pracy” dla uczniów,
  • wprowadziłem „Karty oceny” ucznia w której opisuję wystawioną oceną i określam samokształcenie uczniów
  • tworzę teczkę przedmiotową w której umieszczam materiały dydaktyczne oraz scenariusze lekcji
  • odbyłem wykłady i ćwiczenia z metod numerycznych w ramach studiów podyplomowych
  • śledzenie artykułów w literaturze fachowej dotyczących nowości w dziedzinie informatyki
  • przeprowadziłem ankiety w których uczniowie na koniec roku szkolnego oceniają moją pracę dydaktyczna,
  • wdrożenie przedmiotowego systemu oceniania
  • współpracowałem z pedagogiem szkolnym w czasie opracowania tematyki godzin wychowawczych..

  • Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły § 8 ust.1 pkt.2
    Wyszczególnienie
  • współpraca z członkami zespołów przedmiotowych przedmiotów: matematyki i fizyki,
  • brałem udział przy tworzeniu planu pracy szkoły,
  • przygotowywałem uczniów do „nowej matury” zgodnie z obowiązującymi normami,
  • pełnię rolę inspektora BHP kontrolując zasady odbywania wycieczek szkolnych i przeprowadzania zajęć z wychowania fizycznego
  • dbam o sprawne działanie sprzętu komputerowego w pracowni komputerowej oraz szkolnej bibliotece
  • staram się o uzyskanie drugiej nowej pracowni komputerowej dla szkoły
  • przeprowadziłem szkolenia z tworzenia stron internetowych dla nauczycieli
  • umożliwiam zdawanie egzaminów z umiejętności komputerowych przez nauczycieli i uczniów szkoły oraz zdobycie odpowiedniego poświadczenia,
  • będąc egzaminatorem maturalnym ma możliwość przyniesienie zdobytej wiedzy podczas sprawdzania prac na grunt przedmiotu którego nauczam,
  • utworzyłem fakultet z informatyki
  • prowadzę kółko informatyczne,

  • Pogłębienie wiedzy i umiejętności służącej własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego – z uwzględnieniem specyfiki i rodzaju szkoły, w której odbywany jest staż § 8 ust.1 pkt 3

    Wyszczególnienie
  • odbycie studiów podyplomowych z fizyki i zastosowań komputerów,
  • uczęszczam na naukę język angielskiego,
  • śledzę witryn internetowych poświęconych pracy nauczyciela oraz nowinkom komputerowym
  • czynnie uczestniczę w szkoleniowych radach pedagogicznych oraz wymieniam się doświadczeniami z koleżankami z grona pedagogicznego
  • dbam o utrzymanie swojej wydajności pracy poprzez odpowiednie organizowanie sobie czasu wolnego: pływanie, jazda na rowerze, czasami ćwiczę na siłowni,
  • odbyłem kurs szkolnego inspektora BHP,
  • opracowałem programy szkoleń BHP z których korzystam przy omawianiu zasad bezpieczeństwa i przepisów nowozatrudnionym pracownikom szkoły


  • Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożeń działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. § 8 ust.2 pkt.1


    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    1
    Nauczanie na lekcjach informatyki dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów (modyfikacja programów wynikowych)
    Przeprowadzałem badanie wstępne wiedzy i umiejętności uczniów klas pierwszych posługując się ankietami i zadaniami praktycznymi do wykonania przy użyciu komputerów. Po ich przeprowadzeniu dokonywałem modyfikacji i korekt przy wykonywaniu planów wynikowych dla poszczególnych nauczanych przedmiotów w klasach matematyczno-informatycznych i o innych kierunkach kształcenia (załącznik nr 1).
    W procesie dydaktycznym wykorzystywałem różne metody kontroli i wspomagania nauczania, np.: prace klasowe praktyczne i teoretyczne, referaty, prezentacje multimedialne w programie Power Point (np. budowa i zasada działania sieci komputerowych), ankiety itp.
         Opracowałem narzędzia do ewaluacji poziomu wiedzy i umiejętności uczniów takie jak: zestawy zadań do samodzielnego wykonywania przez uczniów, ankieta i test „Wykorzystanie oraz przetwarzanie informacji interdyscyplinarnej na przedmiotach ścisłych”. W teście tym brało udział 30 uczniów po 5 ze wszystkich klas pierwszych liceum w roku 2003. W kolejnym roku dokonałem ponownego badania tej samej grupy uczniów i przeprowadziłem ewaluację wyników testu i ankiety (załącznik nr 2).
    2
    Współudział w konkursie „Szkoła z klasą”
    Brałem udział w przekazywaniu informacji o realizacji zadań w konkursie „Szkoła z klasą” poprzez wykorzystanie sieci Internet. Na stronie internetowej, której adres wskazuje załącznik nr-3 znajduje się opis wykonanych zadań oraz ich analiza.
    Byłem jednym z członków zespołu opracowującego Zadaniem 6 „Szkoła przygotowuje do przyszłości” tego konkursu, zagadnienie .Uczy języków obcych, posługiwania się komputerem i internetem, wprowadza w świat kultury (załącznik 4). Wraz z innymi osobami opracowaliśmy polecenia wykonane z zadania 6
    3
    Usystematyzowanie i ujednolicenie zasad oceniania wśród nauczycieli przedmiotu
    Wdrożyłem wewnątrzszkolny system oceniania.
    Na podstawie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, opracowałem przedmiotowy system oceniania przedmiotu Informatyka w liceum i Technologia Informacyjna w Gimnazjum, i wdrożyłem go do realizacji. Pozwolił on na ujednolicenie zasad obowiązujących nauczycieli uczących przedmiotów informatycznych oraz na eksponowanie osiągnięć edukacyjnych i zalet ucznia. Uwzględniłem w nim specyfikę nauczanego przedmiotu (duża ilość prac wykonywanych praktycznie przy użyciu komputera jako środka i narzędzia przy rozwiązywaniu problemów informatycznych) oraz różnice w realizacji programów nauczania w gimnazjach uczniów klas pierwszych i możliwości percepcji uczniów szkoły.
           Współpracuję systematycznie z rodzicami moich wychowanków. Informuję ich o postępach uczniów w nauce oraz stosunku do przedmiotu i zachowaniu, nie tylko podczas zebrań, ale także podczas spotkań indywidualnych w szkole czego dowodem mogą być adnotacje w dziennikach lekcyjnych.

          Od roku szkolnego 2005/2006 w celu podwyższenia jakości współpracy między mną a rodzicami oraz dla lepszego informowania ucznia o jego osiągnięciach edukacyjnych stosuję Kartę Pracy Ucznia (załącznik nr 5). Dzięki tej karcie uczeń do każdej otrzymanej oceny dodany ma komentarz powalający mu na dalsze samokształcenie i ewentualne uzupełnienie swej wiedzy. Także rodzice mają dokładniejszą informację o postępach w nauce swych dzieci.
    4
    Pogłębienie wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu


    Organizuję coroczne wycieczki przedmiotowe na targi komputerowe INFOSYSTEM w Poznaniu (załącznik nr-6). Owocują one pogłębieniem wiedzy i zainteresowań uczniów przedmiotem Informatyka i zagadnieniami z nim związanymi czego dowodem mogą być liczne referaty i prezentacje multimedialne wykonane przez uczniów. Tematami referatów były m.in. ”Nowości technologiczne w budowie komputerów”, „Wykorzystanie sieci Internet do samokształcenia”, „Zastosowanie komputerów w sieci telefonii komórkowej”.
    Uczniowie klasy pierwszej w roku szkolnym 2005/2006 korzystali z dodatkowej (nie odpłatnej dla mnie) godziny lekcji informatyki, na której uzupełniałem i poszerzałem ich wiedzę. Odpowiednie wpisy tematów znajdują się w dzienniku lekcyjnym.
    Uczniowie o szczególnych zainteresowaniach informatycznych byli przygotowywani do konkursów szkolnych i pozaszkolnych, a następnie brali czynny w nich udział np. Olimpiada Informatyczna (uczniowie: Agnieszka Rutecka, Andrzej Wiśniewski) - załącznik 7, Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Komputerowej dla uczniów szkól ponad gimnazjalnych zorganizowany przez Wyższą Szkole Biznesu i Administracji w Warszawie –załącznik nr 8.
    Niestety, nie udało mi się nawiązać ścisłej współpracy z uczelniami wyższymi, które to mogły przyczynić się do jeszcze większej motywacji uczniów do nauki przedmiotów informatycznych. Spowodowane to było trudnościami technicznymi, m.in. nie było możliwości umieszczenia w jednej uczelnianej sali komputerowej studentów i uczniów szkoły.
         Zorganizowałem i przeprowadziłem wycieczkę przedmiotową (fizyka) na pokazy fizyczne w Wydziale Fizyki i Astronomii UMK w Toruniu, do obserwatorium w Piwnicach pod Toruniem oraz planetarium w Toruniu. (załącznik nr 9).
    Staram się pokazywać uczniom różne zastosowania technologii komputerowej. Jednym z przykładów może być uczestnictwo uczniów w II edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej (załącznik nr 10). W ten sposób mogli oni zastosować swoją wiedzę informatyczną do analiz giełdowych przy użyciu arkusza kalkulacyjnego.




    5
    Współpraca z zespołem wychowawczym i klasowym, rodzicami.
    Na podstawie programu wychowawczego szkoły określiłem zadania nauczyciela wychowawcy.
    Uczestniczyłem w realizacji szkolnych zadań wychowawczych (odpowiednie wpisy w dzienniku lekcyjnym oraz sprawozdania z zebrań). Opracowałem wraz z rodzicami plan pracy wychowawczej w poszczególnych klasach i wdrażałem go do realizacji.
         Na początku roku szkolnego w klasie I zapoznałem uczniów z ich prawami i obowiązkami, statutem szkoły.
    W czasie pierwszych zajęć wychowawczych przeprowadziłem Ankietę dla ucznia (załącznik nr 11). W klasie I na obozie integracyjnym (załącznik nr 12) zawarłem wspólnie kontrakt, który pozwolił na sprecyzowanie działań wychowawczych, możliwych do osiągnięcia z uwzględnieniem tolerancji wobec błędów i porażek, które mogą się każdemu przydarzyć.
    Zapewniałem uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz wypoczynku, np. poprzez umieszczenie Instrukcji BHP w pracowni komputerowej, regulaminów wycieczek klasowych, omawianie letnich i zimowych zagrożeń opracowanych przez Wydz. Zarządzania Kryzysowego UM Bydgoszczy. W ten sposób wdrażam zachowanie dyscypliny i porządku w szkole i poza nią.
    Na początku klasy I przeprowadziłem ankietę wśród rodziców (załącznik nr 13), dotyczącą ogólnych informacji o dziecku, warunkach domowych, zainteresowaniach, sytuacji materialnej. Starałem się poznać środowisko moich wychowanków, ich sytuację w domu, problemy z jakimi się spotykają, schorzenia na jakie cierpią.
    Staram się utrzymywać kontakty z rodzicami nie tylko w czasie zebrań, czy indywidualnych rozmów z nimi, ale też poprzez organizowanie wspólnych imprez klasowych na które są zapraszani nauczyciele uczący w klasie, rodzice oraz uczniowie. Przykładem tego może być wspólna Wigilia Bożego Narodzenia, która odbyła się w grudniu 2005 roku – załącznik-14.
    Zdobyte informacje służą mi do indywidualizacji w pracy wychowawczej i dydaktycznej oraz pozwoliły na wykonanie ARKUSZA INFORMACYJNO-DIAGNOSTYCZNEGO KLASY dla pedagoga szkolnego (załącznik nr 15).
    Kontakty z rodzicami to podstawowy element współdziałania szkoły z domem rodzinnym ucznia. Realizując program wychowawczy, ściśle współpracuję z rodzicami moich wychowanków. Odbywam wiele spotkań, prowadzę rozmowy indywidualne na temat zachowania i wyników osiąganych w nauce. Pomagam w rozwiązywaniu różnych trudnych problemów wychowawczych i dydaktycznych. O czym świadczą wpisy w dziennikach lekcyjnych oraz opinie samych rodziców.
    Zorganizowałem i przeprowadziłem wiele wycieczek klasowych zarówno naukowych (targi komputerowe w Poznaniu, pokazy fizyczne na wydziale Fizyki UMK w Toruniu, wystawa w Toruniu „Leonardo da Vinci i jego machiny” (załącznik nr 16) jak i krajoznawczych (Celtowie – lud Europy-festyn archeologiczny - załącznik nr 17), wycieczka piesza Kruszyn Krajeński-Zielonka, Białe Błota-załącznik nr 18) oraz wypoczynkową
    do Tuczna koło Wałcza (załącznik nr 19) oraz Mogilna. Wycieczka do Mogilna jest przewidziana w okresie od 30.05 do 01.06.2006 roku.
    O dobrej współpracy jaka ma miejsce miedzy mną, a wychowankami oraz ich rodzicami świadczyć mogą podziękowania i życzenia jakie od nich otrzymuję. Przykłady takich podziękowań umieściłem w załączniku nr 20.
    6
    Podwyższenie jakości pracy szkoły
    Uczestniczę w pracy szkoły, poprzez pełnienie w niej wielu funkcji, zaliczyć od nich mogę:
  • prace w zespole przedmiotowym, pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu-załącznik nr 21,
  • zespół tworzący plan pracy szkoły w roku 2004/2005,
  • komisję socjalną,
  • pełnienie roli szkolnego Inspektora BHP,
  • jestem prezesem Szkolnego Ogniska ZNP.
    Byłem autorem lub współautorem opracowań:
  • planów wynikowych dla klas: matematyczno-informatycznych I-III, dla klas nieinformatycznych liceum i gimnazjum
  • kryteriów na poszczególne oceny i zakres materiału dla klas informatycznych i nieinformatycznych,
  • zestawów maturalnych dla uczniów składających egzamin dojrzałości według starych zasad,
  • planu pracy w ramach fakultetu przygotowującego do „nowej matury” z przedmiotu informatyka.
  • Przedmiotowego Systemu Nauczania na przedmiocie Informatyka i Technologia Informacyjna w Gimnazjum.
    Brałem czynny udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli na temat:
  • opracowanie wskaźników do „do standardów jakości pracy nauczyciela” w obszarach: programowanie pracy, efekty kształcenia, kompetencje, organizacja pracy, opieka i wychowanie - 27.VIII.2003
  • choroby psychiczne dzieci w wieku szkolnym (dzięki tym warsztatom uzyskałem informacje o: różnicach między nerwicą, a chorobą umysłową i psychiczną; przyczynach, objawach nerwicy i konsekwencjach braku interwencji specjalistycznej w czasie zaistniałego problemu)16.X.2003
  • warsztaty szkoleniowe na temat autoewaluacji(głównym celem było opracowanie form i metod autoewaluacji swojej pracy oraz wyłonienie różnić i podobieństw pracy w poszczególnych klasach) 27.XI.2003
  • praca z uczniem zdolnym 19.II.2004
    wychowanie w szkole i efektywność pracy wychowawcy w klasie (w ramach szkolenia ustalono cechy i wartości jakie należy modelować w toku procesu wychowawczego oraz sposoby badania skuteczności
  • wychowawczej) 20.X.2005
  • narkotyki i objawy po ich użyciu 22.XI.2005
  • procedury postępowania z uczniami w sytuacjach zagrożenia przestępczością i demoralizacje w szczególności narkomanią 22.XI.2005
  • warsztaty umiejętności wychowawczych 20.III.2006
    W czasie Rad Szkoleniowych podejmowałem głos w dyskusji oraz pracowałem w podgrupach tematycznych, a następnie podsumowywałem i prezentowałem szerszemu gronu efekty prac grup. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzielę się ze współpracownikami w pracy. Wiedza zdobyta w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia przyczyniła się do umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w swojej pracy z uczniem.


  • Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej § 8 ust 2 pkt.2

    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    7
    Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktycznej
    Będąc nauczycielem przedmiotów informatyka i technologia informacyjna wykorzystuje w sposób permanentny narzędzie techniczne jakim jest komputer oraz możliwości jakie on udostępnia. Każda przeprowadzona przeze mnie godzina lekcyjna jest ukierunkowana na obsługę komputerów (budowa elementów komputera np. karty graficzne, drukarki), systemu operacyjnego (Windows), aplikacji działających w nim (pakiet Office) lub na tworzeniu narzędzi (programy sortujące elementy, baza danych książek), algorytmów i struktur (drzewa, grafy) lub zastosowań języków programowania (Turbo Pascal, Delphi) do rozwiązywania problemów matematycznych, fizycznych lub innych. Głównym podręcznikiem jaki stosuje na zajęciach jest Technologia Informacyjna oraz Informatyka cz. 1 i 2 których autorami są Ewa Gurbiel i Maciej Sysło, obie są wydawnictwa WSiP. Efektem tak prowadzonego procesu dydaktycznego są programy i opracowania wykonywane przez uczniów na zajęciach lekcyjnych lub jako zadania dodatkowe- załącznik nr 22
    Mając do dyspozycji sieć rozległą Internet, zarówno w domu jak i w pracy mogę wykorzystywać informacje w niej zawarte w procesie lekcyjnym. Szczególnie sieć ta przydatna jest przy symulacjach algorytmów numerycznych, np. sortowanie elementów oraz do ilustracji omawianych pojęć, np. budowa części komputera lub elementów sieci lokalnej. Klasy I-III o kierunku kształcenia matematyczno-informatyczne mają stworzone własne strony internetowe, na których są umieszczane informacje związane z ich funkcjonowaniem. Dzięki nim mam możliwość przekazywania tą drogą ważnych informacji związanych z nauczanym przedmiotem. W ten sposób na bieżąco informuję uczniów o kryteriach ocen na prace klasowe, o wynikach osiąganych po sprawdzeniu prac kontrolnych lub programów utworzonych w ramach zadań domowych.
    Ciekawą formą pracy wychowawczej są dyskusje z uczniami po zajęciach szkolnych, do których wykorzystuję komunikator Gadu-Gadu. Często jest to niezastąpiona droga uzyskania informacji na żądany temat lub przekazanie wiadomości w trybie pilnym, np.: w ten sposób zorganizowałem wyjście całej klasy na pogrzeb mamy ucznia Adama Zielińskiego, poinformowałem o planowanej wycieczce klasowej uczniów i rodziców wskazując hiperłącze do ośrodka wypoczynkowego oraz przekazałem regulamin wycieczki i druki zgody rodziców na wyjazd.
         W swojej pracy w domu, gdy przygotowuje się do przeprowadzenia zajęć lekcyjnych, też często korzystam ze stron internetowych, by uzyskać dodatkowe informacje lub znaleźć elementy poglądowe do omawianych problemów.



    Komputer jest moim narzędziem do przygotowywania (zapisu) ankiet, zadań, kryteriów ocen, planów wynikowych itp. załącznik nr 23. Wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do opracowywania danych z przeprowadzonych ankiet, do obliczania frekwencji uczniów, do obliczeń statystycznych w dzienniku lekcyjnym itp.
    Mogę stwierdzić, iż komputer jako narzędzie jest moim naturalnym sposobem porozumiewania się ze światem mnie otaczającym i głównym narzędziem oraz przedmiotem pracy.
    8
    Dbałość o poprawne funkcjonowanie szkolnych sieci i ich zasobów
    Administruję szkolny serwer oraz sieć lokalną i Internet co pozwala na przeprowadzenie w sposób zgodny z założeniami zajęć dydaktycznych oraz prawidłową pracę centrum medialnego znajdującego się w bibliotece szkolnej. Będąc administratorem szkolnej sieci komputerowej wykonuję m.in. następujące czynności:
  • zakładanie i obsługę kont użytkowników,
  • nadawanie praw kontom użytkownika,
  • naprawianie uszkodzonych elementów stanowiska komputerowego,
  • konfigurowanie oprogramowania instalowanego w sieci lokalnej,
  • kontrolowanie licencji oprogramowania zainstalowanego na komputerach,
  • ciągłą „walkę” z wirusami komputerowymi i uczniami stawiającymi sobie za główny cel złamanie zabezpieczeń serwera szkolnego,
  • organizowanie zasobów sieci lokalnej: folderów, kont użytkowników, urządzeń peryferyjnych.
    Wykonywanie powyższych czynności oraz innych, których nie sposób tu wymienić, pozwala na prawidłowe wykorzystanie zasobów informatycznych szkoły.
          Mimo, że najnowszy sprzęt komputerowy w pracowni komputerowej ma ponad 3 lata to jest zachowana na nim zdolność do pracy i wykorzystania na lekcji. Należy też zwrócić uwagę, iż dzięki właściwej konserwacji i kontroli użytkowania jego nie zaistniała potrzeba łożenia dodatkowych funduszy na pracownię komputerową.


  • Dzięki temu dyrekcja szkoły może kupować dla pracowni komputerowej tusz do drukarek i papier oraz w ten sposób zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na zakup nowych stanowisk komputerowych wraz z licencjonowanym oprogramowanie dla administracji szkoły lub rzutników do prezentacji multimedialnych.
    Będąc nauczycielem przedmiotów informatycznych i jednocześnie administratorem sieci komputerowej staram się o powstanie drugiej nowej pracowni komputerowej w naszej szkole. Analizuje oferty składane przez firmy sprzedające sprzęt komputerowy i oprogramowanie pod kątem ich przydatności w szkole. Opracowuję i składam wnioski mające na celu uzyskanie pracowni komputerowych z programów: Pracownia komputerowa dla szkół oraz Internetowe centra informacji multimedialne w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych – załącznik .24

    Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych. Prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnatrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. §8 ust.2 pkt 3

    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania

    Opanowanie przez nauczycieli korzystania ze szkolnej sieci komputerowej i doskonalenie umiejętności korzystania z usług sieci Internet
    W ramach wewnątrzszkolnego szkolenia nauczycieli przeprowadziłem 3 godzinne warsztaty pt. „Podstawy tworzenia witryn internetowych”, w których uczestniczyły osoby z grona pedagogicznego - załącznik nr 25. W ramach tego spotkania przekazałem zainteresowanym koleżankom podstawowe wiadomości związane z budową strony www. W programie warsztatów znalazło się m.in: budowa szkieletowa strony www, umieszczanie tekstu, zdjęć i hiperłączy oraz ustalenie wybranych ich parametrów.
    Dla koleżanek korzystających ze szkolnej pracowni komputerowej przeprowadziłem instruktaż. W ramach niego wskazałem na różnicę w pracy komputerów pracujących autonomicznie i w sieci komputerowej (zasady logowania do sieci, obsługa urządzeń peryferyjnych). Z tej formy pomocy korzystali nauczyciele, np. J.Skopowska, M.Jułkowska wykorzystujący w swoim procesie nauczania języka możliwości komputerów i zasoby sieci Internet.
    Należy też wskazać, iż wielokrotnie w czasie codziennych spotkań w pokoju nauczycielskim często dostaję od swoich koleżanek pytania związane z funkcjonowaniem i obsługą urządzeń stanowiska komputerowego.
         W maju 2000 roku uzyskałem jako jeden z pierwszych w Polsce uprawnienia do przeprowadzania szkoleń i egzaminów w ramach Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy ECDL – załącznik nr 26. W ramach tej działalności przeprowadziłem na terenie szkoły wiele egzaminów dla uczniów i nauczycieli ubiegających się o ten certyfikat Często przed przystąpieniem do tego egzaminu udzielałem pomocy merytorycznej nauczycielom lub też bezpośrednio wyjaśniałem zagadnienia informatyczne objęte egzaminem. Takie egzaminy złożyły m.in. osoby z grona pedagogicznego oraz uczniowie szkoły.
    Będąc Szkolnym Inspektorem BHP opracowałem instrukcję obsługi stanowiska komputerowego oraz przypomniałem pracownikom administracji i nauczycielom szkoły o zasadach bezpiecznego korzystania ze środka technicznego jakim jest komputer (załącznik-27). Jednym z moich zadań, jako inspektora BHP, jest przeprowadzanie szkoleń wstępnych i podstawowych dla nowych pracowników administracji i obsługi oraz nauczycieli. Informuje ich o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, omawiam zagadnienie ryzyka zawodowego oraz instrukcje stanowiskowe.


    10
    Upowszechnienie zdobytej wiedzy na kursie NAUCZANIE KU PRZYSZŁOŚCI
    Program NAUCZANIE KU PRZYSZLOŚCI (załącznik nr 28) miał na celu wspólne z innymi nauczycielami umożliwienie współdziałania w celu włączenia technologii informacyjnej i komunikacyjnej w proces kształcenia. Umożliwił on stworzenie tzw. teczki zasobów, zawierających m.in.: scenariusze lekcji, szablony wspomagające proces nauczania, przykłady prezentacji multimedialnych, adresy stron www, które można wykorzystać na lekcji. Właśnie dzięki temu powstał na szkolnej stronie internetowej bank adresów stron www, które mogą być użyte do nauki poszczególnych przedmiotów
    11
    Praca w zespole przedmiotowym
    Jestem przewodniczącym zespołu przedmiotowego przedmiotów informatycznych. Zespół ten pracuje zgodnie z systemem panującym w ZSO. Jego zadania wiążą się bezpośrednio z celami jakie stawia się przed nauczycielami przedmiotów informatycznych oraz wynikającymi z faktu, iż niewątpliwie należy on do grupy przedmiotów ścisłych nauczanych w szkole. Jestem osobą pełniącą rolę kierowniczą w tym zespole, ale zaznaczyć trzeba, że wspólnie z koleżanką ustalamy i realizujemy większość zadań, opracowujemy i poddajemy procesowi ewaluacji takie dokumenty, jak: rozkład materiału, plan wynikowy, kryteria ocen, Przedmiotowy System Oceniania itp. O pracy zespołu świadczą liczne dokumenty- załącznik 29.
    Ważnym momentem w ostatnich latach było przygotowanie uczniów zgodnie z kryteriami zawartymi w sylabusie do składania „nowej matury” Wiązało się to ustaleniem formy i sposobu realizacji wymogów w nim zawartych. Po wspólnej dyskusji ustalono w ramach zespołu przedmiotowego, iż w klasie III oprócz godzin lekcyjnych będą realizowane w wymiarze 2 godz. tygodniowo zajęcia fakultatywne dla osób przystępujących do matury.
    W wyniku współpracy między zespołami przedmiotów ścisłych (matematyka, informatyka, fizyka) nastąpiła korelacja nauczanych treści, np. nauczyciele matematyki wprowadzają na swoich zajęciach schemat Hornera do obliczania wartości wielomianu, a na informatyce wykonywany jest następnie program w języku Turbo Pascal. Innym przykładem może być graficzna prezentacja algorytmu rozwiązywania równań kwadratowych. Oraz wykorzystanie wzorów Vieta w celu eliminacji niestabilności algorytmu.
    12
    Zdobywanie dodatkowej wiedzy pedagogicznej i dydaktycznej
    W czasie swojej pracy jako nauczyciel przedmiotów informatycznych uczestniczę w kursach i konferencjach mających na celu zwiększenie mojej wiedzy i umiejętności. Ważnym elementem zdobywania wiedzy pedagogicznej są szkoleniowe Rady Pedagogiczne. W załączniku nr 31 umieściłem ważniejsze szkolenia odbyte w ramach doskonalenia zawodowego. W czasie prac zespołu przedmiotowego nauczyciele wymieniają się zdobytą wiedzą tak, by zwiększyć osiągi edukacyjne uczniów.
    Pragnę nadmienić, w sferze własnego rozwoju intelektualnego uczęszczałem do końca czerwca 2004 roku na kurs języka angielskiego do szkoły im Williama Whartona. przy ul. Krakowskiej 21 w Bydgoszczy. Ucząc się metodą Callana odbyłem 106 godz. lekcyjnych co poświadcza uzyskany certyfikat –załącznik nr 32.Niestety, w drugiej połowie 2004 roku rozpocząłem kurs Szkolnego Inspektora BHP (załącznik nr 33) oraz podyplomowe studia FIZYKI i zastosowań komputerów co uniemożliwiło mi dalszą naukę języka.

    13
    Uczestnictwo w modułowaniu pracy szkoły. Uczestnictwo w eksperymencie dydaktycznym – nauczanie
    W momencie planowania sfer rozwoju zawodowego rodziła się propozycja modułowego nauczania w szkole średniej. Miało ono na celu łączenie różnych dziedzin wiedzy, ścieżek między przedmiotowych W nauczaniu tym odchodzi się od lekcji, uwzględnia się potrzeby ucznia i umożliwia w ten sposób powstanie procesu samokształcenia.. Jednak z upływem czasu zaniechano realizacji tego pomysłu, dlatego też i w mojej drodze zawodowej nie pojawił się ten aspekt rozwoju. Należy jednak nadmienić iż z pierwotnego pomysłu nauczania modułowego powstała propozycja skierowana do uczniów szkoły uczęszczania na wybrane przedmioty w formie fakultetów już od drugiej klasy. Taki sposób nauczania dotyczy przedmiotów: geografia, biologia, chemia. Utworzenie fakultetów z tych przedmiotów nasunęło mi pomysł stworzenia fakultetu z informatyki zaczynającego się o semestr wcześniej aniżeli zakłada to system pracy szkoły.

    Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich §8 ust.2 pkt 4a
    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    14
    Prowadzenie koła informatycznego
    Ilość godzin przeznaczonych na nauczanie przedmiotu technologia informacyjna i informatyka jest nie wystarczająca by zapewnić prawidłowe przyswojenie wiedzy przez uczniów najzdolniejszych i tych najsłabszych. Ci pierwsi oczekują dodatkowych zadań do wykonania i poszerzenia zdobywanych na lekcji wiadomości, natomiast drudzy-powtórzenia i ponownego tłumaczenia zagadnień. Z myślą o nich funkcjonuje w szkole koło informatyczne. W ramach jego działalności słabi uczniowie mogą utrwalić sobie przerobiony materiał i ewentualnie uzyskać ponowne wyjaśnienia od nauczyciela. W ten sposób stworzona został możliwość wyrównania ich wiedzy do poziomu średniego panującego w klasie.
    Drugą grupą są uczniowie zdolni. Oni chętniej przychodzą na zajęcia, gdyż uczą się o tym co ich interesuje. Zajęcia dla nich obejmują m.in.:
  • poznanie nowych struktur danych takich jak grafy i drzewa oraz zasady koncypowania programów z nimi związanych
  • poznają metody całkowania parabolą i trapezów (w ramach warsztatów są wyprowadzone wzory i zależności z tych metod), a następnie zapisywane są programy obliczające z zadań tekstowych pole powierzchni, długość łuku i objętość brył obrotowych,
  • rozwiązywanie zadań maturalnych, tych które nie były przekazane w ramach zajęć z informatyki,
  • ukazanie zasad wykorzystania modułu Graph języka Turbo Pascal.
    W ramach zajęć uczniowie wykonują programy zaliczeniowe wraz z dokumentacją użytkownika. Nauczyciel prowadzący służy im radami i fachową literaturą.
  • 15
    Organizacja lub współudział w organizowaniu konkursów szkolnych i poza szkolnych obejmujących miasto Bydgoszcz.
    Na przełomie 2003 i 2004 roku odbył się w szkole konkurs na szkolną podstronę internetową poświęconą nauczanym językom obcym w naszej szkole. Byłem jednym ze współorganizatorów tego konkursu oraz osobą oceniającą napływające prace – załącznik nr 34. Dzięki temu konkursowi szkoła uzyskała wielojęzyczną stronę, a uczniowie możliwość poszerzenia swojej wiedzy językowej.
    Przewidywany konkurs „Mistrz edytora” nie odbył się. Spowodowane to było niskim zainteresowaniem ze strony uczniów jego realizacją i uczestnictwem. Natomiast uczniowie uczestniczyli w innych konkursach, np.: uczniowie Gimnazjum nr 46 w konkursie ekologicznym (załącznik nr 35). O innych konkursach wspomniałem już wcześniej.
    W roku 2004 był organizowany był projekt „GARAŻE” koncertu muzyki rockowej wykonywanych przez młodzież bydgoską. Współorganizowałem go będąc osobą odpowiedzialną za sprawy porządkowe i ochronę mienia szkoły.
         Także jako wychowawca klasy organizowałem konkursy na terenie szkoły np. „Pełna miska dla schroniska” lub imprezy walentynkowe. Uczestniczyliśmy w konkursie ekologicznym organizowanym w Bydgoszczy załącznik nr 36
    Aktywna moja praca wychowawcza z klasą pozwoliła na zajęcie III miejsce w konkursie szkolnym na SUPER KLASE – załącznik nr 37. za organizowanie wielu imprez szkolnych i poza szkolnych



    Wykonywanie zadań egzaminatora OKE, eksperta komisji kwalifikacyjnej, rzeczoznawcy § 8 ust. 2 pkt 4b

    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    16
    Pełnienie funkcji egzaminatora OKE
    W marcu 2005 roku odbyłem szkolenie na egzaminatora OKE w Gdańsku z przedmiotu informatyka. Po przejściu pozytywnej weryfikacji i złożeniu stosownego egzaminu zostałem egzaminatorem (załącznik nr 38). Wyraziłem także chęć uczestnictwa w procesie sprawdzania i oceniania prac maturalnych matury roku 2006. Wykonanie postawionych zadań zostanie poświadczone w czerwcu 2006 roku i zostanie dołączone do teczki nauczyciela dyplomowanego złożonej w Urzędzie Miejskim w Bydgoszczy.


    Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych §8 ust.2 pkt 4c

    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    17
    Ukończenie studiów podyplomowych z przedmiotu umożliwiającego poszerzenie własnych umiejętności i wiedzy z zakresu nauczanego przedmiotu
    W drugiej połowie 2004 roku rozpocząłem studia na wydz. Fizyki, Astronomii i Informatyki stosowanej UMK w Toruniu. Zakończyłem je w marcu 2006 roku-załącznik nr 39. Dzięki nim uzyskałem uprawnienia do nauczania fizyki we wszystkich typach szkół. Ważne też były, z punktu widzenia nauczanych obecnie przedmiotów informatycznych, zajęcia z metod numerycznych oraz matematyki, a mianowicie:
  • wybrane działy matematyki wyższej (25 godz. wykładów i 20 godz. zajęć praktycznych),
  • wstęp do informatyki i podstaw użytkowania komputerów (10 godz. wykładów i 20 godz. zajęć praktycznych)
  • programowanie i metody numeryczne (30 godz. zajęć praktycznych ćwiczeń),
  • praktyczne zastosowanie informatyki (30 godz. zajęć praktycznych)
  • edukacyjne zastosowanie komputerów (15 godz. wykładów i 15 godz. zajęć praktycznych).
    Pozwoliły mi one na ugruntowanie i poszerzenie zdobytych wcześniej umiejętności i wiedzy na studiach magisterskich oraz wykorzystanie tego na lekcjach w klasach informatycznych.
  • 18
    Podwyższanie wiedzy i umiejętności z zakresu nauczania i metodyki przedmiotu informatyka
    Uczestnictwo w szkoleniach i warsztatach metodycznych organizowanych przez wydawnictwa pozwoliło mi na podwyższenie kwalifikacji zawodowych. Wykaz kursów i szkoleń zawarty jest w załączniku nr 37.

    Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, Instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami §8 ust.2 pkt 4e

    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    19
    Podjęcie działań mających na celu pomoc uczniom w trudnej sytuacji materialnej i wychowawczej
    Jednym z zadań nauczyciela-wychowawcy jest zapewnienie możliwości zdobywania wiedzy przez jego wychowanków. Często jednak na przeszkodzie temu stoi ciężka sytuacja rodzinna i materialna ucznia. Wiedząc o tym kontroluję tę sferę życia uczniów poprzez ankiety wstępne dla rodziców załącznik-13, rozmowy prowadzone z uczniem i jego rodzicami. Cenną informacją jest dla mnie wysokość i częstotliwość opłat na komitet rodzicielski. Na podstawie prowadzonego rejestru widzę kto zalega z opłatami i w osobistej rozmowie staram się wywnioskować faktyczny stan finansów rodziny.
    W ramach pomocy uczniom z rodzin ubogich uczennice otrzymują dofinansowanie z Unii Europejskiej przeznaczone na zakup pomocy szkolnych. Mogło się tak stać dzięki mojej diagnozie ich sytuacji materialnej i ścisłej współpracy z pedagogiem szkolnym. Odpowiednie dokumentu potwierdzające uzyskanie wsparcia finansowego przez te uczennice znajdują się w sekretariacie szkoły.
    Po dokonaniu wywiadów i rozmów z rodzicami oraz uczniami mogę stwierdzić, iż w klasach, w których jestem wychowawcą, nie ma patologicznych zachowań w domach rodzinnych. Świadczyć o tym może zachowanie uczniów w szkole, ich oceny przedmiotowe i z zachowania. Dlatego też w tej dziedzinie nie ma potrzeby nawiązywania kontaktów z odpowiednimi służbami oraz z pedagogiem szkolnym.
    20
    Organizacja akcji wspierających dzieci w domach dziecka
    Mając wychowawstwo w poprzedniej swojej klasie kilkakrotnie odbywaliśmy spotkania z dziećmi upośledzonymi lub skrzywdzonymi przez los. Zaproponowałem klasie opracowanie i wykonanie przedstawienia dla tych właśnie dzieci. Nasze przedstawienie pokazaliśmy dzieciom:
  • w Domu Pomocy Społecznej „Słoneczko” – załącznik nr 40
  • w ośrodku szkolno-wychowawczym dla głucho-niewidomych
  • w Zespole Szkół nr 8 w Bydgoszczy..
    W ramach pomocy dzieciom przeprowadziliśmy szereg akcji, m.in. załącznik nr 36. Moja praca wychowawcza połączone z aktywnością zespołu klasowego pozwoliły na uzyskanie w szkolnym konkursie na „Super klasę” III miejsca – załącznik nr 37

  • Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej § 8 ust.2 pkt 4f
    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    21
    Promocja szkoły w środowisku, popularyzacja i udostępnienie efektów swojej pracy innym.
    W ramach pracy w zespole przedmiotowym udostępniłem swoje plany wynikowe i kryteria ocen koleżance uczącej od dwóch lat technologii informacyjnej w naszej szkole . W ten sposób mogła ona wdrożyć się w system nauczania i dostosować swoje założenia do standardów obowiązujących w 2LO.
    Na szkolnej stronie internetowej umieszczone są materiały dydaktyczne potrzebne do samodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów klas informatycznych.. Zbiór zadań ten został opracowany samodzielnie przeze mnie na podstawie dostępnej literatury i moich doświadczeń.
    Inną publikacją w sieci internetowej na stronie www.literki.pl jest przekazanie niniejszego sprawozdania po to by inni nauczyciele mogli korzystać ze zdobytego przeze mnie doświadczenia zawodowego.
    W czasie studiów podyplomowych na wydziale Fizyki i zastosowań komputerów UMK w Toruniu wykonałem pracę pt. „Dawne sposoby przesyłania informacji na odległość (do 1900 roku)”. Praca została umieszczona w Bibliotece Zasobów Edukacyjnych tegoż uniwersytetu – załącznik nr 41.W pracy tej opisałem wybrane zagadnienia przekazu informacji począwszy od czasów starożytności do czasów współczesnych. Wykonałem do niej też prezentację multimedialną, którą można wykorzystać na przedmiotach informatycznych w celu ukazania rozwoju myśli technicznej służącej przekazowi dźwięków, sygnałów i znaków. Jednym ze współczesnych sposobów promowania szkoły i otwarcia jej na otaczający świat są strony www. Będąc osobą mającą odpowiednią wiedzę i umiejętności sprawuję pieczę nad nią i uczniami ją wykonującymi, a często sam ją modyfikuję i uaktualniam. Na stronie są umieszczane publikacje nauczycieli oraz ważne wydarzenia z życia szkoły – załącznik nr 34. Dzięki temu każda zainteresowana osoba może zapoznać się z życiem szkoły, imprezami w niej organizowanymi, czy też kryteriami przyjęcia.
    Co roku jestem współorganizatorem „Drzwi otwartych” w szkole oraz przygotowuję do nich materiały poligraficzne (folder, ogłoszenia, materiały potrzebne promocji szkoły).
    22
    Opracowanie pytań maturalnych na maturę ustną z przedmiotu informatyka w roku 2004 w klasach o profilu matematyczno-informatycznym
    W roku szkolnym 2003/2004 odbył się ostatni egzamin dojrzałości według starych zasad. Przez wszystkie lata pracy w 2LO (15 lat) byłem osobą odpowiedzialną za przygotowanie klas matematyczno-informatycznych do składania egzaminów z przedmiotu Elementy Informatyki. Związane z tym było też przygotowanie i opracowanie zestawów maturalnych dla osób zdających maturę. Zestawy zadań składały się z: jednego zadania teoretycznego i dwóch praktycznych. Część praktyczna zawierała polecenie dokończenia już istniejącego projektu oraz wykonania innego zadania już od podstaw. Pragnę zaznaczyć, że do egzaminu podchodziły osoby najlepsze gdyż średnia z matur wynosiła 4,8.
    23
    Opracowanie referatu lub artykułu związanego z nauczanym przedmiotem
    Na portalu www.literka.pl mieściłem sprawozdanie dotyczące wykorzystania zasobów informatycznych szkoły w kontekście projektu złożonego w 2001 roku w Kuratorium Oświaty. Projekt ten dotyczył wykorzystania pracowni komputerowej, którą szkoła otrzymała nie odpłatnie od Ministerstwa Edukacji.
    Na stronie znajduje się również Zbiór zdań z przedmiotu informatyka oraz hiperłącza (http://www.2lo.bydgoszcz.pl/page.php?id=19) do stron umożliwiających ugruntowanie i poszerzenie wiadomości z przedmiotów informatycznych


    24
    Opieka nad nauczycielem stażystą lub praktykantem
    W roku 2004 roku pod moją opieką odbyła się praktyka studencka. Praktykantką była studentka z Politechniki Gdańskiej. Należy nadmienić, iż jest ona absolwentką 2LO, jak również moją wychowanką, kończącą profil matematyczno-informatyczny. W ramach praktyk, pod moim kierownictwem i opieką studentka wykonała następujące czynności:
  • zapoznała się z dokumentacją szkolną, która wspólnie omówiliśmy: Statut szkoły, program wychowawczy szkoły, kodeksem etycznym oceniania, plan wychowawczym klasy IVa,
  • uczestniczyła w lekcjach wychowawczych przeze mnie prowadzonych,
  • przedstawiłem i omówiłem podstawową dokumentację nauczanego przedmiotu: program nauczania, kryteria ocen, system oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
  • dokonała obserwacji lekcji informatyki i technologii informacyjnej,
  • przeprowadziła samodzielnie lekcje próbne.
    W załączeniu przedstawiam Dziennik praktyk studentki – załącznik –30.

  • Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony §8 ust.2 pkt 5

    Lp
    Zadanie
    Opis realizacji/dowody wykonania zadania
    25
    Rozpoznanie problemów edukacyjnych
    We współczesnej szkole istnieje grupa młodzieży, która nagminnie opuszcza zajęcia edukacyjne co powoduje obniżenie efektów nauczania. W mojej klasie też są tacy uczniowie. W opracowaniu (załącznik nr 42) opisałem powyższy problem i przedstawiłem wnioski do dalszej pracy wychowawczej.
    26
    Rozpoznanie problemów wychowawczych
    W ramach pracy wychowawczej nie sposób pominąć aspekty zachowań i postaw swoich uczniów względem siebie i świata ich otaczającego. W klasie, z którą obecnie pracuję, znajduje się uczeń, który miał problemy z nawiązaniem kontaktów ze społecznością, w której się znalazł. Opis rozpoznania problemu oraz efekty działań wychowawczych wraz z opinią rodziców znajdują się w załączniku nr 43


    Sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego
    wykonał: mgr Sławomir Giemza

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie