Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Styl urzędowy i styl publicystyczno-dziennikarski

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15772 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Lekcja jest przypomnieniem wiadomości o stylach użytkowych w szkołach gimnazjalnych. Może być dowolnie przekształcana i uzupełniana licznymi tekstami.

  Styl ( łac. stylus) – dawniej oznaczało rylec, którym na powleczonych woskiem tabliczkach odciskało się znaki pisma. Dziś jest ot sposób ukształtowania czegoś. W znaczeniu językowym rozumie się jako sposób wyrażania się, formułowania wypowiedzi ustnej lub pisemnej.

Styl :
  • artystyczny
  • publicystyczny
  • naukowy
  • urzędowo- kancelaryjny
  • potoczny
Cechy stylu urzędowego :
  • utarte zwroty frazeologiczne
  • zwroty oficjalne
  • zwroty bezosobowe
  • jednoznaczność wypowiedzi
  • dominują zdania pojedyncze
  • zdania złożone dwuczłonowe
Cechy stylu publicystycznego :
  • wypowiedzi są zróżnicowane
  • styl niejednorodny
  • zbliżony do stylu naukowego
  • opatrzony w komentarz
  • nastawienie perswazyjne
  • konkretny temat i cel
      Podczas lekcji stylistyki warto przytoczyć kilka fragmentów różnych tekstów dla wykazania różnic. Można również przedstawić uczniom jeden tekst, który będzie zawierać wiele stylów a zadaniem będzie ich odróżnienie.

     Lekcja może być realizowana z każdym podręcznikiem języka polskiego do kształcenia gramatycznego, który zawiera tematy o stylizacji.

     Dodatkowo do lekcji można wprowadzić aspekty stylizacji, takie jak : archaizacja i dialektyzacja. Nauczyciel powinien przedstawić różnice w obu pojęciach, jak również wskazać mistrzów obu dziedzin : Henryka Sienkiewicza (archaizacja) i Władysław Reymont (dialektyzacja).

Dominika Dąbrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie