Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kształcenie nawyków kulturalno-higienicznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3714 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

  Pożyteczne nawyki i przyzwyczajania higieniczno- kulturalne odgrywają w życiu człowieka bardzo ważną rolę. Stwarzają zdrową i miła atmosferę, ułatwiają i umilają życie w zespole. Nawyk uprzejmości, mówienie takich prostych słów "dziękuję", "proszę", "przepraszam" ułatwia życie. Nawyki czystości, porządku jednakże cenne w życiu jednostki i społeczeństwa.

      Pracę nad kształtowaniem nawyków higieniczno- kulturalnych dziećmi rozpoczęłam od samego początku roku szkolnego. Dziecko, które od pierwszych dni pobytu w przedszkolu przyzwyczaimy do tego, by nosiło chusteczkę do nosa porządnie ustawiało buty i chowało papucie do worka, myło się starannie nie sprawi nam kłopotu w ciągu całego roku. Staram się wiec, aby dzieci już pierwszego dnia zaczęły wdrażać się do pożytecznych nawyków, aby przez cały rok miały okazję do ich utrwalania.

Praca w szatni

      Ponieważ przychodząc do przedszkola pierwsze kroki kieruje dziecko do szatni, tu właśnie trzeba stworzyć mu miłą i serdeczną atmosferę przez ład i porządek, aby od pierwszego dnia wiedziało, gdzie ma wieszać swoje ubranie, kłaść buciki, szafki, w których dzieci miały wieszać ubranie ustawiałam w ten sposób, aby każde dziecko mogło bez trudu dojść do nich by było łatwo je wietrzyć. Każda szafka zaopatrzona jest estetycznie wykonany znaczek.

      Znaczki są dość duże, wyraźnie przemawiają do dziecka. Przy każdym znaczku jest kartka z imieniem i nazwiskiem dziecka- dla sprawnej organizacji w szatni są przygotowywane ciekawe zabawki, które pomagają mi zachęcić dzieci do wejścia do przedszkola i zostać na dłuższy czas bez rodziców. Każde dziecko przychodzi do przedszkola z wyprawką i ze znaczkiem, który otrzymało w czasie zapisu do przedszkola przez rodziców. Dzieci mają za zadanie odnaleźć taki sam znaczek, jaki przyniosły z domu.

      Przez pierwsze dni wnikliwie obserwuję dzieci, notując szczegółowo czy dziecko w przedszkolu używa form grzecznościowych, czy samo obsługuję się w łazience, szatni, jak myje ręce.

      Tu obserwuję, w jaki sposób dzieci starają się nawiązać kontakt z kolegami, czym się lubią bawić. Uważnie obserwuję tez dzieci w czasie spacerów, zabaw przy rozchodzeniu się do domu. Ucząc mycia rąk ustalałam z dziećmi kolejność wykonywanych czynności. Umawiam się, że przed myciem trzeba zawinąć rękawy, tak aby ich nie zmoczyć. Potem zdjęć ręcznik, założyć na szyję, podjeść do kranu i odkręcić go niezbyt mocno. Ręce trzeba dobrze namydlić i umyć całe dłonie z zewnątrz i od wewnątrz. Jeżeli paznokcie są brudne, należy czyścić je szczoteczką, a potem namydlone ręce spłukać. Następnie ręce po wypłukaniu otrząsamy z wody i wycieramy je w ręcznik.

      Na koniec odwijamy rękawy zapinamy je. Mój przykład dużo pomógł. Miałam swój ręcznik ze znaczkiem i razem dziećmi dokładnie myłam ręce, omawiając każda z wykonywanych czynności. Ubikacje również przygotowałam na przyjście dzieci. Na drzwiach ubikacji dla chłopców przykleiłam sylwetkę- chłopca, dla dziewczynek- dziewczynkę. Papier powiesiłam tak, aby dzieci mogły łatwo go dosięgnąć. Objaśniłam dzieciom sposób siadania, tak aby nie brudziły sedesu. Po każdorazowym korzystaniu z ubikacji muszą pamiętać o spuszczeniu wody. Przyzwyczaiłam dzieci do mycia rąk po wyjściu z ubikacji. Kiedy dzieci pamiętały o poprawnym zachowaniu się w ubikacji, ciągle jeszcze je kontrowałam. Jak wykonują stawiane im przez mnie wymagania bez przypominania.

      Dużą trudność mam z nauczeniem dzieci właściwego obchodzenia się z zabawkami. Nie potrafią bawić się z zgodnie. Postanowiłam bawić się z dziećmi. Wprowadziłam różne przepisy obchodzenia się zabawkami. Proponuję np. . "ty będzie układał, ja cię będę podawała" W podobny sposób, przy bawieniu się różnymi zabawkami z poszczególnymi dziećmi, jak należy obchodzić się z zabawkami jak się nimi zeźlić, jak bawić się wspólnie. Staram się, aby zabawki były łatwe do mycia, by nie zagrażały bezpieczeństwu dzieci. Dlatego wydaje mi się, że najwłaściwszym pomieszczeniem dla niech jest półka –otwarta, ustawiona blisko okna, by nył łatwy dostęp powietrza, słońca i światła. Zabawki odkurza czerstwo pani woźna z pomocą dzieci Od pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu staram się przyczajać je do używania takich grzecznościowych zwrotów jak "dzień dobry", "dowiedzenia", "proszę", "dziękuje", "przepraszam"

      Szczególnie staram się, żeby dzieci mówiły do ciebie spokojnie, cicho i by nie bawiły się zbyt hałaśliwie. Wdrażałam dzieci do kulturalnego zachowania się w czasie zabaw, do ustępowania koledze zabawki. Sama staram się być przykładam dla dzieci. Zwracam się do nich uprzejmie, używając zwrotów grzecznościowych. Często się zdarza że matka zmusza dziecko, żeby powiedziało: dowiedzenia- dziecko upiera się. Tłumaczę matce, jaki wpływ ma zmuszanie dziecka. Ja w tym przypadku starałam się nie zwracać na nie uwagi, a w jego obecności chwaliłam inne dzieci. Dochodzą do wniosku, że tylko systematyczna dokładna praca daje dobre rezultaty.

      Praca nad wyrabianiem nawyków kulturalno- higienicznych w dzieci powinna się odbywać w kulturalnych warunkach przedszkola
Metodami pracy są:

  • Pokaz(demonstracja)
  • Objaśnienie
  • Przykład dorosłych
      Stwierdzam, że dziecko, które w domu ma dobre warunki i rodzice zwracają uwagę na kulturalne zachowanie się, nastręcza mniej trudności w pracy, szybciej utrwalają się u niego wprowadzone przez przedszkole nawyki i przyzwyczajenia. Nauczycielka, dzięki stałej i systematycznej pracy, może osiągnąć dobre wyniki w zakresie wyrabiania nawyków higieniczno- kulturalnych. Duże znacznie ma pokaz, przekład dorosłych pochwała ponieważ zwiększa się uwaga i gorliwość. Ucząc samodzielności, nie zapomniałam, że dzieci potrzebują pomocy dorosłych.

      Wyrabiając nawyki, duży naciska kładę na indywidualną pracę. Placówki i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.

      Przedszkole stwarza warunki do wielostronnego rozwoju dzieci. Wyposaża je w szeroki zakres doświadczeń, rozwija umiejętności przystosowawcze dzieci uczy prawidłowych zachowań i kształtuje nawyki. Ogromną rolę w przygotowaniu do życia przedszkolnego odgrywa nauczyciel. Czuwa nad ogólnym rozwojem kształtowaniem właściwych warunków wpojeniem zasad zachowania.

Bibliografia:
  • Kwiatkowsa, Topińska Praca zbiorowa "Metodyka wychowania przedszkolnego" P. Z. W. S. Warszawa 1972r.
  • Woskowski J.-"Socjologia, P.Z.W.S., Warszawa 1970r.
  • Korczak C., Higiena i ochrona zdrowia, Warszawa 1989, PZWL.
  • Demel M., O wychowaniu zdrowotnym, Warszawa 1968, PZWS.
Artykuł opracowała: Małgorzata Ciszewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie