Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji w ramach edukacji czytelnictwa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1371 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji w ramach edukacji czytelnictwa przedstawia przebieg lekcji  przeprowadzonej w bibliotece, dotyczącej historii pisma i ksiazki

Temat lekcji
: Dzieje pisma i książki


Cel ogólny: zapoznanie z historią pisma i książki.

Cele operacyjne:
uczeń zna;

- pojęcia związane z historią pisma i książki,

- różne materiały i narzędzia pisarskie

- różne formy książki

uczeń rozumie:

- zmienność i ewolucję form pisma i książki na tle rozwoju cywilizacji;

uczeń umie:

- przedstawić etapy rozwoju pisma na przestrzeni wieków

- opisać różne formy książki

- zachować się w czasie zajęć zgodnie z zasadami pracy w grupie


Materiały i pomoce: ilustracje przedstawiające różne formy książki, pisma oraz materiały do pisania , „Słownik języka polskiego”, kartki do notowania, tablica.


Metody: pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne.


Formy pracy: indywidualna i grupowa.


Tok zajęć:
  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami i tematem lekcji .
  2. Uczniowie próbują samodzielnie sformułować definicję książki, następnie wyszukują definicję podaną w „Słowniku języka polskiego”
  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy rozdając kartki z różnymi rodzajami pisma .uczniowie starają się ułożyć chronologicznie rodzaje pism( „żywe księgi”, znaki symboliczne, pismo obrazkowe, wyrazowe, sylabowe, alfabetyczne.)
  4. Nauczyciel rozkłada ilustracje przedstawiające materiały do pisania(kamień, drewno, glina, płótno, pergamin, skorupki zbitych naczyń, papier) oraz rożne formy książki. Uczniowie przyporządkowują je poszczególnym państwom: Mezopotamia, Grecja, Egipt. Chiny, Rzym przypinając kartki w odpowiednim miejscu na tablicy.
  5. Nauczyciel prezentuje informacje na temat książki drukowanej

a) Książka drukowana rękodzielniczo:

-nkunabuły z cechami książki rękopiśmiennej ( do 1500)

-starodruki (lata 1500- 1800)

b) Książka drukowana maszynowo (od 1800)

Uczniowie układają krzyżówkę z hasłem Jan Guttenberg.


  1. Ewaluacja- uczniowie przygotowują rebusy zawierające ocenę zajęć.

Ewa Sarafin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie