Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opis i analiza wdrożenia projektu edukacyjnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6561 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nauczyciele pierwszego etapu kształcenia naszej szkoły w pracy z dziećmi starają się poszukiwać takich metod i form pracy, które byłyby zarówno atrakcyjne dla dzieci, jak również dawały satysfakcję nam – nauczycielom. Dlatego też korzystamy z metody projektu edukacyjnego, która należy niewątpliwie do metod aktywizujących pracę ucznia i sądzimy, że zasługuje na szczególną uwagę.

     W roku szkolnym 2004/2005 (październik - luty) uczniowie mojej klasy realizowali opracowany przeze mnie, we współpracy z koleżankami nauczania zintegrowanego, projekt edukacyjny : „ Poznajemy naszego patrona” .

      Opracowany przez nas projekt był przygotowany dla uczniów klas I-III z naszej szkoły. Jego głównym założeniem było przybliżenie uczniom postaci patrona naszej szkoły – Mikołaja Kopernika oraz czasów, w których żył, rozbudzenie zainteresowań astronomią i kosmosem oraz zintegrowanie uczniów, nauczycieli i rodziców wokół wspólnych działań związanych z patronem szkoły. Działania te realizowane były poprzez konkursy, zabawy, spotkania i prezentacje.

      Uczniowie realizowali założenia projektu podczas zajęć lekcyjnych, bibliotecznych oraz spotkań.
Tematyka zajęć obejmowała między innymi:
  • czytanie wierszy o Mikołaju Koperniku,
  • oglądanie i analiza albumów, pozycji książkowych, czasopisma „Fokus”, ilustracji, plansz z układem słonecznym itp.,
  • opracowanie w grupach : albumu, referatu, książeczki lub plakatu,
  • wykonywanie gazetki tematycznej w klasie,
  • zorganizowanie w klasie kącika edukacyjnego o tematyce astronomicznej,
  • spotkanie z pasjonatem astronomii; pokaz i demonstracja przyrządów do obserwacji astronomicznych,
  • przygotowania uczniów do udziału w konkursie wiedzy,
  • redagowanie wierszy i tekstów twórczych, zaprojektowanie własnej książeczki pt. „Listy do Mikołaja Kopernika”,
  • wykonywanie pracy plastycznej na temat: „Mikołaj Kopernik w moich oczach”;
      Realizacja projektu zakończyła się jego prezentacją – imprezą ogólnoszkolną, która odbyła się 20 lutego 2006 r.. W uroczystości uczestniczyli zaproszeni goście: dyrekcja szkoły, rodzice, nauczyciele.

     Prezentacja projektu miała oryginalny przebieg. Jeden z uczniów wcielił się w postać Mikołaja Kopernika, z którym inni uczniowie – dziennikarze – przeprowadzali wywiad. Dużo emocji wywołał turniej wiedzy o patronie i kosmosie, w którym uczestniczyli reprezentanci klas I-III. Uczniowie biorący udział w projekcie zaprezentowali efekty swojej kilkumiesięcznej pracy: albumy, plakaty, książeczki o Mikołaju Koperniku. Nastąpiło ogłoszenie wyniku konkursu plastycznego i literackiego. Dzieci recytowały samodzielnie napisane wiersze i śpiewały piosenki.

      Podsumowaniem zrealizowanego projektu była jego ewaluacja – opinia dyrekcji, nauczycieli, rodziców obecnych podczas prezentacji efektów poszczególnych działań oraz samoocena działań uczniów i nauczycieli. Przeprowadzona ewaluacja potwierdziła celowość projektu.

      Wszyscy uczniowie byli zaangażowani w pracę nad realizacją projektu. Nauczyli się współpracować z kolegami i koleżankami, poszerzyli swoją wiedzę i wykorzystywali ją w działaniu twórczym. Dzieci po raz kolejny mogły pokazać się na tle szerszego środowiska, pokonywać bariery tremy, nabywać coraz to większych doświadczeń i umiejętności.

      Tego typu przedsięwzięcie wymagało szczególnego przygotowania, dobrej współpracy w zespołach i odpowiedzialności za powierzone zadania.

Uczniowie, którzy pod moim kierunkiem przygotowywali projekt „Poznajemy naszego patrona” zyskali:
  • Poszerzenie wiedzy o nowe treści i przydatne umiejętności.
  • Rozbudzenie zainteresowań.
  • Poczucie udziału w nadzwyczajnej przygodzie edukacyjnej.
  • Umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy.
  • Świadomość rzetelnego wywiązywania się z przyjętego zadania, co było szczególnie widoczne podczas prezentacji.
  • Możliwość szlifowania swoich umiejętności aktorskich.
  • Umiejętność współpracy w zespole.
Rodzice uczniów:
  • Zyskali pewność, że dziecko jest podmiotowo traktowane, angażowane do trudnych i odpowiedzialnych zadań.
  • Zrozumieli jak cenna jest ich pomoc i wsparcie.
Efektem dla mnie było:
  • Lepsze poznanie możliwości uczniów oraz pozyskiwanie informacji na temat relacji między dziećmi.
  • Poczucie satysfakcji z dziecięcej aktywności.
  • Wzbogacenie doświadczenia pedagogicznego.
Efekty dla szkoły :
  • Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
  • Integracja nauczycieli, uczniów i rodziców wokół wspólnych działań.
  • Podwyższenie stanu wiedzy społeczności uczniowskiej.
Opracowała: Monika Smykowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie