Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zwierzęta egzotyczne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6969 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Do opublikowania scenariusza poniższych zajęć skłonił mnie fakt, iż są one prowadzone metodą stawiania zadań. Metoda ta jest mało popularna wśród nauczycieli pracujących zwłaszcza w grupach dzieci najmłodszych ( 3 - 4 letnich ). Okazuje się jednak, że częste formułowanie poleceń w postaci łatwych do wykonania zadań daje wymierne efekty i dzieci z czasem coraz sprawniej je realizują.

Zajęcia w grupie dzieci 4- letnich

Temat: Zwierzęta egzotyczne.

Cel ogólny:
Utrwalenie nazw, wyglądu, zachowań i sposobu życia niektórych zwierząt egzotycznych.

Cele operacyjne.
Dziecko potrafi:
  • malować farbą plakatową
  • ulepić z plasteliny znane zwierzę egzotyczne
  • zaśpiewać i wybrać do śpiewu właściwą piosenkę zgodną z treścią obrazka
  • rozwiązać zagadkę i ułożyć ją na podstawie znanych sobie wiadomości i obrazków
  • wybrać odpowiednie środki dydaktyczne i przedstawić ruchem, gestem, mimiką twarzy oraz głosem (naśladować głosy zwierząt) zwierzątko z obrazka.
Metody pracy:
  • słowna (rozwiązywanie, układanie zagadek, porozumiewanie się w grupach)
  • czynna (stawiania zadań)
  • oglądowa (prezentacje dzieci, ilustracje itp.)
Formy pracy:
  • z całą grupą;
  • zespołowa;
  • indywidualna.
Środki dydaktyczne:
  • ilustracje, koperty, znaczki, talerzyki, kartony z narysowanymi świecą zwierzętami, farby, pojemniki z wodą, plastelina, liczmany- punkty, kolorowe plakietki, nagrody, dyplomy, kaseta magnetofonowa z piosenką pt. „Dżungla”
Przebieg zajęcia
  1. Śpiew piosenki pt. „Dżungla” połączony z ilustracją jej treści.
  2. Rozwiązywanie (i układanie) zagadek przygotowanych przez nauczyciela o zwierzętach egzotycznych. Sprawdzenie zgodności z ilustracjami. Przeliczanie punktów- liczmanów, wybór zwycięzców.
  3. Podział dzieci na cztery zespoły według wybranych przez nie kolorów plakietek. Rozdzielenie zadań do wykonania.
    Wyjmijcie z kopert obrazek.
    Nie mówcie na głos nazwy zwierzęcia jakie tam znaleźliście, ale przedstawcie je w następujący sposób:
    I grupa- ułóżcie o nim zagadkę
    II grupa- pokażcie ruchem, gestem, mimiką twarzy, głosem zachowanie zwierzęcia
    III grupa- zaśpiewajcie piosenkę o tym zwierzęciu
    IV grupa- ulepcie zwierzę z plasteliny.

    Praca w dziecięcych zespołach a następnie przedstawienie rezultatów ich działania.
    Jeśli dzieci są zainteresowane można kontynuować pracę po zmianie rodzaju działalności i zwierząt w kopertach.
  4. Zabawa ruchowa „Widzę coś...” – naśladowanie ruchów zwierząt i odgłosów przez nie wydawanych.
  5. Praca indywidualna przy stołach.
    Pomaluj karton przygotowaną dobrze rozwodnioną farbą. Nie naciskaj pędzla zbyt mocno. Maluj delikatnie. Zgadnij jakie zwierzę ukryło się na obrazku.
    Kartony pomalowane są świecą- kontury zwierząt.
    Zajęcia porządkowe- mycie rąk.
  6. Rozdanie przez nauczycielkę dyplomów dla wszystkich uczestników.
Literatura:

"Zagadki dla najmłodszych" Wybór i opracowanie Joanna Stec, P.W. "M.A.C." S.A. Kielce 1995

Zagadki o zwierzętach egzotycznych np.:
  1. Trąbę z sobą nosi, lecz nie jest trębaczem.
    Gdy pójdę do ZOO, pewnie go zobaczę.

    Słoń s.134
  2. Znasz jej wysokość? W Afryce żyje i ma najdłuższą na świecie szyję.

    Żyrafa s. 169
  3. Dumny dźwiga swe dwa garby, niczym dwa największe skarby.
    I jest w bardzo złym humorze, że trzeciego mieć nie może.

    Wielbłąd s. 166
  4. Ktoś jej futro wymalował w paski czarno- białe.
    O jakim zwierzęciu mowa wiecie doskonale.

    Zebra s. 163
  5. Nie chodzi, a pełza, syczy groźnie wciąż, nie zbliżaj się do niego, bo to właśnie...

    Wąż s. 154
  6. Odpowiedzcie szybko co można oglądać w ZOO?

    Zwierzęta s. 166
Opracowała: Marlena Królikowska
nauczycielka wychowania przedszkolnego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie