Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy system oceniania z przyrody

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1498 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiany przeze mnie przedmiotowy system oceniania z przyrody opracowany jest dla klas IV-VI do programu i podręcznika wydawnictwa MAC. Podstawą do opracowania był wewnątrzszkolny system oceniania.

I. Cele ogólne oceniania:
  • rozpoznanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  • przekazanie rodzicom informacji o postępach dziecka,
  • pomoc uczniowi w samokształceniu,
  • dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania.
II. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:
WIADOMOŚCI
  • podstawowe pojęcia przyrodnicze,
  • najbliższe otoczenie,
  • zasady funkcjonowania swojego organizmu,
  • problemy ochrony środowiska,
  • zależności w środowisku przyrodniczym,
  • właściwości różnych substancji,
  • zasady organizacji zajęć i wolnego czasu ,
  • zróżnicowanie krajobrazów w Polsce.
UMIEJĘTNOŚCI
  • orientowanie się na mapie i w terenie,
  • prowadzenie obserwacji środowiska i zjawisk przyrodniczych i dokonywanie ich opisu,
  • dostrzeganie zmian zachodzących w środowisku,
  • wykonywanie prostych eksperymentów i interpretowanie ich wyników,
  • odpowiedzialność za środowisko,
  • dbałość o własne zdrowie i innych,
  • świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków przekazu.
POSTAWY
  • postawy proekologiczne i prozdrowotne,
  • działanie na rzecz środowiska,
  • zaangażowanie podczas lekcji,
  • wykonywanie pomocy dydaktycznych,
  • udział w konkursach.
III. Formy aktywności uczniów podlegające ocenie:
  • prace pisemne- sprawdziany i kartkówki,
  • odpowiedzi ustne,
  • prace domowe,
  • prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń,
  • dodatkowe pomoce potrzebne na lekcji,
  • praca w grupach,
  • prace długoterminowe- projekty, albumy, plakaty, gazetki itp.
  • aktywność podczas lekcji i aktywność pozalekcyjna(konkursy, udział w akcjach ekologicznych)
IV. Formy i częstotliwość oceniania:
OCENIANIE BIEŻĄCE Prace pisemne <

strong>Sprawdziany pisemne – zwykle po każdym dziale przewidziany jest sprawdzian pisemny, zapowiedziany przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzony powtórzeniem i podsumowaniem materiału. Procent wiedzy i umiejętności uzyskanych podczas sprawdzianu jest przeliczany na oceny wg skali określonej przez Szkolny System Oceniania. Formy sprawdzianu- test zawierający pytania otwarte lub zamknięte, albo zestaw kilku pytań.
      Czas trwania sprawdzianu- 45 minut. Sprawdzenie i rozdanie prac następuje najpóźniej po dwóch tygodniach. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może pisać sprawdzianu z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie do dwóch tygodni od oddania przez nauczyciela prac. Poprawa prac klasowych powinna się odbyć w ciągu dwóch tygodni od daty oddania prac i uczeń może ją pisać tylko raz. Do dziennika wpisuje się ocenę z poprawy tylko wtedy, jeśli jest ona wyższa od uzyskanej na sprawdzianie, a poprzedni stopień wykorzystany jest do oceny systematyczności pracy ucznia. Sprawdzian może zawierać zadanie wykraczające poza podstawy programowe, oceniane na stopień celujący, pod warunkiem uzyskania przez ucznia punktacji odpowiadającej ocenie bardzo dobrej.

Kartkówki- sprawdzają bieżące wiadomości i umiejętności. Obejmują materiał z ostatnich 1-3 tematów i nie muszą być zapowiadane i poprawiane. Liczba kartkówek w semestrze będzie wynikała z bieżących potrzeb. Czas trwania kartkówki- nie więcej niż 15 minut.

     Punkty otrzymane z pracy pisemnej przeliczane są na ocenę zgodnie z zasadami przyjętymi w WSO.

91-100 maksymalnej liczby punktów- bardzo dobry
75-90 maksymalnej liczby punktów- dobry 51- 74 maksymalnej liczby punktów- dostateczny
25- 50 maksymalnej liczby punktów- dopuszczający
0- 24 maksymalnej liczby punktów- niedostateczny

     Nauczyciel może dodać do oceny „plus” lub „minus” przy górnej lub dolnej granicy procentowej, za wyjątkiem oceny niedostatecznej i celującej.

Odpowiedzi ustne

Dłuższe odpowiedzi – obejmujące wiadomości i umiejętności maksymalnie z ostatnich trzech tematów, oceniane są stopniem (cyfrą). Przewiduje się przynajmniej jedną ocenę z odpowiedzi ustnej w ciągu semestru.

Krótkie formy wypowiedzi- wynikają z aktywności ucznia na lekcji. Ocena może być wyrażona stopniem lub( +), brak odpowiedzi wynikający z braku zainteresowania lekcją znakiem (-).

Prace domowe

Prace domowe dłuższe – mogą być ustne lub pisemne, o większym stopniu trudności oceniane są oceną cyfrową.

Prace domowe krótsze- mogą być ustne lub pisemne, o mniejszym stopniu trudności oceniane są znakiem + lub - .

Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń
     Jeden raz w semestrze obydwa zeszyty są sprawdzane i oceniane(stopniem) pod względem poprawności wykonania ćwiczeń oraz estetyki . W dowolnym czasie sprawdzany jest fakt posiadania zeszytów, brak skutkuje minusem.

Dodatkowe pomoce potrzebne do lekcji
Brak pomocy, które uczeń jest w stanie przynieść skutkuje minusem, przyniesienie pomocy skutkuje plusem.

Prace długoterminowe
      W zależności od stopnia złożoności ocena wyrażona jest stopniem, lub znakiem (+ lub - ). Oceniana jest : terminowość, przydatność, wkład pracy, estetyka wykonania.

Aktywność pozalekcyjna
      Sukcesy osiągnięte w konkursach przyrodniczych i ekologicznych, duże zaangażowanie w pracy na rzecz ochrony środowiska wpływają na podwyższenie oceny z przedmiotu.

Praca w grupach
      Oceniana jest aktywność, wkład i efekt pracy, stopień zaangażowania i umiejętność prezentacji. Ocena wyrażona plusem lub minusem.

OCENIANIE SEMESTRALNE I ROCZNE

Ocena semestralna - bierze się pod uwagę przede wszystkim sprawdziany pisemne oraz pozostałe formy sprawdzania wiadomości i umiejętności, które oceniane są zgodnie z zasadami WSO.

Ocena roczna- ustala się na podstawie ocen uzyskanych w obydwu semestrach.

     Wszystkie plusy i minusy podsumowane są na koniec każdego semestru i zamieniane na ocenę cyfrową. Uzyskanie trzech plusów jest równoznaczne z oceną bardzo dobrą, a uzyskanie trzech minusów z oceną niedostateczną.

V. Sposób informowania uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach ucznia:
  1. Na początku roku szkolnego uczniowie (na pierwszych lekcjach) i rodzice (na zebraniu) zostają zapoznani z przedmiotowym systemem oceniania z przyrody i z wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne oceny.
  2. Na prośbę ucznia lub rodzica nauczyciel udziela ustnej informacji o osiągnięciach ucznia.
  3. Wymagania z przedmiotu w zakresie wiadomości i umiejętności są uczniom przedstawiane na bieżąco na lekcjach oraz przed każdym sprawdzianem pisemnym.
  4. Uczeń i rodzic poinformowany jest o ocenie ze sprawdzianu najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od jego napisania.
  5. Ocenianie innych form aktywności odbywa się na bieżąco i jest podawane do wiadomości ucznia w formie ustnej.
  6. Informowanie uczniów o ocenie semestralnej i rocznej odbywa się najpóźniej na dwa tygodnie przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
  7. Informowanie uczniów zagrożonych otrzymaniem oceny niedostatecznej i ich rodziców następuje na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
  8. Rodzice informowani są o postępach i osiągnięciach swoich dzieci podczas zebrań klasowych w formie ustnej i pisemnej lub podczas spotkań indywidualnych na terenie szkoły.
Opracowała: Elżbieta Kalinowska
ZSS w Pawłowicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie