Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zagadnienia ogólne z historii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1944 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam test, który przeprowadziłam na początku roku szkolnym 2005-2006 wśród uczniów klas I liceum ogólnokształcącym.Celem jego było zdiagnozowanie poziomu wiedzy ogólnej z historii po gimnazjum.

Test z historii- zagadnienia ogólne. Grupa A
Uwaga!!! Proszę uważnie przeczytać wszystkie polecenia. Odpowiedzi trzeba zapisać czytelnie w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. Proszę pisać w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać ołówkiem. Nie wolno używać korektora (odpowiedź w ten sposób poprawiona nie będzie zaliczona). Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić i obok wpisać prawidłową odpowiedź.
1. Na osi czasu zaznacz dokładne lub przybliżone (do właściwego ćwierćwiecza) daty następujących konstytucji. (Uwaga!!! Nie musisz podawać dat tych konstytucji!!!). (0-2)
a) Księstwa Warszawskiego b) marcowa c) Królestwa Polskiego
d) kwietniowa e) 3 maja f) III Rzeczypospolitej g) PRL- u


2. Wśród wymienionych wydarzeń wskaż to, które chronologicznie jest pierwsze i to, które jest ostatnie. Obok wydarzenia pierwszego wpisz literę A, obok ostatniego literę B. (0-2)
a) I rozbiór Polski b) powstanie listopadowe c) sprowadzenie Krzyżaków do Polski
d) konferencja w Jałcie e) upadek Cesarstwa Zachodnio-rzymskiego f) ogłoszenie Deklaracji Niepodległości
3. Nazwij proces, na który składają się niżej wymienione elementy i zjawiska. Odpowiedź wpisz w wykropkowane miejsce. (0-1)
a) uchwalenie Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela b) terror jakobiński c) zburzenie Bastylii
d) wprowadzenie monarchii konstytucyjnej e) ,,kult rozumu” ………………………………………………
4. Przyjrzyj się ilustracji, a następnie podaj nazwisko przedstawionej osoby i przykładowe wydarzenie, z którym się wiąże:
(0-4)
a) b


5. Przeczytaj uważnie fragment tekstu źródłowego, a następnie udziel odpowiedzi na podane pytanie.
(…) Dorobek wielu pokoleń, wzniesiony z popiołów dom ulega ruinie. (…) Gasnącej gospodarce zadawane są codziennie nowe ciosy. Warunki życia przytłaczają bolesnym ciężarem. (…) Strajki, gotowość strajkowa, akcje protestacyjne stały się normą (…) Padały wezwania fizycznej rozprawy z ,,czerwonymi”, z ludźmi o odmiennych podglądach. (…)
Trzeba zapobiec, zagrodzić drogę konfrontacji, którą zapowiedzieli otwarcie przywódcy ,,Solidarności”.
(…) Ogłaszam, że w dniu dzisiejszym ukonstytuowała się Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego.
Podaj, o jakim wydarzeniu z najnowszej historii Polski jest mowa (podkreśl właściwą odpowiedź): (0-1)
a) wystąpienia studentów z 1968 b) strajk stoczniowców z 1970
c) wystąpienia robotnicze z 1956 d) wprowadzenie stanu wojennego w 1981
6. Podkreśl błędne informacje zawarte w tekście poniżej. (0-3)
Pierwszym przywilejem stanowym dla szlachty był przywilej piotrkowski wydany przez Kazimierza Wielkiego w XV wieku.
7. Wyjaśnij pojęcia: (0-5)
· prezydent- …………………………………………………………………………………………………………………
· eksterminacja- …………………………………………………………………………………………………………….
· folwark- …………………………………………………………………………………………………………………...
· konklawe- ………………………………………………………………………………………………………………...
· plebiscyt- ………………………………………………………………………………………………………………….
8. Przeczytaj uważnie fragment tekstu źródłowego, a następnie udziel odpowiedzi na podane pytanie.
,,A zdjąwszy z głowy swój diadem cesarski włożył go na głowę Bolesława na zadatek przymierza i przyjaźni i za chorągiew triumfalną dał mu w darze gwóźdź z Krzyża Pańskiego wraz z włócznią św. Maurycego, Maurycego zamian za co Bolesław ofiarował mu ramię św. Wojciecha. I tak wielką owego dnia złączyli się miłością, że cesarz mianował go swym bratem i współpracownikiem cesarstwa (…)”.
a) Określ rodzaj źródła……………………………………………………………………………………………… (0-2)
b) Napisz, z jakim wydarzeniem jest związany powyższy fragment tekstu źródłowego i wymień osoby, które w nim uczestniczyły. Podaj datę roczną tego wydarzenia. (0-3)
……………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Zanalizuj treść mapy i na podstawie uzyskanej wiedzy zaproponuj dla niej tytuł. (0-1)


10. Poniżej zamieszczono ,,Autoportret” Albrechta Durera. Podaj 2 argumenty przemawiające za tym, że jest dzieło renesansowe. (0-2)


11. Zamieszczone poniżej wydarzenia i zjawiska historyczne podziel na przyczyny i skutki I wojny światowej (odpowiedź- literki wpisz w wykropkowane miejsca). (0-2)
a) rywalizacja Trójprzymierza i Trójporozumienia b) powstanie Ligi Narodów c) konflikty kolonialne
d) zmiana ustrojów politycznych np. w Rosji e) rozwój techniki wojennej f) emancypacja kobiet
Przyczyny: ………………………………………………….. Skutki:…………………………………………………….

Model odpowiedzi- Test z historii- zagadnienia ogólne. Grupa A

1.


2. wydarzenie pierwsze (A)- upadek Cesarstwa Zachodnio-rzymskiego e
wydarzenie ostatnie (B)- konferencja w Jałcie (d)
za każdą prawidłową odpowiedź po 1 punkcie
3. proces- rewolucja francuska-za nazwanie procesu 1 punkt
4. ilustracja a- Napoleon I Bonaparte-przykładowe wydarzenia z okresu jego rządów: ekspansja terytorialna, liczne bitwy: Jena, Wagram, Lipsk, Waterloo itp., utworzenie Księstwa Warszawskiego
ilustracja b- Kazimierz Wielki; przykładowe wydarzenia z okresu jego panowania: układ w Wyszehradzie, pokój wieczysty z Krzyżakami w Kaliszu, opanowanie Rusi Halickiej, rozszerzenie terytorialne Polski, budowa Akademii Krakowskiej
za podanie każdego prawidłowego nazwiska po 1 punkcie
za podanie wydarzenia związanego z osobą na ilustracji po 1 punkcie
5. d) wprowadzenie stanu wojennego w 1981- 1 punkt
6. błędne informacje: piotrkowski, Kazimierza Wielkiego, XV- za podanie każdej błędnej informacji po 1 punkcie
7. przykładowe wyjaśnienia pojęć
prezydent- głowa państwa w republice
eksterminacja- pośrednie i bezpośrednie, systematyczne wyniszczenie fizyczne określonych grup ludności; masowa zagłada ludności- ludobójstwo
folwark- duże gospodarstwo rolno- hodowlane, produkujące głównie na zbyt, posługujące się pracą chłopów pańszczyźnianych albo siłą najemną
konklawe- zgromadzenie kardynałów dokonujące wyboru papieża
plebiscyt- głosowanie ludności jakiegoś terytorium w celu wypowiedzenia się co do przynależności tego terytorium do określonego państwa lub co do uregulowania jego statusu międzynarodowego
za każdą prawidłową odpowiedź po 21 punkcie
8. a- źródło pisane, opisowe, kronika
za wymienienie 2 przymiotników 1 punkt; maksymalnie 2 punkty
b- zjazd w Gnieźnie (zapodanie wydarzenia 1 punkt); Bolesław Chrobry i Otton III (za podanie 2 nazwisk 1 punkt);1000- za podanie daty 1 punkt
9. tytuł mapy: Państwo Aleksandra Wielkiego (Macedońskiego)
10. przykładowe argumenty przemawiające za tym, że jest dzieło renesansowe: autoportret (potrzeba uwiecznienia
własnego wizerunku); świecki temat (portret); renesansowy kostium; zastosowanie perspektywy; pokazanie pejzażu
za każdy argument po 1 punkcie
11. Przyczyny: a, c
Skutki: b, d, e, f
za prawidłowe wymienienie tylko przyczyn lub tylko skutków 1 punkt

Katarzyna Liszniańska
Liceum Ogólnokształcące Gdańsk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie