Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Koleżeństwo a przyjaźń

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12397 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to scenariusz zajęć z przedmiotu wychowanie do zycia w rodzinie, które można przeprowadzić w klasie VI szkoły podstawowej.

Temat: K o l e ż e ń s t w o  a  p r z y j a ź ń

Cel główny:
- uświadomienie różnic między koleżeństwem i pzryjaźnią
- ukazanie czym jest przyjaźń
- budzenie odpowiedzialności za przeżywaną przyjaźń
Cele operacyjne (uczeń ):
- wskazuje wartości koleżeństwa i przyjaźni w życiu każdego człowieka
- dostrzega potrzeby innych
- wymienia cechy charakteryzujące prawdziwą przyjaźń
- wie, co może utrudniać przeżywanie przyjaźni
Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Metody: problemowa, pogadanka, dyskusja, inscenizacja, „burza móżgów”
Środki wspomagające działanie: rozsypanka sylabowa, karteczki, plansze koleżeństwo, przyjaźń , teksty do inscenizacji, ćwiczenia „Wędrując ku dorosłości”




P r z e b i e g z a j ę ć
1. Wprowadzenie do zajęć – rozsypanka sylabowa ( na tablicy). [ 2 min ]

Jes

ży

cia

zy

wa

u

czuć

teś

do

wśród

ka

nia

nia

Mi

my

ni

lu

o

i

ra

Łoś

stwo

rze

dzi,

do

od

bie

ci.


„Jesteśmy stworzeni do życia wśród ludzi, do okazywania i odbierania uczuć miłości”
2. Pogadanka o potrzebie koleżeństwa i przyjaźni w życiu każdego człowieka. [3 min]
- Dlaczego lubimy być wśród koleżanek i kolegów?
- Dlaczego lubimy przyjaźnić się?
- Dlaczego ludzie samotni są smutni i cierpią?
3. Obejrzenie dwóch scenek w wykonaniu uczniów. Po zakończeniu określenie, która z nich przedstawiała koleżeństwo, a która przyjaźń? [3 min]
I SCENKA
Kasia: - Jestem taka zmęczona po sześciu lekcjach, ten wf wykończył mnie zupełnie, nie lubię biegów dookoła boiska.

Ania: - Ja lubię wf i nie czuję się zmęczona, ale za to jestem głodna jak wilk.

Kasia: - Ja miałam sporo kanapek, ale nie została mai nawet okruszyna, do domu niedaleko, tam pewnie czeka na Ciebie pyszny obiad, bo na mnie tak.

Ania: - obiad muszę sama dokończyc, bo rodzice póxno wracają z pracy.

Tomek dobiega do dziewcząt i woła: - Co tak idziecie wolno jak żółwie?

Ania: - Bo mamy ciężkie teczki i puste brzuchy.

Tomek: - Oj dziewczyny brak wam kondycji. Pewnie będę pierwszy w domu. Cześć dziewczyny.

- Cześć odpowiedziały obie kierując się do swoich domów.

II SCENKA
Arek dzwoni do Janka: - Cześć Janku, co robisz?

Janek: - Odrabiam lekcje, zaraz wyjdę na spacer z psem, no a potem siadam do mojego nowego komputera.

Arek: - Chmm, jesteś zajęty, szkoda.

Janek: - A co, masz problem, mów śmiało, mnie możesz.

Arek: - Tej matmy nic nie rozumien, a jutro sprawdzian.

Janek: - Czym Ty się martwisz, za pół godziny bądź u mnie. Matmę rozumiem, wytłumacz Ci szybko, bez obaw o sprawdzian.

Arek: - A komputer?

Janek: - Przecież nie ucieknie, Twój problem jest ważniejszy.

4. Praca w grupach – uczniowie na karteczkach wypisują cechy koleżeństwa i przyjaźni.

[10 min]

5. Uczniowie swoje propozycje przyklejają do plansz koleżeństwo, przyjaźń [3 min]
6. Dyskusja - dotycząca różnic między koleżeństwem a przyjaźnią. [4 min]
7. Co daje przyjaźń – burza mózgów. Uczniowie na tablicy zapisują swoje propozycje. [8 min]

8. Przeskakiwanka wyrazowa „Czego oczekujemy od przyjaciół?” (Ćwiczenia „ Wędrując….”) [3 min]

9. „ Co utrudnia przeżywanie przyjaźni?” – pogadanka [5 min]

10. Dokończ zdanie: W moim przyjacielu podoba mi się ………..
Aby rozwijać naszą przyjaźń …………
( Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi) [3 min]

11. Podsumowanie zajęć – zachęcenie uczniów do odpowiedzialności za przeżywaną przyjaźń. Wyszukanie na następne zajęcia sentencji, przysłów mówiących o przyjaźni.

[1 min]

Opracowała

mgr Marzena Sapalska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie