Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia śródlekcyjne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 939 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Organizacja pracy umysłowej ucznia w systemie klasowo-lekcyjnym powoduje częste występowanie objawów znużenia i zmęczenia (przecią­żeniem pracą umysłową w pozycji siedzącej). W rezultacie bardzo poważnie obniża się sprawność umysłowa oraz następuje osłabienie funkcji wegetatywnych organizmu. Dziecko przybiera niedbałą pozycję, garbi się, wierci w ławce i praktycznie nie uczestniczy w procesie nauczania (uczenia się). Należy przeciwstawić się tym negatywnym objawom znużenia, sprzyjającym pojawianiu się wad postawy ciała, przez stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych.


Celem tych ćwiczeń jest przede wszystkim:

- przeciwdziałanie negatywnym skutkom znużenia nakładającego się z postępem czasu przesiadywania w ławce szkolnej,

- ożywienie funkcji wegetatywnych, pobudzenie czynności układów krążenia i oddychania, przesunięcie masy krwi z okolic miednicy i kończyn dolnych do okolic niedokrwionych, a przede wszystkim do mięśni szkieletowych i górnej części tułowia i mózgu,

- korygowanie postawy ciała poprzez ruch wszechstronnie angażujący układ kostno-mięśniowy, zwłaszcza rozciąganie przykurczonych w czasie siedzenia mięśni klatki piersiowej i wzmacnianie rozciąg­niętych mięśni grzbietu,

- odciążenie analizatora wzrokowego przez zmianę akomodacji oka ustawionego stale na jedną odległość oczu do zeszytu lub książki,

- kształtowanie trwałego nawyku stosowania aktywnego wypoczynku i regeneracji sił w czasie pracy umysłowej w szkole i w domu.


Wskazówki organizacyjno – metodyczne:

  1. Ćwiczenia śródlekcyjne należy stosować na każdej lekcji w momentach, w których nauczyciel zauważy znużenie i zmęczenie uczniów(spadek percepcji, gwar, oznaki niepokoju lub apatii).
  2. Przerwy przeznaczone na przeprowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych
    powinny trwać od 3 do 4 minut.
  3. Ćwiczenia prowadzi się w klasie przy otwartych oknach, bez
    względu na porę roku.
  4. W doborze ćwiczeń należy wykorzystywać treści zawarte w programie nauczania dla danej klasy.
  5. Zestawy ćwiczeń powinny uwzględniać takie ćwiczenia, które
    uaktywniają narządy ruchu nie uruchamiane wskutek jednostronnej
    i często niewłaściwej pozycji ucznia podczas przedłużonego siedzenia
    w ławce szkolnej.
  6. Zmiany zestawów ćwiczeń należy dokonywać przynajmniej raz
    w tygodniu.
  7. W czasie prowadzenia ćwiczeń należy zwracać uwagę na ustawie­
    nie uczniów i dobór odpowiednich pozycji wyjściowych, by zapewnić
    ćwiczącym bezpieczeństwo i swobodę ruchu.
  8. Najwłaściwszą metodą prowadzenia ćwiczeń śródlekcyjnych jest
    metoda zadaniowa lub zabawowo – naśladowcza.
  9. Muzyka jest elementem ożywiającym, odprężającym i pożądane
    jest stosowanie jej w czasie ćwiczeń.
  10. Zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych powinny być prowadzone
    z uwzględnieniem następujących grup ćwiczeń:
- ćwiczenia szyi,

- ćwiczenia ramion,

- ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach,

- ćwiczenia nóg,

- ćwiczenia oddechowe.

.

Przy doborze ćwiczeń należy pamiętać, że muszą one być łatwe, proste, ale jednocześnie dynamiczne i atrakcyjne. Nie należy obciążać układu nerwowego dziecka ćwiczeniami trudnymi, złożonymi i nowymi. W czasie prowadzenia ćwiczeń zarówno polecenia, jak i objaśnienia powinny być krótkie i zrozumiałe.

Realizując ćwiczenia śródlekcyjne należy zawsze pamiętać, że głów­nym ich celem jest odprężenie psychiczne i fizyczne, a nie podnoszenie sprawności ruchowej. Powinna im towarzyszyć atmosfera radości, swobody oraz gwarancja bezpieczeństwa.


Zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych

Zestaw 1
  1. „Młynek". W siadzie, ręce w skurczu pionowym — krążenia ramion w przód, w górę i w tył. (Ruchem kierują łokcie).
  2. W staniu w małym rozkroku, ramiona wzdłuż tułowia, dłoni
    skierowane na zewnątrz — skłon głowy w tył — popatrz na sufit, skłon;
    głowy w przód — popatrz na guzik pod brodą, skłon tułowia w przód — dotknij kolan, a następnie stóp.
  3. W staniu jednonóż, ręce splecione z tyłu — zataczanie kółek stopą
    nogi wzniesionej, na zmianę prawej i lewej.
  4. Z postawy wykrocznej zmiana nóg podskokami.
  5. Zdmuchiwanie z dłoni kulki papieru. Zwrócić uwagę na długi wydech.

Zestaw 2
  1. Co mówi ławka. W siadzie w ławce, przykładanie do pulpitu na
    przemian lewego i prawego ucha.
  2. Malowanie ścian i sufitu. W staniu, wznosy i opusty prawej,
    a następnie lewej ręki — ruchy naśladujące malowanie.
  3. Przekładanie nogi przez splecione ręce. W staniu spleść ręce przed
    sobą i przełożyć nogę ponad rękoma, następnie przełożyć ją z powrotem.
    To samo druga noga.
  4. Skoczki. Podskoki zwarte w miejscu z obrotami w lewo i w prawo.
  5. Głębokie wdechy i wydechy ze świstem wychodzącego powietrza.

Zestaw 4
  1. Siedząc w ławce — skręty głowy w lewo, w prawo oraz skłony
    w przód i w tył.
  2. Rozkrok — skłon tułowia w przód z trzykrotnym, lekkim
    uderzeniem palcami rąk o podłogę, wyprostowanie się i poprawa postawy.
  3. Stojąc w rozkroku — dwa zaznaczenia palcami rąk o uda i dwa
    klaśnięcia nad głową (popatrzeć w górę na ręce).
  4. Po dwóch podskokach obunóż w miejscu pół obrotu w lewo
    i w prawo.
  5. Dmuchanie na gorące mleko. Głęboki wdech nosem i wydech
    ustami.
Zestaw 5
  1. „Zegar". Skłony głowy w prawo, w lewo (tik-tak).
  2. „Zapalanie zapałki". Szybkie wyprostowanie ramion w górę w skos, dłonie
    przesuwają się z boku po tułowiu od bioder w górę, następnie powolne
    opuszczanie ramion bokiem w dół.
  3. „Dzwon". Poprawny siad w ławce z chwytem z tyłu za łokci
  4. opad tułowia w przód, dotknąć klatką piersiową ławki i szybko się
    wyprostować. Skandować: przy opadzie — bim, przy wyproście — bam
  5. „Pajac". W staniu podskoki rozkroczno – zwarte z wymachem
    ramion w bok i w dół.

Uwaga! Ciekawą formę ćwiczeń śródlekcyjnych mogą stanowić ćwicze­nia z elementami współzawodnictwa w rzędach. Warunkiem koniecznym jest przestrzeganie jednakowej liczby dzieci w rzędach.

Danuta Szymańska ®

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie