Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Inteligencja emocjonalna - jak ją rozwijać ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3743 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Inteligencja emocjonalna ma związek z inteligencją społeczną, dotyczy charakteru,taktu, wyczucia, umiejętności radzenia sobie z problemami. Zdolności emocjonalne nie maja związku z rozumem, lecz określane są jako odruchy serca. Obecnie uważa się, że osoby posiadające ten rodzaj inteligencji, osiągają sukces osobisty i zawodowy.Wszyscy posiadamy zdolności emocjonalne, lecz czasem nie są wystarczajaco ukształtowane. Jak więc pomóc sobie? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie państwo w tym artykule.
Opracowała: Danuta Rus

     Modne hasło „ inteligencja emocjonalna” dotyczy charakteru, taktu, wyczucia, humanitarności. Goethe nazwał te przymioty po prostu odruchami serca. Określenie to powstało około dziesięciu lat temu i jest autorstwa dwóch psychologów Petera Saloveja i Johna Mayera. Pojęcie to określa takie cechy jak zdolność wczuwania się , pewność siebie i kontrolowania uczuć. Według najnowszych badań to właśnie inteligencja emocjonalna przyczynia się w 80 % do sukcesu w życiu, podczas gdy IQ tylko w 20. Sukces nie oznacza tutaj tylko spraw zawodowych, lecz także stosunki w rodzinie i codzienne obcowanie z ludźmi. Sukces to harmonia serca i rozumu, ciała i duszy.

     Wszyscy posiadamy zdolności emocjonalne, gdyż leżą one w ludzkiej naturze, lecz czasem nie są wystarczająco ukształtowane. Jak więc pomóc sobie, co sprawić, by osiągnąć w miarę idealny stan naszych kontaktów z innymi, czuć się szanowanym, rozumianym i kochanym.

     Psycholodzy twierdzą, że musimy nauczyć się rozpoznawać własne uczucia. Kto dobrze zna siebie, rozpoznaje swe uczucia, od razu gdy tylko zaczynają nas ogarniać. Ludzie inteligentni emocjonalnie potrafią wpływać na swe uczucia. Zamiast poddawać się emocjom, ubierają w słowa to co czują i zyskują nad nimi kontrolę. Jest różnica między tym, że zareagujemy z wściekłością, a tym, że nazwiemy uczucie , które w nas narasta i powiemy „ właśnie odczuwam wściekłość”. Ten pierwszy krok pozwoli nam uzyskać dystans, aby poważnie traktować uczucia, nie będąc na nie skazanymi. Gdy opiszemy swe uczucia inni będą mieli możliwość, by odpowiednio na nie zareagować. Jeśli uda nam się kontrolować samych siebie mimo intensywnie przeżywanych uczuć, nie pozwolimy im rządzić, nauczymy się świadomie kształtować własne życie. Badania wykazały, że duży wpływ na nasze samopoczucie i szczęście mają myśli.

     To one wywołują w mózgu reakcję chemiczną, wytwarzają hormony i substancje przekaźnikowe. Te substancje pobudzają nasze uczucia , stąd biorą się nasze doznania. Myślenie powoduje, że najpierw jesteśmy rozdrażnieni, zdenerwowani potem wpadamy we wściekłość, a jeśli się nie powstrzymamy już ogarnia nas żądza zemsty. Nauczmy się więc panować nad myślami. Myślenie kształtuje związki między ludźmi, zawodowy sukces. Krótko mówiąc nasze myśli decydują czy jesteś szczęśliwy , czy nie. Amerykański pisarz Dale Carnegi napisał : „ pamiętaj szczęście nie zależy od tego kim jesteś, co masz; zależy tylko od tego , co myślisz”.

     Innym kluczem do poczucia szczęścia jest sposób w jaki należy postrzegać i traktować to co się dzieje. Nigdy nie należy tracić pewności siebie i nadziei. Zasadniczą naszą postawą powinien być optymizm. Należy się motywować pozytywnie , wyobrażając sobie efekt naszych działań, idealny wynik, wymarzony stan. Natomiast przy każdym „ nie”, „ nigdy”, „bez” prowokujemy złe myślenie. A takie myślenie rozbudza w nas uczucie programujące niepowodzenia.

     Niepowodzenia , które odnosimy w życiu gorzko smakują, lecz jak się okazuje mogą być dla ludzi inteligentnych emocjonalnie szansą na nowe doświadczenia. Należy wyciągnąć wnioski z każdego niepowodzenia. W ten sposób radząc sobie z klęskami stajemy się silniejsi niż przedtem.

     Mówmy jasno co nas rani, ponieważ kto nie ma odwagi wyrazić co mu przeszkadza, nie daje innym szansy na zmianę. Nie daje szansy sobie na pozbycie się złości. Człowiek inteligentny emocjonalnie potrafi zrozumieć uczucia innych ludzi. Starajmy wczuwać się w nastroje ludzi, a wtedy oni poczują się dobrze w naszym towarzystwie. Bądźmy tolerancyjni, traktujmy ludzi bez uprzedzeń, z zaufaniem i szczerze, akceptujmy odmienność drugiej osoby. Innym kluczem dzięki , któremu odniesiemy sukces i zyskamy sympatię, jest partnerskie traktowanie drugiej osoby. W kontaktach z ludźmi często jesteśmy niezadowoleni albo z zachowania innych, albo ze sposobu w jaki załatwiają sprawy. Chcemy to powiedzieć , ale jak to zrobić nie raniąc, ani nie dyskredytując drugiej osoby.
Oto 5 zasad krytykowania:
  1. Opisywać, a nie oceniać treść..
  2. Wczuwać się w położenie rozmówcy zamiast występować przeciwko niemu.
  3. Traktować partnera równoprawnie, nie demonstrować przewagi.
  4. Orientować się w sprawie.
  5. Ustalić wspólne postępowanie.
     Inteligencji emocjonalnej można się nauczyć choć czasem wydaje się to trudne . Jednym ze sposobów niech będzie zadanie sobie pytania, jaki sposób myślenia utrudnia lub uniemożliwia zmianę naszego zachowania.

     Czasem wychowanie, przeżycia z dzieciństwa determinują nasze życie i nastawienie do ludzi. By rozwinąć swoją inteligencję emocjonalną należy traktować życie jak proces ciągłego rozwoju. Czerpmy z przeszłości tylko te zachowania, które pomogą nam dążyć do zmian w naszym zachowaniu. Jeśli wyznaczamy sobie konkretny cel, musimy zadać pytanie jakie zachowanie chcemy zmienić i o czym marzymy. Jeśli chcemy się zmienić potrzebujemy „ pomieszczeń treningowych”.

     Zastanówmy się jakie sytuacje i jakie miejsca umożliwią nam zmianę. Potrzebujemy takich w których czujemy przychylność, zainteresowanie i akceptację. Dalszym ułatwieniem jest pozytywne myślenie. Wszystko ma „różne strony”, a więc istnieje wiele możliwości interpretacji i oceny. Oczywiście należy do tego także wielka porcja dyscypliny, aby patrzeć przychylnie nawet na rzeczy, które nas złoszczą, sprawiają kłopot lub pozbawiają pewności.

     Powyższe wskazania mogą pomóc rozwinąć naszą inteligencję emocjonalną, przyczynić się do zmiany starych przyzwyczajeń. Wymaga to jednak rozsądku, energii i wytrwałości. Dużą rolę odgrywa również szacunek w kontaktach z innymi, który daje zadowolenie na długi czas i zapewnia długotrwały sukces.

Bibliografia:
  1. E. Nęcka – Inteligencja Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
  2. P. Schmidt – Trening inteligencji emocjonalnej Wydawnictwo AMBEK 1999
  3. Ch. Weisbach, U. Dachs – Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo BIS Warszawa 2000

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie