Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacyjne programy komputerowe w nauczaniu zintegrowanym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4082 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Praca powstała z myślą o zachęceniu nauczycieli do korzystania na zajęciach z edukacyjnych programów komputerowwych. Oprogramowanie edukacyjne przeznaczone do zastosowania w klasach 1-3 jest dość bogate i oferta rynku stale się zwiększa. Od kilku lat dostępne są programy multimedialne nagrane na krążkach CD, tym bardziej cenne, bo zgodnie z założeniami nauczania zintegrowanego, łączą w sobie treści z różnych dziedzin edukacji. Programy te są atrakcyjne i urozmaicone, piękne graficznie i kolorystycznie, a także dostosowane poziomem do możliwości dziecka. Zawierają mnóstwo ćwiczeń, zadań, wiele zagadek, gier i układanek.

EDUKACYJNE PROGRAMY KOMPUTEROWE W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM KLIK UCZY LICZYĆ W ZIELONEJ SZKOLE

     W dobie rozwoju techniki komputer powinien być wykorzystywany w edukacji już od najmłodszych lat.

      Wykorzystanie komputera w nauczaniu zintegrowanym pozwoli uczniom opanować nową wiedzę, utrwalić i rozwijać umiejętności posługiwania się wiedzą dotychczas zdobytą, rozwijać ich aktywność poznawczą i twórczą.

     Komputer jest doskonałą pomocą naukową. Pobudzenie wyobraźni, zainteresowanie, a przede wszystkim rozbawienie małego ucznia są podstawowymi zasadami pracy z komputerem na lekcjach. Najlepiej i najefektywniej dziecko uczy się wtedy , gdy robi to z przyjemnością i mimochodem. Pomoc w nauce pisania, czytania i liczenia dzięki komputerowi będzie dla dziecka niezwykłą przygodą. Podstawowym kryterium efektywnego zastosowania programu edukacyjnego w klasach młodszych jest powiązanie go z treściami nauczania, które w danym momencie są realizowane na lekcji.

     Oprogramowanie edukacyjne przeznaczone do zastosowania w klasach 1-3 jest dość bogate i oferta rynku stale się zwiększa. Od kilku lat dostępne są programy multimedialne nagrane na krążkach CD, tym bardziej cenne, bo zgodnie z założeniami nauczania zintegrowanego, łączą w sobie treści z różnych dziedzin edukacji. Programy te są atrakcyjne i urozmaicone, piękne graficznie i kolorystycznie, a także dostosowane poziomem do możliwości dziecka. Zawierają mnóstwo ćwiczeń, zadań, wiele zagadek, gier i układanek. Jednym z takich właśnie programów jest KLIK UCZY LICZYĆ W ZIELONEJ SZKOLE.

     Zadaniem programu Klik uczy liczyć... jest ułatwienie i uatrakcyjnienie procesu nauczania - uczenia się matematyki i przyrody. Bohaterem jest chłopiec o imieniu Klik. To właśnie on zabiera dziecko w atrakcyjną podróż po świecie przyrody.

     Menu programu to interaktywna mapka z ośmioma środowiskami: miastem, domem, ogrodem, łąką, parkiem, lasem, stawem i górami. W każdym z tych środowisk dziecko znajdzie zabawy połączone z zadaniami matematycznymi.

      W programie szczególną uwagę zwraca się na doskonalenie elementarnych umiejętności matematycznych takich jak:
  • Liczenie
  • Poznanie zapisu i kolejności liczb
  • Porządkowanie w zbiorach
  • Rozróżnianie kształtów
  • Poznawanie figur geometrycznych
  • Porównywanie wielkości
     Na poziomie wczesnoszkolnym program realizuje wszystkie główne działy programu nauczania-uczenia się matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej, czyli:
  • Poznanie zapisu liczb
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100
  • Mnożenie i dzielenie w zakresie 100
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000
  • Mnożenie i dzielenie w zakresie 1000
  • Ułamki
  • Liczby parzyste i nieparzyste
     Program ten nie tylko doskonali wyżej wymienione umiejętności matematyczne, ale również realizuje wiele celów praktycznych i wychowawczych takich jak:
  • Nabycie umiejętności operowania pieniędzmi przy kupowaniu towarów
  • Odczytywanie godzin na zegarze
  • Wdrażanie ekologicznych zachowań [oszczędzanie wody, sprzątanie i segregacja śmieci ]
  • Ćwiczenie umiejętności rozumienia i samodzielnego wykonywania poleceń
     Na szczególną uwagę zasługują treści przyrodnicze, które są spoiwem całego programu. Treści te dostarczają dziecku informacji o otaczającym go świecie przyrody i uwrażliwiają na jego piękno. Aby dziecku ułatwić i uatrakcyjnić poznawanie przyrody, w programie wykorzystano rysunki przyrodnicze, zdjęcia i sekwencje filmowe. W trakcie zabaw dziecko będzie mogło nabyć wiele praktycznych umiejętności pozwalających pełniej przeżyć bezpośredni kontakt z przyrodą.

     Na przykład będzie mogło nauczyć się rozpoznawać pospolite gatunki drzew i krzewów po kształcie i kolorze liści i owoców. Będzie mogło odróżniać gatunki grzybów, ptaków, zwierząt, warzyw i różnych roślin.

     Program zawiera także wiele ciekawostek dotyczących roślin, zwierząt i grzybów. Wszystkie zadania programu mają formę zabaw i gier dydaktycznych. Zabawy te również doskonalą spostrzegawczość, pamięć wzrokową i słuchową, wnioskowanie oraz umiejętności manualne.

     W programie znajdują się zabawy doskonalące ściśle określone umiejętności matematyczne i zabawy o charakterze uniwersalnym. W zabawach uniwersalnych można dostosować poziom trudności zadań do umiejętności dziecka.

     Wyboru optymalnego poziomu trudności dokonuje automatycznie komputer w trakcie używania programu lub użytkownik przez ustawienie w odpowiednim miejscu suwaka poziomów trudności.

     Jeśli dziecko błędnie oceni swoje umiejętności i ustawi suwak na nieodpowiednim poziomie, komputer skoryguje jego błąd. Jeżeli dziecko w trakcie obliczania zadań będzie stale popełniało błędy lub będzie korzystało z koła ratunkowego , to poziom trudności zadań zostanie obniżony. Gdy dziecko będzie wykonywać zadania bezbłędnie, to po wykonaniu pewnej liczby zadań program zwiększy poziom trudności.

     W programie uwzględniono sześć głównych działów matematyki: liczenie, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, 100, 1000; mnożenie i dzielenie w zakresie 100 i 1000. W obrębie tych działów wyróżniono 17 poziomów trudności. Każdy poziom trudności ma swoje symboliczne oznakowanie w postaci kolorowej kostki do gry. Pracę w programie rozpoczynamy od ustawienia suwaka w odpowiednim miejscu poziomów trudności. Następnie wybieramy miejsce naszej zabawy klikając na mapkę w wybrane środowisko np: na staw. We wskazanym miejscu wyląduje balonem nasz przewodnik-Klik, który będzie objaśniał wszystkie zadania. W tym środowisku staw mamy do wyboru pięć zabaw:
  • "kliknięcie" w obiekt ryby- wprowadzenie do dodawania
  • nurkujące łyski- wprowadzenie do odejmowania
  • rośliny wodne- odkrywanka [dwa obrazki] dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie 100 i 1000
  • książka na pomoście- "podróżnik"
     zapis kolejności liczb, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie 10, 100, 1000. W zabawie tej uczniowie za pomocą strzałek [róża wiatrów] poruszają się łódką po stawie. Dopływając do oznaczonego punktu muszą rozwiązać zadanie. Po prawidłowym obliczeniu wyświetli się zdjęcie lub sekwencja filmowa ryby, skorupiaka lub innego żyjątka wodnego wraz z informacją dotyczącą ich życia.
  • puzzle na pomoście [można wybrać z 9 lub 16 elementów] - liczenie, zadania z zakresu czterech działań do 10, 100, 1000. Uczniowie "klikają" na dowolny element zakrytego obrazka. Z prawej strony obrazka pojawi się działanie ; po prawidłowym obliczeniu odsłania się dany fragment obrazka.
      Program ten przeznaczony jest zarówno do użytku domowego, jak i szkolnego. W szkole może być wykorzystywany podczas zajęć lekcyjnych i świetlicowych, a zwłaszcza podczas indywidualnych zajęć wyrównawczych. Obsługa programu nie sprawi problemów nawet uczniom najmłodszym, ponieważ przez cały czas towarzyszy nam Klik, który bardzo dokładnie objaśnia i często powtarza nam czynności związane z wykonywanym ćwiczeniem.

     Polecam nauczycielom uczącym w klasach młodszych omówionego " KLIKA" , jak i również z tej samej serii KLIK UCZY CZYTAĆ, KLIK UCZY ZASAD RUCHU DROGOWEGO. Programy te można kupić w księgarniach oraz zamówić w wydawnictwie [ kupony zamówieniowe w Życiu Szkoły rocznik 2001], cena 55zł

Barbara Śliwa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie