Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Polska w polityce międzynarodowej i konfliktach zbrojnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1969 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Proponuję Państwu test na podsumowanie wiadomości dotyczących sytuacji ziem polskich i Polski w polityce międzynarodowej i konfliktach zbrojnych w XIX i XX wieku.Jest on przeznaczony dla uczniów klas trzecich liceum ogólnokształcącego o rozszerzonym programie z historii. Test został skonstruowany w oparciu o materiał zawarty w podręczniku wydawnictwa WSIP: Człowiek i historia, część czwarta.

Test- człowiek i wojna w XIX i XX- Polska w polityce międzynarodowej i konfliktach zbrojnych

Grupa A

Uwaga!!! Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia. Odpowiedzi trzeba zapisać czytelnie w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać ołówkiem. Nie wolno używać korektora (odpowiedź w ten sposób poprawiona nie będzie uznana. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić i obok wpisać prawidłową odpowiedź.
  1. Wyjaśnij pojęcia: (0-3)
    • orientacja prorosyjska - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    • linia Curzona- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    • Fall Weiss - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
  2. Określ, które z poniższych zdań jest prawdziwe, a które fałszywe. Zaznacz odpowiednią literą P lub F (w przypadku zdania fałszywego nie musisz podawać prawidłowej odpowiedzi). (0-4)
    1. Władysław Sikorki zginął w katastrofie lotniczej w 1942.
    2. Ponieważ Komitet Narodowy Polski popierał podczas wojny państwa Ententy, utworzone przezeń oddziały zbrojne powstały we Francji.
    3. Powstanie styczniowe obejmowało swym zasięgiem terytoria Królestwa Polskiego, Litwy i Ukrainy.
    4. Po zjednoczeniu Niemiec granica na Odrze i Nysie została potwierdzona traktatem w 1990r.
  3. Wśród wymienionych wydarzeń wskaż to, które chronologicznie jest pierwsze i to, które jest ostatnie. Obok wydarzenia pierwszego wpisz literę A, obok ostatniego literę B. (0-2)
    1. utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej
    2. wydanie dekretu uwłaszczeniowego
    3. podpisanie paktu o nieagresji z Niemcami
    4. podpisanie traktatu ryskiego wydarzenie pierwsze - . . . . . . . . . . . . . . . . wydarzenie ostatnie - . . . . . . . . . . . . . ..
  4. Uporządkuj chronologicznie podane niżej wydarzenia od najwcześniejszego (Uwaga!!! Nie musisz podawać dat tych wydarzeń). Odpowiedzi wpisz w wykropkowane miejsca. (0-1)
    1. podpisanie układu Sikorki- Majski
    2. wybuch powstania listopadowego
    3. pierwsze powstanie śląskie
    4. wojna krymska
  5. Wyjaśnij skróty: (0-2)
    • ZWC- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
    • PKWN- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  6. Przeczytaj uważnie fragment tekstu źródłowego. Następnie udziel odpowiedzi na podane niżej pytania.
    Wspólne oświadczenie rządów ZSRR i Niemiec w sprawie działań wojsk obu państw.
    Celem uniknięcia wszelkiego rodzaju nieuzasadnionych pogłosek dotyczących odnośnych celów sił niemieckich i sowieckich, które działają w Polsce, Rząd Rzeszy Niemieckiej i Rząd ZSRR oświadczają, że działania tych sił nie mają żadnych celów, które byłyby sprzeczne z interesami Niemiec i Związku Sowieckiego lub z duchem czy literą paktu o nieagresji, zawartego pomiędzy Niemcami i ZSRR. Przeciwnie, celem tych sił jest przywrócenie pokoju i ładu w Polsce, zniszczonych na skutek załamania się państwa polskiego oraz dopomożenie ludności polskiej do odbudowania warunków swego istnienia politycznego.
    1. Podaj, w którym roku i w jakich okolicznościach wydane zostało oświadczenie. (0-2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    2. Przytocz argumenty, jakimi uzasadniono w oświadczeniu obecność armii niemieckiej i radzieckiej w Polsce, a następnie oceń prawdziwość argumentacji. Swoje zdanie uzasadnij. (0-4) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  7. Wymień czynniki, które wpłynęły na ukształtowanie się granicy wschodniej państwa polskiego po I wojnie św. (0-2)
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  8. Przeczytaj uważnie fragmenty tekstów źródłowych. Podaj o jakich wydarzeniach (układach) mówią cytowane źródła. Podaj ich datę roczną. Odpowiedź wpisz w wykropkowane miejsca. (0-4)
    1. (. ) i w tym czasie, kiedy dywizjon Lubowidzkiego kłuł swym bagnetem zgraję najemniczą, to Zajączkowski zatrudniał się, z toporem w ręku, wyłamywaniem drzwi Arsenału, by co żywiej rozdawać broń prawym synom wolności. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    2. ,,Winno być utworzone Państwo Polskie, obejmujące terytoria zamieszkałe przez ludność niewątpliwie polską; będzie mu zapewniony wolny dostęp do morza, jego niezawisłość polityczna i gospodarcza, jego całość terytorialna winny być zagwarantowane przez umowy międzynarodowe.” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  9. Podkreśl nazwiska osób, których działalność była związana z powstaniem styczniowym. (0-1)
    1. Zygmunt Sierakowski
    2. Ignacy Prądzyński
    3. Aleksander II
    4. Romuald Traugutt
    5. Iwan Dybicz
  10. Przeczytaj uważnie fragment tekstu źródłowego- fragment pamiętnika Marii Lubomirskiej. Następnie udziel odpowiedzi na podane niżej pytania.
    13 listopada 1916
          Oto wychodzi dziś rozporządzenie oficjalne o utworzeniu Rady Stanu (. ) w Królestwie Polskim. Na Beselera przechodzą atrybuty regenta, wypływające z załączonej ustawy (. ). Atrybuty są śmiesznie małe i nie do przyjęcia. Najważniejsza sprawa, szkolnictwa, jest spod kompetencji wyłączona. (. ) Trudno o kubeł zimniejszej wody na ugaszenie germanofilskich zapałów. Czy Niemcy popadli w głupotę ludzi potępionych, czy też Nas mają za skończonych durniów?
    1. Określ rodzaj źródła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (0-2)
    2. Podkreśl zdania bądź fragmenty zdań, które zawierają opinie M. Lubomirskiej o wydarzeniach z okresu I wojny św. (0-2)
  11. Zaznacz prawidłową odpowiedź: (0-4)
    I) Akt 5 listopada zapowiadał:
    1. odtworzenie niepodległego państwa polskiego w granicach sprzed I rozbioru
    2. rozszerzenie autonomii galicyjskiej wg koncepcji trialistycznej
    3. utworzenie samodzielnego państwa polskiego sprzymierzonego z państwami centralnymi, z dziedziczną monarchią, w nieokreślonych bliżej granicach
    II) Podczas wojny obronnej 1939 rząd polski opuścił Warszawę dnia:
    1. 17 września
    2. 1października
    3. 5września

    III) Akcja ,,Burza” zorganizowana przez polskie podziemie w roku 1944 miała na celu:
    1. dywersję i sabotaż na tyłach armii niemieckiej, zmierzające do przejęcia władzy przed wkroczeniem Rosjan
    2. walkę z komunistycznym podziemiem związanym z PPR
    3. atak na obozy koncentracyjne na terenie GG przed ich likwidacją podczas niemieckiej ewakuacji
    IV) W wyniku plebiscytu Warmię i Mazury:
    1. przyłączono do Polski
    2. w części przyłączono do Polski
    3. nie przyłączono do Polski
  12. Uzupełnij luki: (0-5)
    1. Od 1932r. funkcję ministra spraw zagranicznych w Polsce pełnił . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
    2. W marcu 1943r. polscy komuniści utworzyli w Moskwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., który miał być zapleczem politycznym nowych polskich oddziałów wojskowych w pełni uzależnionych od ZSRR.
    3. Polskie oddziały pod dowództwem . . . . . . . . . . . . . . . . . w 1920r. zajęły Wilno wraz z Wileńszczyzną gzie proklamowano państwo, tzw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . Na początku 1922r. została ona przyłączona do Polski.
    4. W czerwcu 1917r. Francja wyraziła zgodę na utworzenie Armii Polskiej u boku swych wojsk. Nadzór polityczny nad nią miał sprawować, kierowany przez R. Dmowskiego, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  13. Przeanalizuj mapę ukazującą Europę podczas II wojny światowej , a następnie wypisz 6 nazw miejscowości, w których rejonie walczyły polskie oddziały. (0-2)
    a- . . . . . . . . . . . . .
    b- . . . . . . . . . . . . .
    c- . . . . . . . . . . . . .
    d- . . . . . . . . . . . . .
    e- . . . . . . . . . . . .
    f- . . . . . . . . . . . . .
  14. Wybierz jeden z możliwych momentów historycznych powstania tego plakatu. Podkreśl wybraną odpowiedź i uzasadnij swój wybór. (0-3)
    1. plebiscyt na Warmii i Mazurach
    2. powstanie śląskie
    3. wojna polsko- niemiecka w 1939
    4. powstanie warszawskie
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Model odpowiedzi- człowiek i wojna w XIX i XX- Polska w polityce międzynarodowej i konfliktach zbrojnych

Grupa A
  1. orientacja prorosyjska- orientacja powstała w przededniu wybuchu I wojny św. zakładająca, że do zjednoczenia ziem polskich może doprowadzić tylko Rosja, która przyzna im potem autonomię; głównym jej reprezentantem był R. Dmowski
    linia Curzona-linia przebiegu granicy polsko- radzieckiej na Bugu, zaproponowana przez Curzona – brytyjskiego ministra spraw zagranicznych w 1919
    Fall Weiss - nazwa określająca plan ataku wojsk Hitlera na Polskę w 1939
  2. a- F b- P c- P d- P
    1. utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej- 1945
    2. wydanie dekretu uwłaszczeniowego- 1864
    3. podpisanie paktu o nieagresji z Niemcami- 1934
    4. podpisanie traktatu ryskiego- 1921 wydarzenie pierwsze-
    5. wydanie dekretu uwłaszczeniowego- 1864 wydarzenie ostatnie-
    6. utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej- 1945
    1. podpisanie układu Sikorki- Majski- 1941
    2. wybuch powstania listopadowego- 1830
    3. pierwsze postanie śląskie- 1919
    4. wojna krymska- 1853-56
    b d c a
  3. ZWC- Związek Walki Czynnej
    PKWN- Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego
  4. a- 1939, po napaści hitlerowskiej i radzieckiej na Polskę
    b- rozpad państwa polskiego i chęć dopomożenia Polakom w odbudowie państwowości; przyczyny podane w oświadczeniu są fałszywe; zarówno Rosjanie, jak i Niemcy wkroczyli do Polski w celach zaborczych, dowodem na sprawne funkcjonowanie Polski był opór, jaki stawiała armia polska obydwu najeźdźcom, a następnie odbudowa struktur władzy i wojska polskiego na wychodźstwie we Francji . Również zachowanie okupantów w Polsce świadczy przeciwko prawdziwości argumentów z oświadczenia, oba państwa okupacyjne prześladowały Polaków i robiły wszystko, aby Polska nie została odbudowana
  5. czynniki, które wpłynęły na ukształtowanie się granicy wschodniej państwa polskiego po I wojnie św.: postanowienia traktatu ryskiego, bunt Żeligowskiego
  6. a- powstanie listopadowe; 29 listopad 1830
    b- orędzie Wilsona (14 punktów Wilsona; 1918 r.
    1. Zygmunt Sierakowski
    2. Aleksander II
    3. Romuald Traugutt
  7. a- źródło historyczne, pisane, opisowe, pamiętnik
    b- Atrybuty są śmiesznie małe i nie do przyjęcia; Trudno o kubeł zimniejszej wody na ugaszenie germanofilskich zapałów. Czy Niemcy popadli w głupotę ludzi potępionych, czy też Nas mają za skończonych durniów?
  8. I-
    1. utworzenie samodzielnego państwa polskiego sprzymierzonego z państwami centralnymi, z dziedziczną monarchią, w nieokreślonych bliżej granicach
    II-
    1. 17 września
    III-
    1. dywersję i sabotaż na tyłach armii niemieckiej, zmierzające do przejęcia władzy przed wkroczeniem Rosjan.
    IV-
    1. nie przyłączono do Polski
  9. a- Józef Beck
    b- Związek Patriotów Polskich
    c- Lucjan Żeligowski; Litwa Środkowa
    d- Komitet Narodowy Polski
  10. miejscowości, w rejonie których walczyły polskie oddziały w czasie II wojny światowej: Narwik, Breda, Wilhelmshafen, Lenino, Ankona, Bolonia, Falaise, Arnhem, Monte Ciasno, Berlin, Warszawa
    1. powstanie warszawskie uzasadnienie- treść plakatu nawiązuje do II wojny św.; treść napisu wskazuje na chęć zemsty (odwet) za tysiące ofiar (w domyśle represji hitlerowskich)
KATARZYNA LISZNIAŃSKA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie