Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program Koła Plastycznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1196 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program koła plastycznego dla uczniów chętnych z klas 3, 4, 5, 6, realizowany w Szkole Podstawowej Filialnej w Rudce Kozłowieckiej.



Wstęp


Kształcenie plastyczne jest bardzo ważne dla każdego człowieka, a jego efektu są widoczne w różnych dziedzinach życia. Samodzielne wykonywanie prac plastycznych rozwija możliwości twórcze ucznia, pobudza wyobraźnię, wrażliwość, inicjatywę, uczy wiary w siebie. Własna działalność artystyczna jest pomostem do rozumienia sztuki, do wychowania świadomych odbiorców kultury. Godziny dydaktyczne przeznaczone na realizację przedmiotu plastyka w szkole nie pozwalają na rozwijanie szerszych zainteresowań dzieci sztuką. Dlatego też widząc duże zainteresowanie dzieci zajęciami plastycznymi, postanowiłam zorganizować koło plastyczne w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych. Dopiero na tych zajęciach mogłam wprowadzać nowe formy i metody pracy z dziećmi, jednocześnie doskonaląc dotychczasowe techniki plastyczne. Zabawa ze sztuką w ramach technik płaskich i przestrzennych ukazuje dziecku świat kształtów, kolorów, perspektywę, głębię, jest dostosowana do wieku dzieci oraz celów dydaktycznych wytyczonych przez nauczyciela. Prowadząc koło plastyczne chciałam wykształcić naturalną potrzebę aktywności twórczej i ekspresji własnej uczestników zajęć.


Ogólne założenia programowe


Przedstawiony program przygotowano na podstawie założeń reformy edukacji. Program uwzględnia treści kształcenia zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15.02.1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U.Nr 14,poz. 130 i nr 41, poz. 416).

Proponowane niżej ogólne założenia programowe są zgodne z celami edukacyjnymi w ,,Podstawie programowej”.



Realizacja programu ma na celu:


  • Wspieranie rozwoju zdolności poznawczych prowadzących do rozbudzania zamiłowań i zainteresowań dziecka;
  • Wspieranie rozwoju społeczno-moralnego, umiejętności oceny własnego postępowania, umiejętności zabawy, nauki i pracy w grupie, umiejętności porozumiewania się i rozwiązywania problemów przy jednoczesnym zachowania prawa do realizacji własnych indywidualnych potrzeb;
  • Wspieranie rozwoju poczucia przynależności do rodziny, klasy, szkoły, narodu;
  • Budzenie szacunku i tolerancji do drugiego człowieka;
  • Wspieranie rozwoju psychofizycznego, doskonalenie i usprawnianie ruchowe;
  • Budzenie poczucia troski o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych;
  • Wspieranie umiejętności wyrażania własnych spostrzeżeń, przeżyć, uczuć związanych z uczestnictwem w wydarzeniach grupy, klasy, rodziny;
  • Budzenie wrażliwości estetycznej.


Cele edukacyjne


  • Znajomość podstawowego zasobu pojęć i terminów plastycznych;
  • Czytanie ze zrozumieniem opisów schematów i rysunków;
  • Umiejętność odwzorowywania konturów szablonów;
  • Znajomość podstawowych form prostych rodzin origami tworzonych w formach płaskich i przestrzennych;
  • Rozwój umiejętności manualnych;
  • Uczenie logicznego myślenia;
  • Tworzenie różnorodnych form użytkowych i artystycznych zachowując czystość, dokładność i cierpliwość przy wykonywaniu pracy;
  • Umiejętność wykonania pracy zgodnie z instrukcją np. wykonania masy solnej itp.
  • Wyciszenie dzieci i koncentracja ich uwagi na tworzeniu różnych form plastycznych.

Treści programowe


Pastele


  • Łączenie z farbami – bajkowy zamek, miasto nocą.
  • Lustrzane odbicie- motyl, bałwan, choinka
  • Dyktando plastyczne (wykonanie rysunku zgodnie z poleceniem słownym) – krajobraz jesienny.

Masa plastyczna


  • Masa solna – ramki ozdobne, zwierzęta, obrazek, aniołek
  • Modelina – świecznik, ozdoby choinkowe.
  • Glina – proste naczynia.

Origami


  • Składanie papieru w formie prostej jednego zgięcia – nietoperz, jabłko, drzewo, listek.
  • Origami z kółek – forma płaska – wiewiórka, myszka, złota rybka, motyle, bazie).
  • Origami z kwadratu – formy płaskie i przestrzenne –tulipan, żabka).

Witraż


  • Witraż jako dzieło sztuki sakralnej – wycieczka, prezentacja albumów.
  • Proste formy – bombka, bałwanek, figury geometryczne).
  • Formy złożone – postacie ludzi, choinka, pejzaże)

Techniki mieszane


  • Obrazki z kleju – ramki na zdjęcia
  • Wzory i kropki – wąż.
  • Malowanie pociągnięciami tektury – krajobraz wiosenny.
  • Atrament – niesamowite drzewa, kleksy.
  • Malowanie na mokrym papierze – wspomnienia z wakacji.
  • Wyklejanki kuleczkami z bibuły – motywy bajkowe.
  • Tektura i bibułka – lampion.



Spodziewane osiągnięcia uczniów




W wyniku realizacji programu uczniowie:


-poznają różne techniki plastyczne,

-wyrabiają nawyk dbałości o estetykę wykonanych prac,

-zapoznają się z podstawowymi regułami i zasadami obowiązującymi przy wykonaniu prac,

-rozwijają wyobraźnię i logiczne myślenie,

-doskonalą umiejętności manualne,

-poznają bogactwo materiałów plastycznych i uczą się je racjonalnie wykorzystywać,

-uczą się eksponowania własnych prac i prac wykonanych przez inne osoby,

-przenoszą zdobytą wiedzę i umiejętności na inne dziedziny nauki i życia codziennego.



Uwagi o realizacji


Zajęcia koła plastycznego są przeznaczone dla wszystkich chętnych uczniów, szczególnie z klasy 6, gdzie nie ma już lekcji plastyki.

Zadania i stopień trudności są dostosowane do wieku i możliwości manualnych uczniów.

Zajęcia będą realizowane raz w tygodniu przez 1 godz.

Na realizację programu przeznaczam rok szkolny.

Termin rozpoczęcia – wrzesień 2002.

Utworzenie na korytarzu szkolnym Galerii Młodego Artysty – zakup fotoram, przygotowanie miejsca, sposobu zawieszenia itp..


Ewaluacja

  • Wytwory prac dzieci
  • Wystawy w szkolnej Galerii Młodego Artysty na korytarzu szkolnym
  • Udział w konkursach plastycznych
Opracowała Teresa Bilińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie