Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ratujmy naszą planetę Ziemię

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4117 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W roku szkolnym 2005/2006 (marzec, kwiecień) uczniowie mojej klasy realizowali opracowany przeze mnie, we współpracy z koleżankami nauczania zintegrowanego projekt edukacyjny : „ Ratujmy naszą planetę Ziemię”. Jego głównym założeniem było przybliżenie uczniom tematyki dotyczącej konieczności ochrony przyrody oraz zintegrowanie uczniów, nauczycieli i rodziców wokół wspólnych działań związanych z projektem. Działania te realizowane były poprzez konkursy, spotkania, wycieczki, akcje i prezentacje.

Projekt dydaktyczny z zakresu edukacji ekologicznej dla klas I - III

pt. „Ratujmy naszą planetę Ziemię”

"...bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt
więc musi być bardzo zadbany..."
(z piosenki pt. „Ziemia- zielona wyspa” muz. A. Nowak, sł. H. A. Cenarska)

Opracowanie: mgr Danuta Krysiak – marzec/kwiecień 2006 r. SP Radymno

Uczestnicy: klasy: Ib, IIb, IId IIIa, IIIb

Czas przygotowań: 15 II do 22 IV 2006r.

Termin prezentacji: od 21 III do 22 IV

Odbiorcy: nauczanie początkowe

Miejsce prezentacji: sala gimnastyczna

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy klas i uczniowie

Źródła informacji: Encyklopedie, Internet, mapy, foldery, zbiory biblioteki szkolnej oraz biblioteczek domowych, videoteka, zbiór fotografii, wywiady

Formy prezentacji: gazetka tematyczna na korytarzu szkolnym, scenografia tematyczna do inscenizacji, recytacja wierszy, śpiewanie piosenek, prace plastyczne. ogólnoszkolny konkurs ekologiczny

Ocena pracy uczniów, grup przy realizacji projektu, ocena wkładu pracy, samoocena – huśtawka odczuć: satysfakcja-niezadowolenie.

Uczniowie dopinają do odpowiedniej szalki kartki z narysowanymi własnymi odczuciami. Ostatecznie następuje „odczytanie” wypowiedzi, zastanowienie się nad powodem przeciągnięcia jednej z szalek, wyciągnięcie wniosków.

Cele główne:
  • Zorganizowanie szkolnej uroczystości dla nauczania początkowego z okazji Święta Ziemi.
  • Poznanie podstawowych pojęć ekologicznych,
  • Poszerzanie wiedzy uczniów na temat stanu naszego środowiska i zagrożeń, jakie niesie ze sobą cywilizacja,
  • Uczenie się mądrego korzystania z zasobów natury,
  • Rozbudzanie i podnoszenie świadomości ekologicznej,
  • Czynna ochrona przyrody,
  • Wytworzenie mody na ekologiczny styl życia,
  • Wyrabianie nawyku porządku, segregowania odpadów i oszczędnego korzystania z materiałów,
  • Integracja społeczności klas podczas przygotowań do prezentacji projektu oraz całego nauczania zintegrowanego w czasie pokazu wyniku końcowego, powtarzania przykazań ekologicznych zapisanych jako Dekalog św. Franciszka oraz podpisywaniu się pod nim przez przewodniczących klas.
Cele szczegółowe:
  • Uczeń zbiera informacje o ochronie przyrody.
  • Korzysta z przewodników, encyklopedii, map, folderów; rozwijając umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
  • Rozwija poczucie odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań w zespole.
  • Efektywnie współpracuje w grupie.
  • Prezentuje zadania zespołu.
Zadania Klasa Ib
  • montaż słowno-muzyczny na temat „Przyszła Ziemia do doktora”,
  • śpiewanie piosenek pt. „Ziemia – zielona wyspa”, „Eko-eko-ekologia”, „Każdy kwiat, to mały świat”,
  • wykonanie scenografii i rekwizytów do przedstawienia,
  • zapoznanie z pomnikami przyrody w mieście,
  • zdawanie sprawy z akcji „Sprzątanie Świata”,
Klasa IIb i IId
  • przygotowanie pytań dla klas I, II i III na konkurs ekologiczny,
  • zapowiedź konkursu ekologicznego i jego przeprowadzenie,
  • pozyskiwanie sponsorów celem zakupienia nagród,
  • zakup roślin doniczkowych dla uczniów, którzy zdobyli I, II i III miejsca z poszczególnych klas,
  • wręczenie nagród zwycięzcom podczas szkolnej uroczystości z okazji Święta Ziemi,
  • wykonanie pamiątkowych fotografii i zamieszczenie ich na korytarzu szkolnym,
Klasa IIIa
  • przygotowanie słowa wstępnego z okazji ogólnoszkolnego Święta Ziemi, wiadomości o stopniowym niszczeniu przyrody, dialogu między bocianem i wroną na temat sadzenia drzewek, dokarmiania ptaków, zbierania śmieci itp.,
  • przygotowanie podkładów muzycznych – utwór A. Vivaldiego „Cztery pory roku – wiosna” , płyty z nagraniem odgłosów przyrody oraz śpiewu ptaków
  • śpiewanie piosenek „Zdecydujmy my”, „Moja planeta”, „Śmieciu, precz”,
  • wykonanie dekoracji, strojów i rekwizytów przy pomocy rodziców i wychowawcy,
Klasa III b
  • przygotowanie regulaminu konkursu plastycznego pt. „Ratujmy naszą planetę Ziemię”, przeprowadzenie konkursu i nagrodzenie zwycięzców dyplomami i nagrodami rzeczowymi,
  • przyznanie tytułu „Zielonej klasy” uczniom, którzy mieli największy udział podczas realizowania omawianego projektu,
  • zorganizowanie zbiórki makulatury i surowców wtórnych pod hasłem „Na ratunek Ziemi”,
  • wykonanie gazetki tematycznej na korytarzu szkolnym zawierającej między innymi wołania Ziemi o pomoc,
      W roku szkolnym 2005/2006 (marzec, kwiecień) uczniowie mojej klasy realizowali opracowany przeze mnie, we współpracy z koleżankami nauczania zintegrowanego projekt edukacyjny : „ Ratujmy naszą planetę Ziemię”. Jego głównym założeniem było przybliżenie uczniom tematyki dotyczącej konieczności ochrony przyrody oraz zintegrowanie uczniów, nauczycieli i rodziców wokół wspólnych działań związanych z projektem. Działania te realizowane były poprzez konkursy, spotkania, wycieczki, akcje i prezentacje.
     Uczniowie realizowali założenia projektu podczas zajęć lekcyjnych oraz spotkań.
Tematyka zajęć obejmowała między innymi:
  • naukę wierszy i piosenek o ochronie przyrody,
  • słuchanie odgłosów przyrody,
  • oglądanie i analiza albumów, pozycji książkowych, ilustracji, plansz z układem słonecznym itp.,
  • wykonywanie gazetki tematycznej na korytarzu,
  • zorganizowanie w klasie kącika edukacyjnego o tematyce ekologicznej,
  • przygotowania uczniów do udziału w konkursie wiedzy,
  • redagowanie wierszy i tekstów twórczych,
  • wykonywanie prac plastycznych na temat: „Na ratunek Ziemi”;
  • wykonanie strojów, rekwizytów i dekoracji, w których dominował kolor zielony,
     Realizacja projektu zakończyła się jego prezentacją – imprezą ogólnoszkolną, która odbyła się 22 kwietnia 2006 r. W uroczystości uczestniczyli zaproszeni goście: dyrekcja szkoły, rodzice, nauczyciele.
     Prezentacja projektu miała oryginalny przebieg. Jedna z dziewczynek była Ziemią, z którą inni uczniowie – dziennikarze – przeprowadzali wywiad. Uczniowie biorący udział w projekcie zaprezentowali efekty swojej dwumiesięcznej pracy. Nastąpiło ogłoszenie wyniku konkursu ekologicznego. Dzieci recytowały wiersze i śpiewały piosenki.
     Podsumowaniem zrealizowanego projektu była jego ewaluacja – opinia dyrekcji, nauczycieli, rodziców obecnych podczas prezentacji efektów poszczególnych działań oraz samoocena działań uczniów i nauczycieli. Przeprowadzona ewaluacja potwierdziła celowość projektu.
     Wszyscy uczniowie byli zaangażowani w pracę nad realizacją projektu. Nauczyli się współpracować z kolegami i koleżankami, poszerzyli swoją wiedzę i wykorzystywali ją w działaniu twórczym. Dzieci po raz kolejny mogły pokazać się na tle szerszego środowiska, pokonywać bariery tremy, nabywać coraz to większych doświadczeń i umiejętności.
     Tego typu przedsięwzięcie wymagało szczególnego przygotowania, dobrej współpracy w zespołach i odpowiedzialności za powierzone zadania.

Uczniowie, którzy pod moim kierunkiem przygotowywali projekt „Kochajmy naszą planetę Ziemię” zyskali:
  • Poszerzenie wiedzy o nowe treści i przydatne umiejętności.
  • Rozbudzenie zainteresowań.
  • Poczucie udziału w nadzwyczajnej przygodzie edukacyjnej.
  • Umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy.
  • Świadomość rzetelnego wywiązywania się z przyjętego zadania, co było szczególnie widoczne podczas prezentacji.
  • Możliwość szlifowania swoich umiejętności aktorskich.
  • Umiejętność współpracy w zespole.
  • Możliwość osiągnięcia sukcesu w różnych rodzajach aktywności.
Rodzice uczniów:
  • Zyskali pewność, że dziecko jest podmiotowo traktowane, angażowane do trudnych i odpowiedzialnych zadań.
  • Zrozumieli jak cenna jest ich pomoc i wsparcie.
Efektem dla mnie było:
  • Lepsze poznanie możliwości uczniów oraz pozyskiwanie informacji na temat relacji między dziećmi.
  • Poczucie satysfakcji z dziecięcej aktywności.
  • Wzbogacenie doświadczenia pedagogicznego.
Efekty dla szkoły :
  • Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
  • Integracja nauczycieli, uczniów i rodziców wokół wspólnych działań.
  • Podwyższenie stanu wiedzy społeczności uczniowskiej.
     Dzięki metodzie projektu edukacyjnego uczniowie uczą się: wyszukiwania informacji, wyrażania swoich myśli i opinii, efektywnej współpracy, organizowania pracy, dyskusji, kreatywności, oceniania pracy własnej i innych, znajdowania związków między różnymi treściami itp.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie