Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Komputerowe zabawy przedszkolaków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9674 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Spotkania dzieci w wieku przedszkolnym z komputerami mogą stanowić niezwykle atrakcyjną formę zajęć wspomagających proces przygotowania dziecka 6 letniego do szkoły a także kształcących różne umiejętności dzieci. Opisując moje blisko 3 letnie doświadczenia w tej dziedzinie , chciałabym zachęcić nauczycieli wychowania przedszkolnego a także rodziców przedszkolaków do korzystania z tego typu zajęć. Dzieci w wieku przedszkolnym mają ogromną ciekawość poznawczą – wykorzystajmy zatem ich naturalny zapał czyniąc poznawanie liter i cyfr zdecydowanie atrakcyjniejszym niż dotychczas!

mgr Danuta Płusa - Przedszkole Miejskie nr 11 w Pabianicach

     Przedszkole Miejskie Nr 11 , w którym pracuję od kilkunastu lat jest placówką integracyjną. Oznacza to, że wraz ze zdrowymi rówieśnikami przebywają tu dzieci niepełnosprawne z różnymi deficytami. Sytuacja ta stanowi motywację zarówno dla dyrekcji jak i Rady Pedagogicznej placówki do ciągłych działań mających na celu poprawę , udoskonalanie a także wprowadzanie nowych metod pracy w celu osiągania jak najlepszych efektów rozwoju naszych wychowanków. Korzyści płynące z zaangażowania nauczycieli odnoszą przede wszystkim dzieci a także ich rodzice. W przedszkolu są zatrudnieni specjaliści (psycholog, logopeda, rehabilitant ruchowy), którzy pomagają głównie dzieciom niepełnosprawnym ale i zdrowym mającym określone problemy. Oprócz pracy terapeutów wiele nauczycielek stara się wprowadzać najnowsze innowacyjne metody pracy a także tworzyć programy własne, podnoszące jakość i efekty pracy z dziećmi. Program autorski , który chciałabym państwu zaprezentować jest efektem mojej pracy a dotyczy wykorzystania komputera i multimedialnych programów edukacyjnych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem tej formy pracy jako wspomagającej przygotowanie dziecka 6 letniego do podjęcia nauki szkolnej.

     Program jest zatytułowany „Zabawy komputerowe przedszkolaków” a jego powstanie poprzedziło wiele wcześniejszych działań. Sam pomysł wykorzystania w pracy z dziećmi komputerów narodził się kilka lat wcześniej , gdy podczas studiów w Instytucie Pedagogiczno- Artystycznym w Kaliszu zapoznałam się z technologią informacyjną. Byłam nią zafascynowana i jestem do chwili obecnej. Podjęłam więc starania, aby rozpocząć jej wdrażanie na terenie przedszkola. Propozycja została przyjęta z zainteresowaniem. Barierą okazały się jednak środki finansowe na zakup sprzętu. Na początek udało się nam pozyskać od sponsorów dwa używane komputery, nie spełniły one jednak oczekiwań gdyż nie odtwarzały dźwięku oraz miały zbyt wolne procesory. Nie zraziło mnie to jednak, dzięki pomocy organu prowadzącego udało nam się zakupić nie tylko bardzo dobrej jakości komputer ale również drukarkę i skaner oraz niezbędne oprogramowanie. Samodzielnie dokonywałam zakupów i konfiguracji sprzętu a co najważniejsze - nareszcie mogłam rozpocząć pracę z dziećmi z wykorzystaniem komputera. Zainteresowanie dzieci i rodziców tą formą zajęć przerosło moje oczekiwania.

     W tej sytuacji dyrekcja w porozumieniu z Radą Rodziców podjęła decyzję o przeznaczeniu kolejnych środków na powiększenie bazy komputerowej . Niebawem przybył nam następny komputer a za rok jeszcze jeden. Niezbędnym wydało mi się także zainstalowanie stałego łącza internetowego. Wkrótce udało mi się zrealizować i ten element poznania przedszkolaków z technologią informacyjną. Dzieci były zafascynowane słuchaniem bajek z Internetu, wierszyków, piosenek czy malowanek umieszczonych w dziecięcych portalach . W ubiegłym roku ogromnym przeżyciem dla dzieci była obserwacja bocianiego gniazda „na żywo” , której dokonaliśmy na jednej ze stron internetowych (www.pwg.otop.org.pl). Był to fantastyczny projekt pt. „Bliżej Bociana” realizowany za pomocą kamery internetowej umieszczonej w pobliżu gniazda bocianów w Przygodzicach. Co drugi, trzeci dzień sprawdzaliśmy z dziećmi ile bociania mama zniosła jajeczek, jak kolejno wykluwały się z nich pisklęta, jak dorosłe ptaki troszczyły się o swoje dzieci karmiąc je i chroniąc przed wiatrem i chłodem. Obserwowaliśmy jak młode boćki rosły i uczyły się latać by na końcu opuścić gniazdo i odlecieć. Pokazując przedszkolakom taką stronę w Internecie chciałam im uzmysłowić, że sieć może być cennym źródłem wiedzy dla dzieci i dorosłych jeśli potrafimy umiejętnie korzystać z jej zasobów.

     W ubiegłym roku szkolnym uznałam, że nadszedł czas na stworzenie własnego programu , który bardziej dokładnie sprecyzuje cele i zadania zajęć komputerowych, a także uporządkuje wprowadzane treści. „Komputerowe zabawy przedszkolaków” - tak zatytułowałam swój program – to propozycja przybliżenia dzieciom 5,6 letnim komputera, tkwiących w nim możliwości, a wszystko to poprzez radosną zabawę i niejednokrotnie twórcze działanie. Po dwóch latach zabaw z komputerem dzieci osiągnęły duży sukces. Przede wszystkim praca na komputerze jest dla nich atrakcyjna, w znaczący sposób ułatwia im poznanie liter, cyfr, nabywanie umiejętności czytania i liczenia, rozumienia pojęć matematycznych. Większość programów, z których korzystałam kształciło też spostrzegawczość, koncentrację uwagi, pamięć, znajomość kolorów podstawowych i pochodnych stosując różnorodne formy zadań i wprowadzając stopnie trudności ze względu na wiek czy możliwości indywidualne dziecka. Pod koniec pobytu w przedszkolu dzieci zaczęły również korzystać z Worda pisząc swoje imiona, znane wyrazy czy proste zdania. Umiały zmienić kolor czcionki i wielkość liter. Potrafiły też wykonać obrazek w Poincie i pokolorować go. Śpiewały także piosenki z programów komputerowych.

     Podczas zajęć z komputerem w naturalny sposób poznały i oswoiły się z nazewnictwem dotyczącym komputera i programów, potrafiły otworzyć i zamknąć prawidłowo system , uruchomić program kliknięciem we właściwa ikonę i zamknąć go po zakończeniu pracy lub zabawy. Ich sukcesy stanowią dla mnie ogromną satysfakcję a zarazem motywację do dalszych działań w tym kierunku z kolejnymi grupami 5,6 latków. Chciałabym też podkreślić, że zabawy z komputerem przyniosły niezwykłe efekty w pracy z niektórymi dziećmi niepełnosprawnymi. Największą niespodzianką było dla mnie zachowanie dziecka nadpobudliwego psychoruchowo, które przy komputerze zmieniało się nie do poznania: skoncentrowane, uważne, słuchające poleceń, potrafiące znakomicie współpracować z kolegą. Jednocześnie pragnę dodać , że odczuwam żal, iż Ministerstwo Edukacji pominęło placówki przedszkolne nie uwzględniając ich w założeniach dotyczących wyposażania placówek edukacyjnych w sprzęt komputerowy. Dzieci 4,5 i 6 letnie interesują się bowiem tym , co ich otacza , komputerami także . Nauczyciele zaś muszą pokonać wiele barier , głównie finansowych , by móc przybliżyć im świat komputerów i Internetu a tym samym sprostać oczekiwaniom małych przedszkolaków i ich rodziców.

     Wybór dostępnych na rynku multimedialnym programów edukacyjnych nie jest łatwy z uwagi na bardzo bogatą ofertę , nie zawsze jednak dostosowaną do indywidualnych możliwości dzieci. Nie sposób opisać wszystkich multimedialnych programów edukacyjnych dla przedszkolaków, Pragnę jednak przedstawić kilka, by zachęcić państwa do korzystania w swojej pracy z tej formy zajęć. Być może moje doświadczenia będą dla zainteresowanych nauczycieli pomocne podczas dokonywania własnych wyborów. Jednym z programów, który chciałabym zarekomendować dla początkujących przedszkolaków jest program „Gabi uczy literki” .Jest to program edukacyjny dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat, z wesołą mrówką Gabi w roli gospodarza. Program zawiera mnóstwo kolorowanek, rymowanek, zagadek i ćwiczeń, dzięki którym najmłodsi uczą się liter oraz poznają pisownię i brzmienie prostych wyrazów. Litery abecadła zostały wkomponowane w słowa rymowanek. Program posiada bardzo kolorowy interfejs przyjazny dziecku, barwne przyciski wyboru poszczególnych zadań oraz klawiaturę literową. Jest w nim także piosenka o literkach, której dzieci mogą się nauczyć. Kontynuacją programu jest kolejna część pt. „Gabi uczy cyferki”. . Dzięki omawianej produkcji, jak sam tytuł wskazuje, młodzi użytkownicy poznają cyferki, liczby oraz uczą się prostych działań matematycznych, tj. dodawanie i odejmowanie. Ponadto program kształci zdolność logicznego myślenia, ćwiczy koncentrację, a także rozwija kreatywność.

     Kolejnym bardzo ciekawym programem edukacyjnym dla najmłodszych użytkowników jest program pn. „Szczęśliwa Cyfrolandia”. Charakteryzuje go grafika z mnóstwem kolorów, zawiera interesującą fabułę, co sprawia , że jest dziecku bliski. Obserwując zabawne animacje dzieci uczą się liczyć w zakresie do dziesięciu. Szczęśliwa Cyfrolandia to szczególny program przeznaczony dla najmłodszych, w trakcie zabawy kształcący umiejętności: liczenia, podejmowania decyzji, logicznego myślenia, obserwacji oraz znajdywania cech różniących obiekty i takich, które są dla nich wspólne. Dodatkowym walorem edukacyjnym programu jest to, iż możliwy jest wybór jednej z dwóch wersji językowych: polskiej i angielskiej. Równie atrakcyjnym programem jest program „Poznaję cyferki”. Zabawa w nim jest kosmiczną podróżą , którą dziecko odbywa w rakiecie na kilka różnych planet. Podróżując po układzie planet dziecko wykonuje zadania i zdobywa punkty, na ostatniej planecie może w nagrodę posłuchać piosenki o cyferkach.

     Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na bardzo ciekawy program „Koziołek Matołek idzie do szkoły”. Podstawowa tematyka to: nauka alfabetu, dodawanie i odejmowanie, nauka kolorów, kształtów, kierunków świata, następstw czasu, logicznego myślenia i kojarzenia oraz ćwiczenia pamięci. Przygotowane zabawy obejmują poziom przedszkola i pierwszej klasy szkoły podstawowej. Koziołek Matołek oprowadza małego użytkownika po pełnym niespodzianek Pacanowie. W programie znajduje się 11 zabaw edukacyjnych, w trzech wersjach różniących się poziomem trudności. Pozwala to dostosować poziom skomplikowania zabaw do możliwości małego gracza. Program zawiera wiele zabawnych animacji, fragmenty filmów, interesującą muzykę i wesołe komentarze lektora.

     Ostatnim już programem, o którym chciałabym także wspomnieć jest Mój pierwszy elementarz. Jest to innowacyjny program edukacyjny dla dzieci zawierający materiał dydaktyczny z zakresu przedszkola i pierwszej klasy szkoły podstawowej. Bogaty zestaw ćwiczeń ogólno rozwojowych , zabaw logicznych, testów, rebusów i zagadek sprawia, że dzieci w kolorowym, bajkowym świecie poznają pierwsze litery, cyfry, kolory i kształty, uczą się określania przedmiotów i zjawisk, ćwicząc jednocześnie pamięć i zdolność logicznego myślenia. Program jest niezwykle pomocnym narzędziem w przygotowaniu dzieci 6 letnich do szkoły dając zarazem dzieciakom wyśmienitą zabawę na wiele godzin.

     Mam nadzieję, że udało mi się zachęcić państwa do bliższego poznania przedstawionych programów edukacyjnych, a co za tym idzie do korzystania w swojej pracy z tej formy zajęć. Bardziej szczegółowe opisy multimedialnych programów edukacyjnych znajdą państwo na stronach internetowych:

www.aidemmedia.pl
www.albion.pl
www.sklep.bas-com.pl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie