Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwijanie umiejętności mówienia na lekcji języka angielskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2704 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Mówienie jest jedną z czterech podstawowych umiejętności ocenianych podczas egzaminów językowych. Niewątpliwie, przez wielu uczniów zarówno egzaminy ustne, jak i wszelkie inne wypowiedzi ustne są postrzegane jako najtrudniejsze i najbardziej stresujące. Uczniowie obawiają się popełniania błędów oraz nieumiejętności przekazania zamierzonych treści, szczególnie w przypadku dłuższej wypowiedzi. To prawda, że wielu z nich nigdy nie będzie wielkimi mówcami, ale przecież nie to jest najważniejsze. Celem osoby mówiącej, niezależnie od tego czy występuje publiczne, zdaje egzamin, czy też prowadzi prywatną rozmowę jest przekazanie komunikatu: informacji, opinii, tego co ma na myśli. Jednak należy pamiętać, że jasne i precyzyjne przekazanie komunikatu czy treści, szczególnie w dłuższej wypowiedzi, wymaga starannego przygotowania. Poniżej przedstawiam kilka etapów przygotowania wypowiedzi ustnej.

  • Etap 1: Ustalenie kontekstu wypowiedzi
Przed przystąpieniem do opracowania treści wypowiedzi, uczeń powinien najpierw zastanowić się nad jej kontekstem odpowiadając na następujące pytania:

  1. Kto jest odbiorcą wypowiedzi?
  2. W jakich warunkach wypowiedź będzie się odbywała?
  3. Jak długa będzie wypowiedź?
Etap 2: Opracowanie treści wypowiedzi

W przygotowaniu treści wypowiedzi pomóc mogą odpowiedzi na następujące pytania:

1. Jaki jest temat wypowiedzi?

2. Jaki jest cel wypowiedzi: poinformowanie, przedstawienie własnej opinii, edukowanie?

3. Co chcesz aby odbiorca dowiedział się z Twojej wypowiedzi?

4. Jakie informacje przekażesz we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu?


Etap 3: Sporządzanie zwięzłych notatek

Ze względu na skłonność uczniów do uprzedniego przygotowywania wypowiedzi ustnej w całości w formie pisemnej, konieczne jest zwrócenie uwagi uczniów na fakt, że notatki mają zawierać tylko informacje najważniejsze, a ich celem jest pomoc w przedstawienie wypowiedzi w sposób uporządkowany i logiczny.


Poniżej przedstawiam propozycję realizacji etapów przygotowania wypowiedzi ustnej na przykładzie formy z jaką niewątpliwie nie raz przyjdzie uczniom się zmierzyć w przyszłości, a mianowicie rozmową o pracę.

Cel lekcji: rozwijanie umiejętności mówienia

· Wprowadzenie: Nauczyciel pisze na tablicy słowo INTERVIEW i zapisuje kluczowe słowa i wyrażenia, które uczniowie kojarzą z tym tematem. Nauczyciel informuje, że w czasie lekcji będziemy omawiać i ćwiczyć rozmowę o pracę.

· Etap 1 Ustalenie kontekstu wypowiedzi: uczniowie pracują w grupach i dyskutują odpowiedzi na pytania:

- Jaki jest cel rozmowy o pracę?

- W jakich warunkach ta rozmowa się odbywa?

- Kto jest obecny?

- W jaki sposób należy zachowywać się podczas rozmowy?

Po zakończeniu dyskusji w grupach uczniowie prezentują swoje odpowiedzi.

· Etap 2 Przygotowanie treści wypowiedzi: burza mózgów – nauczyciel zadaje pytania dotyczące tematów poruszanych w czasie rozmowy o pracę oraz pytań, jakie w czasie rozmowy może postawić pracodawca. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykładowe pytania pojawiające się w czasie rozmowy o pracę:

1. What have you decided to apply for this job?
2. What are your major strengths?
3. What are your major weaknesses?
4. How is your previous experience relevant to the work we do hear?
5. What are your interests outside work?.
Następnie uczniowie otrzymują zestaw stwierdzeń dotyczących rozmowy o prace, które przyporządkowują do na stępujących kategorii: Before the interview/In the interview
Before the interview:
1. Learn something about the company where you are going for an interview.
2. Learn something about the person with whom you have the interview (their title, position of authority in the company).
3. Work out what you want to say – don’t leave it to the inspiration of the moment.
4. Analyse your strong skills, personal traits, education and experience.
5. Anticipate what you might be asked.
6. If you have relevant volunteer experience work this into your presentation.
7. Think over any questions you want to ask about the company or the particular job for which you are interviewing.
In the interview:
1. Don’t be late for an interview.
2. Dress properly. How you look and present yourself is important in an interview.
3. Remember that the first few minutes are usually the most crucial in creating a favourable impression.
4. Be pleasant and courteous, but straightforward and decisive at the same time.
5. Speak clearly.
6. Look at the inerviewer when talking to him/her.
· Etap 3 Sporządzanie notatek: uczniowie otrzymują informację dotyczącą rodzaju pracy i stanowiska o jakie się ubiegają. Pracując samodzielnie przygotowują odpowiedzi na pytania dotyczące treści rozmowy o prace, w postaci zwięzłych notatek. Nauczyciel przypomina uczniom o konieczności zawarcia w notatkach kluczowych słów i wyrażeń przydatnych w wypowiedzi.

· Etap 4 Rozmowa: Uczniowie pracują w parach przyjmując na zmianę rolę pracownika ubiegającego się o prace a następnie pracodawcy.

Dobre aspekty: realizacja wymienionych powyżej etapów nie tylko pomaga uczniom w rozwijaniu umiejętności mówienia, ale również dodają im pewności siebie podczas wypowiedzi ustnych.



Bibliografia:
J. Bordeaux, R. Allen “How to talk more effectively”

Opracowała: Mariola Kutyna, nauczycielka języka angielskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie