Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwiązywanie konfliktów szkolnych . Jak pokonać agresję?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2416 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Referat szkoleniowy na radź do zaprezentowania na spotkaniu szkolnym lub klasowym , dla rodziców . Wyczerpująco odpowiada na pytania : jak rozwiązywać konflikty szkolne oraz co to jest agresja i jak ją pokonać .

Anna Zgliczyńska



 



ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW SZKOLNYCH .
JAK POKONAĆ AGRESJĘ ?


Przy definiowaniu agresji niezbędne jest wyodrębnienie kryteriów umożliwiających zaliczenie konkretnego zachowania do klasy zachowań agresywnych . Wyróżnia się więc następujące kryteria :

1.Występowanie komponentów emocjonalnych w zachowaniu , np. niechęć , złość , gniew .

2. Intencjonalność czynienia szkody , kierowanie się motywem czynienia zła , wyrządzania krzywdy przedmiotowi działań .

3. Spowodowanie konkretnych konsekwencji zachowań , np. efekt działania w postaci zadania cierpienia .

4. Modyfikujący wpływ kontekstu społecznego zachowań , np. związanego z pełnioną rolą społeczną , statusem społecznym , realizowanym zadaniem , miejscem w hierarchii władzy czy społecznymi konsekwencjami perspektywicznymi – nauczyciel , stomatolog itp.

Wśród mnogości czynników agresogennych eksponuje się albo bodzce , albo sytuacje szkodliwe dla człowieka , czego najbardziej klasycznym przykładem jest frustracja .

Agresja , wg definicji Władysława Szewczyka , to „ wszelkie działanie (fizyczne lub słowne ) , którego celem jest wyrządzenie krzywdy fizycznej lub psychicznej – rzeczywistej lub symbolicznej – jakiejś osobie lub czemuś , co ją zastępuje”.

Agresja może być :

- emocjonalna – mamy z nią do czynienia m.in.wówczas , gdy dziecko przeżywa lęk lub złość ( np. zostało wyśmiane przez nauczyciela , przez całą klasę) i pod wpływem tych emocji „ odpyskowuje” nauczycielowi ( agresja słowna , np. kpiny , grozby , przezwiska , ośmieszanie , plotkowanie , itp.);

- instrumentalna , gdy agresor dąży do osiągnięcia jakiegoś celu kosztem drugiej osoby , wykorzystując swoją przewagę fizyczną lub psychiczną ;

- fizyczna , gdy mamy do czynienia z fizycznym atakiem na drugą osobę lub jej własność . Może mieć charakter agresji bezpośredniej , gdy agresor atakuje „ przyczynę”swojej złości , lub agresji przemieszczonej , gdy atakowany jest ktoś lub coś , symbolizuje osobę , której agresor chce wyrządzić krzywdę . Agresja przemieszczana jest często spotykana w szkole , np.,gdy uczeń został upokorzony przez innego ucznia , odreagowuje napięcie na słabszym koledze ;

- społeczna , gdy służy obronie norm i wartości obowiązujących w danej społeczności ( np. policjant , żołnierz);

- aspołeczna , która wprowadza destrukcję w międzyludzkich reakcjach .

Czynności agresywne należą do zachowań społecznych , gdyż są realizowane w trakcie interakcji społecznych ( wyjątek stanowi samoagresja) , oprócz tego poddawane są ocenie i wartościowaniu .

Ze względu na genezę czynności agresywnych można wyróżnić takie rodzaje agresji , jak :

- agresja gniewna – „ wrodzona reakcja organizmu na zablokowanie dążeń lub doznanie szkody” ;jest to czynność definiowana poprzez wskazanie charakteru procesów emocjonalno – motywacyjnych leżących u jej podłoża , inaczej określana jako spontaniczna , „gorąca”;
- agresja instrumentalna – podstawą jej nie są emocje gniewu , lecz jest to wyuczona czynność sprawiająca ból i cierpienie , powodująca szkodę ; podstawową funkcją tego rodzaju agresji jest redukcja ważnych dla jednostki potrzeb , jest podejmowana z premedytacją – tzw. „zimna” albo agresja wroga ;
- agresja zadaniowa – wywołana jest ze względu na realizowane zadania , np. związana z pełnieniem określonych ról społecznych dziecka , nauczyciela przełożonego .
Podział ten implikuje występowanie między innymi źródeł czynności agresywnych , jak :

- specyficzne emocje negatywne podmiotu ( złość , gniew);

- potrzeby indywidualne jednostki – podmiotu działania ;

- realizowane przez jednostkę zadania .

Stosując czynniki społeczno – kulturowe jako wartościujące kryterium podziału agresji wymienia się agresję dopuszczaną przez daną kulturę ( kary , więzienia , wojny ) i odrzucaną przez nią .

Inny podział koncentrujący się na przedmiocie agresji , zwraca uwagę na :

- agresję skierowaną na innych ( ma charakter społeczny ) ;

- samoagresję .

Można spotkać również podział na agresję bezpośrednią i pośrednią , które utożsamiane są odpowiednio z agresją fizyczną , a także werbalną lub agresją z celem i bez celu .

Z agresją bezpośrednią mamy do czynienia wtedy , gdy istnieje cel gniewu albo osoba prowokująca agresję ( np. agresja w sytuacji „ twarzą w twarz” ), natomiast pośrednia to taka , w której nie ma konkretnego celu lub występuje jako substytut , np. agresja przemieszczona .

Częste przejawianie agresji określane jest więc pojęciem agresywności będącej stałą właściwością indywidualną człowieka , natomiast do podstawowych kryteriów klasyfikowania jednostki jako agresji należą :

- wysoka częstotliwość oraz pokazna liczba zachowań agresywnych ;

- duża intensywność intensywność jednocześnie nieadekwatność reakcji agresywnych w stosunku do działającego bodzca ;

- nieumiejętne kontrolowanie reakcji agresywnych – brak kontroli lub nadmierna kontrola ;

- permanentna wrogość stosunku do innych ludzi .

W zależności od przyjętej koncepcji teoretycznej istotę bądź źródło agresywności stanowią albo czynniki biologiczne , np. organiczne , popęd , instynkt , albo społeczne , np. będąca efektem uczenia się : nawyk , dyspozycja , czy społecznego uczenia się .

Psychoanaliza utrzymuje , że agresja jest nieuniknionym mechanizmem regulacyjnym , niezbędnym dla życia ludzkiego i przetrwania . Przeciwdziała ona samozagładzie , pełni również funkcje adaptacyjne . Mimo powyższych stwierdzeń , właściwe freudyzmowi zawdzięczamy pogląd mówiący , iż agresja jest generalnie zjawiskiem szkodliwym i niepożądanym .

Agresja ma zawsze swoją przyczynę . Złość dzieci rodzi się najczęściej wtedy , gdy ich potrzeby nie są zaspokojone , ich oczekiwania nie zostały spełnione , a cele nie osiągnięte . Może dojść przy tym do agresywnego odreagowania na zupełnie nie związanych z daną sprawą osobach lub przedmiotach , kiedy niemożliwe jest uzewnętrznienie agresji w stosunku do ludzi , którzy ją wyzwolili – być może dlatego , że są zbyt silni .

Do podstawowych potrzeb dzieci należy potrzeba bycia wartościowym człowiekiem , potrafienia czegoś , bycia społecznie akceptowanym , poczucia przynależności do grupy .

W pracy pedagogicznej bardzo przydatne okażą się gry i zabawy przeciwko agresji , w które można się bawić na zajęciach terapeutycznych ( terapeutycznych świetlicach socjoterapeutycznych ) , na zajęciach reedukacyjno- wyrównawczych , wyrównawczych także na zajęciach motoryczno – zdrowotnych .

Należy pamiętać o tym , iż zabawy te , z cyklu gier i zabaw interpersonalnych , są pomocniczym środkiem dydaktycznym i należy stosować je wespół z innymi zabawami , np. z ćwiczeniami dla dzieci agresywnych prowadzonych metodą doboru startu W. Sherborne .

Zabawy i gry przeciwko agresji pozwalają :

- dostrzec agresywne uczucia i wyrazić je ,

- rozpoznać przyczyny wściekłości i agresji ,

- uczyć się lepiej rozumieć siebie samych i innych ludzi ,

- opanować oraz przezwyciężyć złość i agresję ,

- budować poczucie własnej wartości i silnej osobowości ,

-pokojowo rozwiązywać konflikty .

Warunkiem udanego ćwiczenia czy gry jest postaranie się o pełen zaufania klimat w grupie . Mimo to może się zdarzyć , że poszczególne osoby nie chcą się przyłączyć do pozostałych . Nie wolno ich zmuszać do udziału w zabawie , ale powinny pozostać w tym samym pomieszczeniu w roli obserwatorów .

Podsumowując należy pamiętać o tym , że :
- agresja jest drugą stroną lęku , czyli : agresja zawsze wynika z lęku ( chociaż nie każdy lęk prowadzi do agresji ) ,

- agresja jest często wołaniem : zainteresuj się mną . Jeśli odpowiemy na taki krzyk , nie wyeliminujemy zachowania agresywnego ,

- postawa autorytarna względem dziecka powoduje , że nie manifestuje ono agresji przy nas , może za to zachowywać się jeszcze bardziej agresywnie , gdy nie mamy nad nim kontroli ,

- kara , traktowana przez dziecko jako upokarzająca , może prowadzić do „strajku” ( wagary , moczenie nocne , obniżenie wyników w nauce ) ,

- pamiętaj o swoich granicach – agresja nie będzie dla ciebie problemem ,

- gniew wyrażony szybko mija – a więc : mów o uczuciach i oczekiwaniach , wysłuchaj Drugiego , poznaj jego oczekiwania i odczucia , dąż do wzajemnego zaspokojenia potrzeb ,

- jeśli chcesz zachować „ autonomiczną osobowość” bądź konsekwentny w stosowaniu dyscypliny , stawiaj wysokie wymagania dojrzałości , zachęcaj swojego wychowanka do nawiązywania niezależnych kontraktów , raczej stosuj przekonywanie i argumentowanie niż nakaz i zakaz , stawiaj delikatne ograniczenia – uczy to samodyscypliny , stosuj minimum przymusu .



mgr Anna Zgliczyńska









BIBLIOGRAFIA





  1. Renata Knez , Wojciech M. Słonina : Saper , czyli jak rozminować agresję ?
  2. Program profilaktyczno – wychowawczy dla klas 1-3 gimnazjum oraz klasy 1 szkół ponadgimnazjalnych. Rubikon , Kraków ,2002

  1. Jolanta M. Wolińska : Agresywność młodzieży . Problem indywidualny i społeczny . UMCS , Lublin , 2000

  1. Elżbieta Leszczyńska : Jak pokonać agresję? /Życie Szkoły , nr 8, 2001 , WSiP , s. 460 – 464

  1. Ryszard Więckowski : Pedagogiczna interpretacja zachowań agresywnych . / Życie Szkoły , nr 3 , 2002 WSiP , s. 131- 135 .


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie