Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Możliwości stymulowania aktywności twórczej dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 769 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Odniesienie się do potrzeby budzenia postaw twórczych u dzieci w wieku przedszkolnym Dzisiejsze czasy niosą wyzwanie przed młodym pokoleniem, które dorasta w środowisku bardziej otwartym, pluralistycznym i zmiennym niż 10 – 20 lat temu. Jest ono bardziej kreatywne, promujące ludzi otwartych, pomysłowych, dynamicznych i aktywnych, czyli można powiedzieć „twórczych”. Bycie twórczym, oznacza tu bycie szczęśliwym.

 Dzisiejsze czasy niosą wyzwanie przed młodym pokoleniem, które dorasta w środowisku bardziej otwartym, pluralistycznym i zmiennym niż 10 – 20 lat temu. Jest ono bardziej kreatywne, promujące ludzi otwartych, pomysłowych, dynamicznych i aktywnych, czyli można powiedzieć „twórczych”. Bycie twórczym, oznacza tu bycie szczęśliwym. Aby to szczęście osiągnąć należy stwarzać możliwości do budzenia się postaw twórczych już od wczesnych lat dzieciństwa. Dziecko od pierwszych lat jest istotą aktywną, u której w kolejnych fazach rozwoju pojawiają się i rozwijają różne formy aktywności będące sposobem wyrażania siebie. Dziecko staje się ciekawe świata, nowych przeżyć i doznań, w oparciu o posiadaną wyobraźnie i pamięć podejmuje się rozwiązywania nowych sytuacji problemowych wymagających podjęcia od niego działań twórczych.

     Warto więc przygotować dziecko do radzenia sobie z wymaganiami współczesnej rzeczywistości poprzez kształcenie umiejętności kreatywnego i twórczego myślenia i działania już w wieku przedszkolnym. Celem rozwijania twórczej aktywności powinno być:
  • Wyzwalanie u dzieci ich naturalnego potencjału twórczego,
  • Dostosowanie aktywności dziecka do jego zainteresowań, potrzeb i możliwości,
  • Kształtowanie i rozwijanie otwartości dziecka wobec siebie i innych,
  • Umożliwienie dziecku dokonywania wyboru i przeżywania pozytywnych efektów działania,
  • Wspomaganie samodzielnych działań dziecka,
     Dla lepszego wyzwalania tej aktywności należy wspierać dzieci swoją postawą, pasją życiową, samorealizacją i własną „aktywnością twórczą”. Naczelnym mottem tego działania niech będzie hasło psychopedagogiki kreatywności głoszonej przez Witolda Dodrołowicza, które mówi „Odkryj i maksymalnie wykorzystaj potencjał zdolności zarówno własny jak i swoich podopiecznych”. Widzimy tu zasadność pogłębiania własnych zasobów twórczych dla pomyślnego przebiegu procesu aktywizowania młodego pokolenia.

     Dziecko na drodze swojej edukacyjnej musi stykać się z osobami kreatywnymi wierzącymi we własne realia, potencjalne zdolności i potrafiącym przekazać je swoim podopiecznym.

     Nauczyciel winien być dla dziecka doradcą, opiekunem, przyjacielem, który pomaga, wspiera, udziela rad, prowadzi, dostarcza nowych sytuacji, ciekawych i przyjemnych dla niego. Pozwala także uwierzyć we własne siły mobilizując do działania, dając prawo do popełniania błędu i podjęcia działania w celu naprawienia go.

     Jeżeli nauczymy dziecko twórczo myśleć i działać możemy mieć pewność, że gdy dorośnie będzie znakomicie radził sobie zarówno w pracy jak i w życiu osobistym. Proponując dziecku zajęcia musimy pamiętać by byłyły one prowadzone atmosferze niepowtarzalnego spokoju, akceptacji, wyzwalającej spontaniczną aktywność, optymalną motywację oraz powiązane z innymi formami działania. Kształcenie twórczej aktywności stwarza więc dziecku warunki do uczenia się bez strachu, umozliwia wyjście poza schematy w myśleniu i działaniu, pozwala odkrywać własne możliwości i budząc w dzieciach ciekawość poznawczą ułatwia realizację własnych pomysłów.

     Duże możliwości wykazania się swoją aktywnością przez dzieci daje wykorzystanie metod bardzo dziś popularnych czyli metod aktywizujących. Ich stosowanie pozwala na stworzenie specyficznych sytuacji i okazji edukacyjnych, pozwalających w naturalny sposób wywołać dziecięcą twórczą ekspresję.

     Do metod tych można zaliczyć np. dramę, narrację, techniki twórczego myślenia ( mowa ciała, burza mózgu, bricolage ), aktywną prace z tekstem, konkursy oraz rozmaite techniki plastyczne. Stosowanie ich pomaga w pracy nad rozwijaniem dziecięcej spontaniczności, pomysłowości i akceptacji.Przejmowanie przez dzieci inicjatywy w różnych sytuacjach prowadzi do współdziałania i zaufania, wyzwalając koncentrację, cierpliwość i zaangażowanie w działania . M. Montessori mówi „Dopomóż mi bym stał się samodzielny” – te słowa niech mobilizują nas dorosłych do tego byśmy wprowadzali nasze dzieci w drogę dojrzałości tak, by mogły samodzielnie reżyserować swoje działania z satysfakcją iż jest to ich własny scenariusz.

opracowała:mgr Alina Goślińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie