Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Instrumenty perkusyjne - budowa i brzmienie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2833 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

ΟΟInstrumenty perkusyjne jest to pierwszy rodzaj instrumentów, jakie dzieci poznają w klasach 4-6 i należą do ich ulubionych. Grają na nich bardzo chętnie i pomysłowo wykorzystują je np. przy akompaniamencie do piosenek. Celem tej lekcji jest jak najszersze przedstawienie tej grupy instrumentów i możliwości ich wykorzystania.


Przedmiot: Muzyka.

Klasa: IV szkoły podstawowej.

Czas trwania: 90 minut.

Cele:
  • rozpoznawanie budowy, podziału i brzmienia instrumentów perkusyjnych,
  • umiejętność wykorzystania ich do akompaniamentu,
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej płynącej z muzykowania.
Forma: indywidualna

Środki dydaktyczne: Plansza z krzyżówką i instrumentami perkusyjnymi, CD, odtwarzacz, instrumenty perkusyjne.
  1. Wprowadzeniem do lekcji będzie rozwiązanie krzyżówki, której hasłem jest temat lekcji.
Hasła do krzyżówki:
1. Narodowy taniec polski, dawniej zwany chodzonym.
2. Obniża dźwięk o pół tonu.
3. Kierownik orkiestry i chóru.
4. Twórca utworu muzycznego.
5. ...wiolinowy.
6. Wydobywa się nim dźwięk ze skrzypiec.
7. Region tańca ludowego kujawiaka.
8. Największy instrument muzyczny. POLONEZ
BEMOL
DYRYGENT
KOMPOZYTOR
KLUCZ
SMYCZEK
KUJAWY
ORGANY
  1. Po rozwiązaniu krzyżówki wspólnie odczytujemy hasło - perkusja.
  2. Dzieci siadają w półkolu, każde otrzymuje instrument perkusyjny. Proszę, aby kolejno zaprezentowały swój instrument i zwróciły uwagę jak wydobywają dźwięk i jaki ruch wykonują.
  3. Dzieci mówią, że uderzają w instrumenty.
  4. Wyjaśniam, że właśnie od słowa łacińskiego, percussio znaczy uderzać, dlatego też grupę tych instrumentów nazywamy perkusyjnymi.
  5. Następnie przechodzę do podziału instrumentów perkusyjnych. Układam na stole instrumenty, które są przedstawicielami danej grupy: bęben, trójkąt, dzwonki. Pokazuję i prezentuję brzmienie danego instrumentu, dzieci opisują go i mówią co jest źródłem dźwięku, w jaki sposób go wydobywamy.
  6. Jako podsumowanie powstaje tabelka, którą uzupełniam podczas omawiania (na tablicy).
grupa cechy charakterystyczne instrument

I naciągnięta błona bęben, tamburyn

II pocierane i uderzane o siebie trójkąt, pudełko akustyczne, talerze

III metalowe lub drewniane płytki dzwonki, ksylofon, metalofon
  1. Instrumenty, których nie mamy w klasie pokazuję na planszy.
  2. Następnie słuchamy nagrania płytowego z utworem, w którym wyraźnie zaznaczona jest ścieżka perkusji. Po wysłuchaniu uczniowie starają się odpowiedzieć jaką rolę pełni perkusja w orkiestrze: rytmiczną i kolorystyczną.
  3. Przechodzimy do zabawy na rozpoznawanie brzmienia instrumentów. Uczniowie odwróceni tyłem do mnie uważnie słuchają mojej prezentacji danego instrumentu, zgadują jego nazwę i mówią po czym go rozpoznali.
  4. Następna zabawa z instrumentami ćwiczy koncentrację i pomysłowość. Przedstawiam symbole graficzne dźwięków, które wykorzystamy w naszej zabawie.
symbol objaśnienie symbolu wnioski sposób wydobycia
kropka
Dźwięk krótki, tłumiony Łatwy do uzyskania na instrumentach drewnianych, niemetalowych (bęben, pudełko akustyczne) Po uderzeniu nie odrywamy ręki od instrumentu
kropka z ogonkiem
Dźwięk długi, brzmiący Łatwy do uzyskania na instrumentach metalowych (trójkąt, talerze) Po uderzeniu oderwać rękę od instrumentu
linia prosta
Dźwięk ciągły Trudny do wydobycia na wszystkich instrumentach należy spokojnie pocierać instrument
zygzak Dźwięk drgający, tzw. tremolo Łatwy do uzyskania na wszystkich instrumentach Potrząsanie, gwałtowne pocieranie instrumentu
  1. Po zapoznaniu się z symbolami zapisuję je rozsypane na tablicy i przystępujemy do zabawy. Pokazuję wybrany symbol a odpowiednia grupa dzieci gra na swoim instrumencie. Większy symbol oznacza zwiększoną dynamikę.
  2. Po wykonaniu ćwiczenia dzieci przedstawiają swoje opinie i wrażenia.
  3. Przystępujemy do kolejnej zabawy. Rysuję na tablicy jej schemat i wyjaśniam symbole.
2



o

< 4 6 > Objaśnienia znaków: > - gra prawa część klasy < - gra lewa część klasy o - gra cała klasa 2, 4, 6 – grają poszczególni uczniowie
  1. Dzielę klasę na 2 grupy, każde dziecko wybiera sobie 1 numerek (od 1 do 6). Pokazuję wybrany przeze mnie znak lub cyfrę i grają te dzieci, które wybrały sobie w tajemnicy ten numer. Zdarza się, że na numer 6 będzie pauza a na inny będzie grało więcej osób. Zabawa ta ćwiczy szybkość reagowania.
  2. Oceniamy efekty brzmieniowe naszej zabawy i wybieramy ucznia, który najstaranniej wykonał to zadanie.
  3. Przechodzę do następnej części lekcji pytając, czy ciekawe efekty brzmieniowe możemy wydobyć tylko z tych instrumentów. Uczniowie dochodzą do wniosku, że również głosem można przedstawić ciekawe efekty, prezentują kolejno wymyślone przez siebie odgłosy: prrr, sss, zzz, trrr. Pytam, czy są jeszcze jakieś ciekawe brzmienia, które uzyskujemy podobnie jak w instrumentach perkusyjnych. Dochodzimy do wniosku, że świetne odgłosy otrzymamy "grając" na talerzach, szklankach z wodą, grzebieniu, kaloryferze.
  4. Pokazuję uczniom różne instrumenty perkusyjne wykonane przez dzieci ze starszych klas. Prezentujemy ich brzmienie.
  5. Na zakończenie lekcji sumujemy uzyskane wiadomości i robimy notatkę w zeszycie.

Eliza Jasik
Nauczyciel muzyki

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie