Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ ćwiczeń ortofonicznych na rozwój mowy dzieci 3 - letnich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7453 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest m.in. sprawne działanie narządów mowy. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy. W tym celu należy często planować zajęcia i zabawy ortofoniczne szczególnie w grupie dzieci najmłodszych.

Wpływ ćwiczeń ortofonicnych na rozwój mowy dziecka 3 – letniego

Opracowała mgr

Anna Mondrzejewska

     Na całokształt rozwoju dziecka w dużej mierze wpływa jego mowa. Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest m. in. sprawne działanie narządów mowy. Realizacja poszczególnych głosek wymaga różnego układu artykulacyjnego i różnej pracy mięśni. Toteż narządy mowy trzeba ćwiczyć tak, aby wypracować zręczne i celowe ruchy języka, warg, podniebienia. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy.

     W tym celu należy często planować zajęcia i zabawy ortofoniczne, szczególnie w grupie dzieci najmłodszych, gdzie rozwój mowy dopiero się kształtuje i gdzie same często ćwiczenia wystarczą, aby wszelkie nieprawidłowości i zaburzenia mowy w porę skorygować. Ćwiczeniami ortofonicznymi należy objąć wszystkie maluchy, aby stymulować rozwój dzieci u których mowa rozwija się prawidłowo, a także zapobiegać powstawaniu wad i korygować je, u dzieci tego wymagających. Aby osiągnąć zamierzone cele, zabawy ortofoniczne należy prowadzić systematycznie i dokładnie oraz dobrze je zaplanować i zorganizować. Ćwiczenia ortofoniczne mają na celu m.in. rozluźnienie mięśni twarzy, ćwiczenie mięśni narządów mowy, wydłużenie fazy wdechowej i wydechowej, prawidłowe wybrzmiewanie wyrazów i grup spółgłoskowych. Są także ćwiczeniem uspakajającym i skupiającym uwagę dzieci.

     Ćwiczenia ortofoniczne można prowadzić w formie zadaniowej lub zabawowej. Planując je w grupie dzieci 3 – letnich wskazane jest, aby przeważała forma zabawowa. Jako, że zabawa wyzwala wiele radości, dzieci rozluźniają się i uczą się szybciej. Formę ćwiczeń dobiera nauczyciel dostosowując ją do możliwości i umiejętności grupy w której pracuje. Mogą to być więc zabawy z całą grupą, w małych zespołach jak też zajęcia indywidualne. Możne je planować podczas zajęć dydaktycznych lub w formie ćwiczeń organizowanych przy nadarzających się okazjach. Dużą pomocą dla dzieci przy wykonywaniu ćwiczeń jest lusterko, w którym dziecko sprawdza poprawność wykonywanych przez siebie ruchów. Planując zabawy ortofoniczne należy pamiętać o tym, że mięśnie narządów mowy ulegają również zmęczeniu, a więc ćwiczenia powinny być ograniczone do 5 minut z zachowaniem ich różnorodności i zmienności pracy poszczególnych mięśni.

     Ćwiczenia powtarzamy około3 – 5 razy, nie więcej. Sposób wykonywania ćwiczeń powinien bardzo dokładnie demonstrować nauczyciel, gdyż to on właśnie stanowi wzór do naśladowania.

     Zachęcam wszystkich nauczycieli do częstego prowadzenia zabaw i ćwiczeń ortofonicznych. Przyczynią się one na pewno do wygimnastykowania narządów mowy naszych podopiecznych, a wygimnastykowane i sprawne narządy artykulacyjne to przecież podstawa pięknego, wyraźnego mówienia oraz fundament do dalszej pracy mającej na celu korygowanie wad wymowy. Na podstawie literatury pedagogicznej, logopedycznej oraz własnych doświadczeń opracowałam przykłady ćwiczeń i zabaw, które stosowałam w pracy z dziećmi 3 – letnimi i które przyczyniły się do poprawienia ich wymowy.

ZABAWA I: „ MINKI”

Cel: rozluźnienie mięśni twarzy, ćwiczenie warg.

Przebieg zabawy
  1. Jaki jestem, wesoły czy smutny? Dzieci pokazują do lusterka różne minki: wesołe, smutne, obrażone, złe.
  2. Całuski dla mamy. Dzieci wykonują całuski do lusterka ściągając wargi jak najmocniej. Wykonują kółeczka wargami
  3. Robimy porządki. Buzia dziecka to dom, w którym należy posprzątać. Dzieci językiem myją sufit (podniebienie twarde i miękkie), schody (zęby), ściany (policzki), drzwi (warga górna i dolna)
  4. Czyj to głos? Nauczycielka naśladuje odgłosy różnych zwierząt (ptaków, żaby, kota, psa itp.), a dzieci odgadują kogo słuchały.
ZABAWA II: „ŚPIJ LALECZKO”

Cel : ćwiczenie mięśni narządów mowy, poprzez powtarzanie zgłosek: aaa, uuu, hau, miau, tik – ta, bim-bam.

Przebieg zabawy
  1. Dziecko trzymając ulubioną lalkę usypia ją mówiąc: aaa aaa aaa
  2. Nauczycielka opowiada historyjkę o lalce która nie chciała spać i płakała uuu, uuu, uuu. Przyszedł do niej piesek i chciał ją uśpić mówił: hau, hau, hau. Jednak lalka wciąż płakała uuu, uuu, uuu. Przyszedł kotek i zamiauczał miał, miał, miał. Lalce bardzo to się podobało więc ziewnęła aaaaaaaaaaaaa, i zasnęła.
    W pokoju cicho tykał zegar tik – tak, tik – tak. Na dworzu szumiał wiatr szszszsz. Nagle spadł deszcz kap, kap, kap i zegar głośno wybił godzinę bim – bam, bim – bam. Lalka się obudziła. Ćwiczenie oddechowe : Wąchamy kwiatki. Dziecko wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie