Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ słuchu fonematycznego na umiejętność czytania dzieci 6- letnich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5416 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzieci 6 - letnie przygotowując się do rozpoczęcia nauki czytania i pisania powinny dowiedzieć się że język jest potokiem artykułowanych dźwięków. Dziecko musi złamać "kod" czyli osiągnąć świadomość fonologiczną.


WPŁYW SŁUCHU FONEMATYCZNEGO NA UMIEJĘTNOŚĆ CZYTANIA DZIECI 6 – LETNICH

Opracowała mgr Anna Mondrzejewska

     Naukowcy od wielu lat zadają sobie pytanie w jaki sposób dziecko opanowuje język. Wiadomo, że dziecko ludzkie rodzi się zdolne do opanowania języka, niemniej by go nabyło muszą zaistnieć zróżnicowane uwarunkowania: wrodzone, środowiskowe oraz wynikające z własnej aktywności dziecka.

     Świadomość fonologiczna związana jest z przełamaniem kodu językowego czyli uświadomieniem sobie przez dziecko, drogą kontaktu ze środowiskiem mówiącym, że w strumieniu mowy można wyodrębnić zdania, wyrazy, sylaby i głoski. Głoska i fonem to praktycznie prawie to samo. Fonem jest jednostką języka. Głoska natomiast to jednostka tekstu mówionego.

     Fonem zwraca uwagę na znaczenie wyrazu, a słuch fonematyczny pozwala nam odróżnić głoskę od głoski (fonem od fonemu).

     Pracując z dziećmi przedszkolnymi wiem, że niektóre z nich mimo dużej motywacji i chęci z trudnością przyswajają sobie umiejętność rozróżniania fonemów (dźwięków mowy ludzkiej), występujących w danym języku, którą określa się mianem słuchu fonematycznego. Nie jest to zdolność wrodzona, lecz wykształca się w dzieciństwie, pod wpływem bodźców słuchowych. Jest to złożony proces analizy i syntezy dźwięków mowy. Zaburzenia słuchu fonemowego utrudniają rozumienie mowy i są przyczyną wadliwej realizacji fonemów, powodując trudność w czytaniu i pisaniu (dysleksję i dysgrafię). Z pomocą słuchu fonemowego dziecko może wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski, a także uchwycić kolejność głosek w wyrazie.

      Musi też odróżnić poszczególne głoski, a zwłaszcza dźwięczne, od ich bezdźwięcznych odpowiedników, np.: pąk : bąk, dam : tam, itp. Rozwój analizatora słuchowego postępuje szybciej niż aparatu artykulacyjnego. Gdy dziecko zaczyna mówić, jego analizator słuchowy jest już w zasadzie gotowy do różnicowania prawie wszystkich dźwięków.

Naturalny trening słuchu fonemowego rozpoczyna się bardzo wcześnie. Niemowlę reaguje na głos matki – na jego melodię. W drugim półroczu życia zaczyna dziecko różnicować dźwięki i naśladować je. Zdolność różnicowania Zdolność różnicowania dźwięków mowy artykulacyjnej pojawia się około 2 roku życia. I dotyczy także tych głosek, których dziecko nie potrafi jeszcze wypowiadać.

     Rozpoczęcie nauki czytania przez dzieci uwarunkowane jest między innymi dobrym poziomem percepcji słuchowej. Z tego względu praca nad doskonaleniem słuchu fonematycznego to jeden z koniecznych etapów nauki czytania i pisania. Ćwiczenia słuchu fonematycznego należy rozpocząć od rozróżniania fonemów najbardziej kontrastowych, jak np.: a, p, u, m, i. Natomiast przy ćwiczeniach słuchu fonematycznego częściowo zaburzonego terapię zaczynamy od ustalenia, jakie głoski są mylone.

     Etap przygotowania dziecka do nauki czytania trwa przez cały jego wiek przedszkolny, aczkolwiek intensyfikacji ulega w wieku 5 lat czyli tuż przed pójściem do szkoły. Doskonalenie i rozwijanie słuchu fonematycznego odbywa się podczas różnorodnych kontaktów z otoczeniem, przyrodą, techniką, życiem codziennym w domu i w przedszkolu. Zabawy, które służą doskonaleniu słuchu fonematycznego prowadzi się we wszystkich grupach wiekowych, a stopień trudności wzrasta wraz z wiekiem dziecka. Przyczyniają się one do coraz lepszego różnicowania dźwięków, co ułatwi dziecku następnie wyodrębnienie głosek i sylab w wyrazach.

     Wszelkie zaburzenia w słyszeniu mogą utrudniać dostrzeganie dźwięków, a tym bardziej dostrzeganie subtelnych różnic między nimi. Rzeczą więc oczywistą jest, że prawidłowo rozwinięta świadomość fonologiczna w znacznym stopniu warunkuje zdobycie umiejętności czytania i pisania. Jako stosunkowo wczesny przejaw świadomości fonologicznej wymieniane jest samodzielne poprawianie przez dzieci nieprawidłowo wymawianych słów. Innym przejawem kształtowania się słuchu fonematycznego jest umiejętność różnicowania słów krótszych i dłuższych.

      Program przygotowania dziecka do nauki w szkole realizowany jest w najstarszej grupie wiekowej tzw. „zerówce”. Dzieci 6 - letnie poznają głoski i odpowiadające im litery, oraz rozpoczynają naukę czytania. Na podstawie prawidłowo ukształtowanego słuchu fonematycznego rozwijają się operacje świadomej analizy i syntezy słuchowej, które stanowią ważny mechanizm czytania i pisania.

     Świadomość fonologiczna jest więc niezbędna, by dziecko rozpoczynające naukę w szkole odnosiło sukcesy i nie napotykało trudności w nauce czytania i pisania. Należy pamiętać, że w przebiegu rozwoju umiejętności czytania wyróżnia się trzy fazy:
  • logograficzną (całościową)
  • alfabetyczną
  • ortograficzną
Czytanie całościowe nie wymaga świadomości fonologicznej, gdyż rozpoznanie oparte jest na wzrokowej pamięci wyrazów wcześniej poznanych. W momencie uświadomienia sobie przez dziecko istnienia fonemów rozpoczyna się faza alfabetyczna.

     W tej fazie dziecko odkrywa związek między literą a dźwiękiem. Po to by skojarzenie to było trwałe niezbędna jest świadomość fonologicznej podzielności słów i umiejętność operowania nimi. W fazie alfabetycznej czytanie i pisanie oparte jest na dźwięku – dziecko jest w stanie odczytać wyrazy nieznane. W fazie tej ogromną rolę odgrywa percepcja słuchowa. Największe trudności w nauce czytania napotyka więc dziecko z zaburzeniami słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej. W fazie trzeciej – ortograficznej sprawności osiągnięte w dwóch poprzednich fazach łączą się. Rozpoznawanie słów staje się szybkie i automatyczne, koncentracja uwagi przesuwa się z liter i fonemów w kierunku czytanych i pisanych zadań oraz zawartych w nich myśli. W trakcie tej fazy kształtuje się kolejna forma świadomości fonologicznej – świadomość cząstek tworzących sylaby.

      Dzieci przygotowując się do rozpoczęcia nauki czytania i pisania muszą odkryć lub dowiedzieć się, że język jest potokiem artykułowanych dźwięków w których wyodrębnić można nie tylko słowa i zdania, lecz także sylaby i głoski, czyli te jego elementy, które same nie mając znaczenia decydują o znaczeniu słów i zdań.

      Aby więc dziecko mogło zrozumieć znaczenie alfabetu, musi złamać jego „kod” – czyli osiągnąć świadomość fonologiczną. Wszystkim, zainteresowanym oraz tym, którzy pracują z dziećmi i chcieliby wzbogacić swoje zajęcia dydaktyczne o ciekawe zabawy stymulujące słuch fonematyczny polecam książkę Maurer A. „Rola świadomości fonologicznej w opanowaniu umiejętności czytania i pisania” oraz „Słuch fonemowy i fonematyczny” B. Rocławskiego. Znajduje się w nich szereg przykładów zabaw i ćwiczeń doskonalących słuch fonematyczny oraz rad, jak postępować z dzieckiem przejawiającym zaburzenia tej funkcji.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie