Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poszukiwany, poszukiwana - piszemy charakterystykę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6527 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nazywam się Ewelina Królikowska. Pracuję w Szkole Podstawowej w Postominie. Przesyłam Państwu konspekt lekcji hospitowanej przez panią Dyrektor. Lekcja ta bardzo podobała się uczniom i myślę, że na długo pozostanie w ich pamięci. Mam nadzieję, że skorzystają Państwo z mojego pomysłu.

KONSPEKT ZAJĘĆ
JĘZYK POLSKI
klasa VI
Autor: Ewelina Królikowska, Szkoła Podstawowa w Postominie



Temat: Poszukiwany, poszukiwana – piszemy charakterystykę (temat zapisany w trakcie lekcji).



Ogólne cele lekcji:


Uczeń:

  • zna pojęcia: charakterystyka, wstęp, rozwinięcie, zakończenie
  • kształci umiejętność pisania tekstu troszcząc się o kompozycję, sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu

Cele operacyjne:


Podstawowe:


Uczeń:

  • rozróżnia cechy wyglądu, osobowość, usposobienie
  • redaguje charakterystykę na podstawie stworzonego wcześniej planu wypowiedzi i zebranego słownictwa nazywającego cechy
  • świadomie używa synonimów opisując postać
  • wykorzystuje informacje zawarte w słownikach
  • potrafi pracować w grupie
  • zna budowę charakterystyki (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)
  • potrafi opisać fikcyjną postać
  • wyszukuje w słownikach potrzebne informacje
  • potrafi uzupełnić tekst z lukami

Rozszerzone:


Uczeń:

  • bogaci słownictwo, logicznie myśli
  • argumentuje swoje zdanie
  • wyjaśnia motywy działania bohatera
  • ocenia postawy i zachowania bohatera
  • tworzy własny tekst

Pomoce: prowizoryczny telewizor, plakat z poszukiwaną Janiną K. i psem Pusio, tekst dla prezentera, klej, skserowane ćwiczenie z lukami do uzupełnienia, „Słownik wyrazów bliskoznacznych”, „Słownik ortograficzny”, losy z imionami i nazwiskami osób z klasy



Metody: bycie w roli, praca indywidualna, praca w grupach, portret – charakterystyka, heureza, metoda podająca



Tok lekcji:

1. Czynności organizacyjne



  • Nauczyciel wita się z uczniami,
  • sprawdza obecność według listy.



2. Rozwinięcie



  • Dwóch uczniów trzyma prowizoryczny telewizor. Wybrany uczeń ma sobie wyobrazić, że pracuje w telewizji. Dostaje kartkę i wciela się w rolę prezentera telewizyjnego.

    • Dzień Dobry Państwu!
    • (tekst z załącznika 1)

  • Wyobraźcie sobie, że pracujecie w oddziale śledczym. Waszym zadaniem będzie napisanie charakterystyki na podstawie portretu pamięciowego stworzonego przez świadków. Zanim jednak przystąpimy do charakteryzowana naszej poszukiwanej Janiny K., przypomnijmy sobie, co to jest charakterystyka? Jak się ją pisze? (zapis tematu)
  • Uzupełnianie definicji charakterystyki (rozdanie ksera – załącznik 2).
  • Wspólne ustalanie z uczniami planu i budowy charakterystyki.

    PLAN CHARAKTERYSTYKI:

    Charakterystyka, tak jak inne prace pisemne, powinna składać się z:

    1. wstępu (ogólna prezentacja postaci np. jak się nazywa, kim jest, skąd znasz postać, stan cywilny, stan majątkowy, wiek)
    2. rozwinięcia (zasadniczej części pracy)

      • wyglądu postaci, zachowania i wynikające z niego cechy charakteru, wady, zalety
      • umiejętności, zainteresowania, cechy intelektu, umysłu

    3. zakończenia – podsumowania pracy (np. twoja ocena postaci)


    Każdą część zaczynamy od akapitu.
  • Przy pomocy „Słownika wyrazów bliskoznacznych” zapiszcie jak najwięcej synonimów do wyrazu „kobieta”, aby podczas pisania pracy nie powtarzać tego słowa.
  • Podział klasy na 5 grup. Każda grupa uzupełnia jeden punkt tabelki. (Załącznik 3)
  • Na podstawie informacji zebranych w tabelce uczniowie piszą charakterystykę Janiny K. Sprawdzają trudną pisownię w „Słowniku ortograficznym”. Zastępują powtarzające się wyrazy synonimami. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na poprawność stylistyczną, gramatyczną, ortograficzną, interpunkcyjną i estetykę napisanego tekstu.
  • Prezentacja prac i ich omówienie. Wybranie najlepszych charakterystyk.



3. Zakończenie



  • Uczniowie losują kartki z imieniem i nazwiskiem kolegi lub koleżanki z klasy. W domu mają napisać charakterystykę wylosowanej osoby.


Załącznik 1


Dzień Dobry Państwu! (imię i nazwisko) Specjalne wydanie „Wiadomości”. Proszę Państwa, zdarzyła się rzecz niesłychana. Zaginął najbogatszy pies świata - Pusio. Jak Państwo wiecie, ten trzy miesięczny szczeniak jest ukochanym pupilkiem królowej Elżbiety, która dostała go na urodziny. Kundelek ten mierzy 40 cm wysokości. Pusio wyróżnia się wśród innych piesków wyglądem. Ma krótką, brązową sierść i kilka łatek na całym ciele. Charakteryzują go także czarne uszy, skarpetki na łapkach i długa plama na grzbiecie. Szczeniak posiada czarny, zawsze mokry nos i duże, żywe oczy. Na szyi ma zapiętą czerwoną obrożę z czarną smyczą. Pusio jest psem bardzo przymilnym, chętnie lubi się bawić. Uwielbia, gdy drapie się go za uszkiem lub pod brodą. Szczeniak jest bardzo wierny, towarzyski i ufny. Łasi się do każdego. Uwielbia przebywać z ludźmi. Właściwie nie szczeka. Ma spokojne usposobienie. Gdy jest głodny, potrafi stanąć na dwóch tylnych łapkach. W ten sposób prosi, by dać mu jego ulubiony przysmak. Królowa Elżbieta jest przekonana, że pies nie mógł od niej tak po prostu uciec. Policja potwierdza, że miała rację. Na podstawie przesłuchań świadków stworzono portret pamięciowy prawdopodobnej sprawczyni kradzieży Pusia – Janiny K. znanej autorki książek o zwierzętach pt. „Z aparatem wśród zwierząt”. Oto ona .... (uczeń przykleja plakat na tablicę)



Załącznik 2


Uzupełnianie definicji:

Charakterystyka to .......... ........ Obejmuje więc zarówno ....... (wzrost, rysy twarzy, ........ itp) jak i ........ (zalety, ......., sposób myślenia i zachowania, .........).



Wyrazy do wyboru: cechy charakteru, wygląd zewnętrzny, stosunek do innych ludzi, ubiór, całościowy opis, wady


Autor: Ewelina Królikowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie