Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mój tata - zapoznanie dzieci z literką t, T

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1788 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie dzieci 6-letnich zapoznający z literką 'T' 't' na podstawie wyrazów 'Tomek' i 'tata'.


Temat:" Mój tata"- zapoznanie dzieci z literką " t ""T"

Cele ogólne:
  • Wzmacnianie więzi emocjonalnej z tatą
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat śpiewem
  • Ćwiczenie słuchu fonemowego ( analiza i synteza wyrazu)
  • Wprowadzenie pisanej i drukowanej literki " t ‘, "T"
  • Utrwalenie poznanych dotychczas liter – próby tworzenia i odczytywania sylab
  • Wdrażanie do uważnego wykonywania poleceń
Cele operacyjne- dziecko:
  • Wypowiada się na temat swojego taty
  • Dokonuje analizy i syntezy wyrazów
  • Rozpoznaje graficzny obraz litery "t", "T" i identyfikuje je z głoską "t’’
  • Czyta sylaby zawierające poznaną liter
  • Rozpoznaje prawą i lewą stronę
  • Chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawach
Metoda: słowna, czynna, oglądowa

Forma: indywidualna i zbiorowa

Pomoce: ilustracja taty, chłopca Tomka, ufoludka z poznaną literka, poznane dotychczas literki, cegiełki do analizy wyrazów, naklejki ufoludków, podkłady muzyczne i piosenki do zabaw ruchowych, kołatka, grzechotka, tamburin

I "Mój tata"
  1. Zaproszenie do tańca- piosenki pt. " Taniec z tatą"
    Prawa rączka wita lewą nogę
    Lewa raczka wita prawą nogę
    I zaprasza do tańca Zaśpiewanie
    i zatańczenie przez dzieci piosenki" taniec z tatą"
  2. Rozmowa na temat treści piosenki
    • o kim była piosenka?
    • co się dzieje kiedy tata ma dobry humor?
  3. Zaproszenie dzieci do krótkiego zaprezentowania swojego taty śpiewem z wykorzystaniu instrumentów muzycznych
    • omówienie instrumentów( ich poprawnej nazwy i sposobu grania)
    • próba ułożenia piosenki o tacie ( jaki jest, co lubi robić, jak wygląda, itp.).Zaśpiewanie jej z wykorzystaniem wybranego instrumentu
      np. mój tata bardzo fajny jest,
      co dzień ze mną bawi się bardzo długie wąsy ma
      na gitarze chętnie gra
II Zapoznanie z literką "T", "t" drukowaną i pisaną na podstawie analizy wyrazu podstawowego tata, Tomek
  1. Mała literka "t"
    • Przypięcie ilustracji taty i nawiązanie do niej
    • Podział wyrazu na sylaby
    • Przegłoskowanie i przypięcie schematu wyrazu tata
    • Przypomnienie wszystkich samogłosek
    • Zaznaczenie spółgłosek i samogłosek w wyrazie
    • Wyszczególnienie pierwszej głoski, zapoznanie z wyglądem małej literki "t" drukowanej i pisanej
    • Określenie jej wyglądu
    • Wyszukiwanie różnic i podobieństw między literkami
    • Próby pisania "t" w powietrzu i na dywanie
    • Szukanie innych wyrazów na daną głoskę
    • Przypięcie literki "t" w wyrazie podstawowym
    • Uzupełnienie wyrazu pozostałymi znanymi literkami
    • Odczytanie całego wyrazu
  2. Wielka literka "T"
    • Nawiązanie do ilustracji chłopca Tomka ( krok po kroku jak przy małej literce z dodatkowym zwróceniem uwagi na pisownie wielką literą)
III Zabawa literkami- sylabami
  1. Szukanie literek ukrytych w sali( podkład muzyczny)- każde dziecko
    znajduje sobie jedną literkę , sprawdza jaka to literka i przyczepia ją do bluzeczki
  2. Oddzielenie dzieci z literką "t" od dzieci z pozostałymi literkami
  3. Dzieci z literką "t" określają jakie literki pozostały po przeciwnej stronie(a, e ,o, u, i ) ,jakiego są one koloru( czerwonego) ,jak można je określić jednym słowem ( samogłoski) ( podobnie druga strona określa literkę"t")
  4. W trakcie muzyki literki "t" spacerują pomiędzy samogłoskami i upatrują sobie jedną z pozostałych literek. Na przerwę w muzyce spółgłoski łączą się z samogłoskami w pary i siadają na dywanie
  5. Dzieci odklejają swoje literki i próbują w parach połączyć je w sylaby
  6. Nauczycielka uświadamia dzieci że dzięki połączeniu spół… i samogłoski powstają sylaby które są początkiem nauki czytania
  7. Dzieci odczytują powstałe sylaby ( nauczycielka prezentuje je)
  8. Zabawa " Trening sylab"- wywołane przez nauczycielkę dzieci (sylaby) wykonują polecenia ( ćwiczenia z elementem liczenia)
IV Zaproszenie literki "t" do krainy literkowych ufoludków
  • Dzieci określają jakie literki dotychczas znajdują się w tej krainie, ile ich jest, ile ich będzie kiedy dołączy jeszcze lit . t , jak można nazwać ufoludka z literką t
  • Przywitanie literki piosenką "Dzieńdobrynka"
Wydzieranka- utrwalenie wyglądu literki "t"(dalsza część dnia)

Joanna Kołodziej

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie