Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak witają wiosnę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7476 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jak witają wiosnę to konspekt zajęć z dziećmi sześcioletnimi. Jest pierwszym z cyklu zajęć pod hasłem Witamy wiosnę! przewidzianych do realizacji w jednym tygodniu. Zajęcia te mają na celu zapoznanie dzieci z charakterystycznymi cechami wiosny i zwyczajami związanymi z powitaniem nowej pory roku innych krajach.
Konspekt zajęcia z dziećmi sześcioletnimi

Oddział Przedszkolny w Unisławiu

Autorki: mgr Urszula Leba
mgr Elżbieta Krause

Temat: JAK WITAJĄ WIOSNĘ

Cele operacyjne
Dzieci powinny:
  • określić charakterystyczne cechy wiosny;
  • znać nazwy pór roku i kolejność ich występowania;
  • znać nazwę aktualnego miesiąca - „marzec";
  • uważnie słuchać opowiadania;
  • odpowiedzieć na pytania dotyczące treści opowiadania; konstruować ze słomy, patyków, sznurka, bibuły; pracować w zespole;
  • wykazywać się pomysłowością i wyobraźnią w czasie prac plastyczne - konstrukcyjnych;
  • odczuwać radość ze wspólnej zabawy;
Metody
  • podające - rozmowa, opowiadanie, piosenka
  • eksponujące - pokaz, obserwacja
  • praktyczne - samodzielnych zadań do wykonania
Forma
  • zajęcie z cała grupą, praca w zespołach
Środki dydaktyczne

opowiadanie pt. „Jak witają wiosnę" (autor nieznany), ilustracje przedstawiające zwyczaje ludowe związane z nadejściem wiosny w różnych krajach (Japonii, Rosji, Hiszpanii, Polsce), listewki, słoma, sznurek, kolorowy papier, bibuła, gałąź z drzewa (obcięta przy prześwietlaniu drzew w sadzie), nożyczki, klej, magnetofon, kaseta z nagraniem piosenki pt. „Marzanna".

Przebieg zajęcia
  1. Rozmowa z dziećmi na temat aktualnej pory roku
    dzieci wypowiadają się na temat charakterystycznych oznak zbliżającej się wiosny (cieplej, dłuższe dni, młoda trawa, pąki na drzewach, pierwsze kwiaty, przyloty ptaków, itp.), znają nazwę miesiąca, w którym zaczyna się wiosna, znają nazwy pór roku i kolejność ich występowania.
  2. Opowiadanie nauczycielki pt. „Jak witają wiosnę"
    • dzieci słuchały opowiadania nauczycielki ilustrowanego obrazami:
    W różnych krajach na świecie ludzie cieszą się, że kończy się długa, mroźna zima i nadchodzi wiosna. Zimą, gdy śnieg i mróz, trudno się żyje ludziom i zwierzętom. Dlatego nadejście wiosny jest okazją do świętowania i okazywania swojej radości. W Japonii dzieci zakładają tradycyjne stroje - kimona. Przed domami rozrzuca się pomalowane na zielono i czerwono ziarna fasoli. Każdy stara się zebrać ich jak najwięcej, gdyż mają one przynosić szczęście.
    W Rosji ludzie przebierają się za postaci z popularnych rosyjskich bajek. Odbywają się konkursy zręczności i wesołe zabawy z tańcami.
    W Hiszpanii malarze przygotowują z kartonu olbrzymie postaci z bajek i legend, które o północy zostają spalone. Odbywają się wesołe zabawy. Korowód dzieci w strojach ludowych rozpoczyna Święta Wiosny zawody sportowe, festyny, tańce.
    W Polsce zachował się stary ludowy zwyczaj topienia Marzanny. Ta zrobiona ze słomy i przybrana kolorowymi wstążkami kukła uosabia zimę. W pierwszy dzień wiosny zostaje przeniesiona przez wieś do najbliższej rzeki i topiona. Kiedy Marzanna - zima zniknie z oczu, wtedy tańczy się i śpiewa dookoła gaika - ustrojonej we wstążki i kwiaty gałęzi.
    Wszyscy cieszą się z nadejścia wiosny. My też na nią czekamy'
    Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego tekstu - dzieci pamiętają, jak wita się wiosnę w różnych krajach, szczególne zwrócenie uwagi na polskie zwyczaje ludowe - topienie Marzanny, gaik.
  3. Zabawa ruchowa „Spłoszone wróbelki" (K. Wlaźnik, s. 120)
  4. Wykonanie Marzanny i gaika
    • podział dzieci na dwa zespoły
      przydział zadań (jedna grupa wykonuje Marzannę, druga - gaik) objaśnienie sposobu wykonania
    • wybranie potrzebnych do wykonania zadania materiałów i narzędzi
    • praca w zespołach
    • uporządkowania miejsca pracy
    wspólna ocena Marzanny i gaika
  5. Zapoznanie z piosenką Marzanna - słuchanie piosenki z nagrania magnetofonowego i śpiewanej przez nauczycielkę:

    W naszej szkole ogłoszono
    Miss Marzanna konkurs śmiały
    Wszystkie klasy poproszono,
    by w zabawie udział brały
    ref. Marzanno, Marzanno,
    ty zimowa panno
    zatańcz razem z nami
    tobie zaśpiewamy
    Już maluchy niosą kukły
    Każdy kształt jest dość wysmukły
    Starsi gorsi nie chcą zostać
    Wymyślili piękną postać

    Ref. Marzanno, Marzanno...

    Dalszy ciąg zajęć związanych tematycznie z nadejściem wiosny w konspekcie Wiosna się budzi.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie