Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sztuka trzech stuleci - barok, klasycyzm, romantyzm

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7255 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Sztuka trzech stuleci - barok, klasycyzm i romantyzm to propozycja scenariusza lekcji plastyki dla uczniów klasy II gimnazjum. Systematyzuje on wiadomości o sztuce, dziedzinach artystycznych i twórcach wymienionych epok.

Temat: Sztuka trzech stuleci-barok, klasycyzm, romantyzm

Prowadzący: mgr Iwona Anna Godlewska
Klasa: II gimnazjum
(Konspekt przewidziany do realizacji na dwie jednostki lekcyjne)

Cel ogólny: Utrwalenie wiadomości o sztuce baroku, klasycyzmu, romantyzmu, dziedzinach artystycznych, dziełach i twórcach tych epok.

Cele operacyjne:
· uczeń wymienia nazwy okresów w sztuce z zachowaniem ich chronologii
· uczeń potrafi podać cechy charakterystyczne dla sztuki baroku, klasycyzmu, romantyzmu.
· uczeń przypisuje wielkie dzieła malarstwa, rzeźby, architektury odpowiednim stylom w sztuce i ich twórcom.
· uczeń rozumie pojęcia: styl w sztuce, dziedzina artystyczna- podaje ich przykłady.

Metody: twórczego myślenia, metoda pokazu, pogadanka, zbiorowa, indywidualna.

Formy pracy: praca z czasopismem, Słownikiem języka polskiego.

Ocena wypracowanych wniosków: klasa wypracowała wspólnie wniosek, który zapisano w zeszycie przedmiotowym w postaci stwierdzenia iż: „Każda epoka historyczna wykształciła własny styl i zespół cech, po których rozpoznawalne są dzieła sztuki z różnych dziedzin artystycznych: malarstwa, rzeźby i architektury. Dzięki tym cechom rozpoznajemy i określamy style w sztuce. Mianem stylu określamy zespół cech charakterystycznych dla sztuki danej epoki , dla jakiejś dziedziny twórczości, dla jakiegoś twórcy lub dzieła.
Barok- silna dynamika, przepych i bogactwo
Klasycyzm-spokój, równowaga i harmonia
Romantyzm- współczesne dramaty na płótnach malarzy, ,, wolnościowa idea dzieł”

Środki dydaktyczne: czasopisma o malarstwie „Wielcy malarze”, Słownik języka polskiego t.III, książki tematyczne o sztuce, ilustracje pomocnicze, karty pracy, tablica magnetyczna.

Przebieg zajęć:

I. Wprowadzenie:

Wyobraźcie sobie nauczyciela, który wchodzi po raz pierwszy do klasy. Nie zna on jeszcze swoich uczniów, wie tylko, że jest ich około 30. W miarę upływu czasu zapamiętuje kilku, a po paru lekcjach zna już wszystkich, pamięta ich twarze, charaktery, nazwiska.
Podobnie jest ze sztuką. Idziemy do galerii lub patrzymy na fotografie z dziełami sztuki. Zapamiętujemy najpierw jedno, dwa, kilka dzieł, potem kojarzymy je z ich autorami, przyglądamy się w jaki sposób malowali, jak kładli farbę: np. van Gogh - grubo, z widocznym śladem pędzla, a może płaskie plamy…
Nasze rozeznanie w sztuce zawdzięczamy właśnie możliwości
i umiejętności rozróżniania i zapamiętywania. Jeśli obcujemy ze sztuką często zapamiętujemy i uczymy się dostrzegać coraz więcej cech, a z czasem rozróżniać style w malarstwie, rzeźbie i architekturze.

II. Zapoznanie z celami i tematem lekcji.

III. Rozwinięcie.

1. Rozmowa nauczyciela z uczniami na temat: co to znaczy mieć swój styl?
· styl w odniesieniu do ubioru
· styl jako sposób postępowania, sposób bycia
· styl jako zespół cech charakterystycznych dla kogoś, czegoś
· wykorzystanie definicji stylu ze Słownika języka polskiego, t.III, s.362.
2. Podanie i zapis tematu lekcji.
3. Umieszczenie na tablicy plansz pomocniczych:

BAROK - KLASYCYZM - ROMANTYZM
XVII w XVIII w XIX w

· dokonanie ogólnej analizy trzech epok: baroku, klasycyzmu, romantyzmu w postaci tabeli (w załączniku do konspektu) pod względem malarstwa, rzeźby, architektury na podstawie przygotowanych przez nauczyciela ilustracji pomocniczych przedstawiających dzieła znanych artystów z w/w dziedzin artystycznych .
· samodzielna praca uczniów – opracowanie kart pracy (w załączniku do konspektu)
4. Zapis do zeszytu przedmiotowego wypracowanych
przez klasę wniosków.

IV. Zadanie pracy domowej.

V. Ocena pracy uczniów.

Załącznik do scenariusza „Sztuka trzech stuleci-barok, klasycyzm, romantyzm”

BAROK

Malarstwo

Caravaggio „Złożenie do grobu”
Rembrandt „Wymarsz strzelców”
Rubens „Wniebowzięcie Matki Boskiej”
· Kompozycja dynamiczna wyrażająca gwałtowny ruch
· Kontrasty światłocieniowe tworzące nastrój niepokoju i tajemniczości
· Malarstwo iluzjonistyczne i realistyczne - ukazujące ludzi prawdziwie w ich wyglądzie, przeżyciach i nastrojach

Rzeźba

G. Bernini „Apollo i Dafne”
G. Bernini “David”
· Postacie silnie poruszone, jakby nagłe zaklęcie zatrzymało je w ruchu

Architektura

· Bogate fasady oraz zespoły ozdób zdobiące wnętrza kościołów i pałaców (rzeźby, gzymsy, putta, sztukaterie, plafony, inne)

A: świątynie
G. Bernini - Kolumnada przed Bazyliką Świętego Piotra w Rzymie
G. Bernini - Baldachim nad grobem św. Piotra

B: pałace z pięknymi ogrodami rozciągającymi się na tyłach budowli w postaci bogatej geometrycznej kompozycji zbudowanej z odpowiednio strzyżonej zieleni; rzeźby na cokołach wyobrażające postacie z antycznej mitologii
„Pałac króla Jana III Sobieskiego” w Wilanowie, w Warszawie

KLASYCYZM

Malarstwo

J.L.David „Przysięga Horacjuszów”
· Kompozycja statyczna, wyrażająca spokój
· Kolory spokojne, przygaszone, chłodne
· Malarstwo idealistyczne

Rzeźba

A.Canova “Paulina Borghese”
B. Thorvaldsen ”Pomnik konny ks. J. Poniatowskiego” w W-wie
· Postacie spokojne, pełne dostojeństwa i powagi, często w strojach starożytnych (tu: długie togi i sandały na stopach)

Architektura

· Budowle wznoszone na planie prostokąta albo koła
· Wyposażone w kolumnady i kolumnowe portyki
· Prostota i symetryczność kształtu
· Umiar w dekoracji
D. Merlini, J. Ch. Kamsetzer - Pałac na Wodzie w Łazienkach
Ch. P. Aigner - „Świątynia Sybilii” w Puławach

ROMANTYZM

Malarstwo

Piotr Michałowski „Bitwa pod Somosierrą”
Eugene Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady”
· Kompozycja dynamiczna
· Silne kontrasty światłocieniowe
· Malarstwo głównie historyczne i batalistyczne, w którym pojawiają się często groza i dramat [malarze kierują uwagę ku tematom bieżącym – bitwom, walkom]

Rzeźba

F. Rude -„Marsylianka”
- Dzieła dynamiczne oparte na skośnych układach kompozycyjnych [rzeźbiarz uczynił wszystko, aby wywołać w nas wrażenie ruchu, pędu, brawurowego parcia naprzód kierowanego nieokiełznaną, gwałtowną siłą].

Architektura

· Nic nowego w architekturze - brak stylu.
- Architektura XIX w. wzorowała się na stylach epok minionych, w nich poszukując wzoru, który można by po prostu naśladować.
- Powstanie eklektyzmu ( wzorowanie się na architekturze gł. Renesansu
i baroku)
Ch. Garnier - „Opera Paryska”
- Od połowy wieku XIX rozwój budownictwa wykorzystującego stal
i szkło jako materiał konstrukcyjny.
G. Eiffel - „Wieża Eiffla” w Paryżu
J. Paxton – „Pałac Kryształowy” w Londynie

Opracowała:
Iwona Anna Godlewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie