Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Hulajta chłopaki, bo dzisiaj kusaki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1981 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Poniższy scenariusz zawiera tekst przedstawienia z okazji ludowych kusaków, obchodzonych w dawnej Polsce bardzo hucznie. Zaprezentowali go uczniowie gimnazjum podczas Dnia Regionalnego na zakończenie karnawału.


Hultaja chłopaki, bo dzisiaj kusakiprzedstawienie ludowe na ostatnie dni karnawału .

Wnętrze wiejskiej chaty , stół, garnki, miski z czasów naszych pradziadów, gospodyni krząta się po izbie, podśpiewuje.

Osoby:

Narrator I
Narrator II
Gospodyni
Diabeł
Miś
Żyd
Śmierć
Dziad
Baba
Cygan


Narrator I
Ostatnie trzy dni karnawału – niedzielę, poniedziałek i wtorek do północy nazywano kusymi dniami lub krócej kusakami. Z dawnych nazw wymienić należy mięsopust i ostatki, które podobnie jak kusaki dotyczą ostatnich dni zapustnych, obchodzonych w dawnej Polsce hucznie, poświęconych ucztom, pijatyce, tańcom, kuligom, wesołym zabawom. Od środy popielcowej następował okres wielkiego postu, a z nim zakaz wszelkich uciech, włącznie z poniechaniem mięsa do tego stopnia, że na drugi dzień wyparzano nawet garnki, aby w nich kropli tłuszczu nie pozostało.


Narrator II
Z trzech wymienionych dni najbogatszy w obrzędy , niezwykle widowiskowy był kusy wtorek, w którym młodzi chłopcy przebierali się za starą Babę, Dziada, Śmierć, Żyda, Cyganów i Niedźwiedzia. Przebierańcy wędrowali przez wieś ze śpiewem i muzyką, a towarzyszył im jazgot wymyślonych grzechotek lub – zwykłych kawałków drewna, bębniących o puste garnki. Podchodzili do chat śpiewając:


Przez wysokie krzaki przeleciały ptaki,
Śpiewajta chłopaki, bo dzisiaj kusaki.

Cygan ( oprowadza Misia na sznurku. Miś obraca się, podskakuje.)

Zapusty, zapusty – wyciągajcie szpyrkę z kapusty!

Jak nie ma w kapuście – to będzie za węgłem,

Otwierajcie nam dźwierze – bo czekać nie będziem.


Baba
Idą przebierańce!

Wpuście nas do izby.

Pięknie zaśpiewamy, nie zrobimy ciżby.


Śpiewają „Zasiali Górale owies”
Żyd ( w ręce ma koszyk)

Przyleciały wróble, otworzyły skoble,

Przyleciały kawki, posiadały w ławki,

A my przyszli po zapuście, wiec nas teraz nie opuśćcie,

Dwie spyrecki do skrzynecki, dwa jajicka do koszycka włóżcie!


Gospodyni (wyjmuje jajka, kiełbasę i daje Żydowi)

Podchodzą Dziad i Baba z koszykami

Gospodyni ( wyjmuje z worka kapustę i groch dzieląc między Babę i Dziada)
Macie, macie przebierance i ty Dziadu i ty Babo!

U mnie w komorze niewielki dostatek,

Ale starczy i dla Was i dla moich dziatek!


Dziad (zaglądając do koszyka)
Tu groch, a tu kapusta!

A gdzie omasta tłusta!?


Baba
Pani gospodyni, zajrzyjcie do skrzyni,

Dajcie kopę jajek i kawał pieczeni!


Gospodyni (waha się)
No nie wiem, nie wiem,

U mnie komorze nie za bogato.

Lato suche było, niewiele się zrodziło.


Dziad
Nie dajcie nam mąki, bo się umączymy!

A dajcie nam jajek, to se usmażymy!


Gdy Gospodyni nadal waha się, podbiega Diabeł, podskakuje, wymachuje widłami i mówi:

Diabeł
Dajcie, dajcie co najlepsze, Bo się wnet znajdziecie w piekle.


Pojawia się Śmierć.

Śmierć
Takam chuda, takam blada, że odmówić nie wypada.


Wspólnie śpiewają:

Na zielonej łące pasły się zające,
Jak nam nic nie dacie, wielkich krzywd doznacie!
Garnki, miski potłuczemy, co na szafie macie!



Narrator I
Po takiej przyśpiewce żadna gospodyni nie odmawiała już kusakom poczęstunku, wynosząc jaja, słoninę, pieczone na te okazję kołacze, placki, a bywało często – również okowitę i pieniądze.


W trakcie Gospodyni wynosi kusakom jaja, słoninę, placki, które wkładają do koszyków. Daje pieniążki.


Zadowoleni kusacy mówili wówczas (razem):


Kusak nie orze, kusak nie sieje,

A gdzie spojrzeć, tam kusakowa kapusta się chwieje!

Kusak nie sieje, kusak nie orze,

A gdzie ruszyć ręka, tam kusaka zboże!


Narrator II
Przy tej okazji starano się niepostrzeżenie nasypać sieczki do garnków i wysmarować sadzami gospodynię. Sieczka oznaczała bowiem dla gospodyni bogate plony, a sadza – że gospodyni będzie miała co zmywać przez cały rok.


( W tym czasie Diabeł próbuje wysmarować Gospodynię sadzami, Żyd próbuje nasypać sieczki do garnka)

Na zakończenie wspólnie śpiewają:

Za gościnę dziękujemy,
Zdrowia, szczęścia winszujemy.
Niech się darzy i szykuje, uśmiech wkoło niech króluje. (2razy)

Kusaki kłaniają się i wychodzą.


Narrator I
W ostatni dzień karnawału młodzież ze wsi i ze służby folwarcznej gromadziła się w karczmie lub jakiejś dużej izbie na wspólną zabawę. Przychodzili tu także gospodarze i gospodynie, aby pośmiać się i nacieszyć oczy strojami i z zabawa, a nierzadko też wypić kielich okowity lub kufel piwa.


Scenariusz opracowany na podstawie fragmentów książki pana Zenona Gierały „Cztery pory roku w obrzędach i podaniach ludowych”


mgr Danuta Wiktorowska
nauczyciel języka polskiego
P G Ciepielów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie