Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przyjaciele z Zielonego Lasu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2861 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uczestnictwo w konkursach jest ważnym elementem procesu dydaktycznego,dlatego dużą wagę przywiązuję do zachęcania swoich uczniów do brania w nich udziału. Moje spostrzeżenia dotyczące organizowania tej ciekawej formy pracy mają wiele pozytywnych aspektów. Konkursy zachęcają dzieci do aktywności,uświadamiają im, że można uczyć się przez zabawę.przyczyniają się do wzrostu zainteresowań dziedziną lub przedmiotem i wzbudzają chęć samodzielnej pracy.Poza tym mają bardzo ważny aspekt wychowawczy: rozbudzają osobowość,uczą pokonywania problemów,kształtują postawę zwycięzcy i pokonanego.
 
„Przyjaciele z Zielonego Lasu” – konkurs wiedzy przyrodniczo – ekologicznej

Opracowała: Jolanta Woźny

Cel główny: Utrwalenie, usystematyzowanie wiadomości na temat środowiska leśnego w sposób atrakcyjny i ciekawy.

Cele szczegółowe:
Dziecko:
  • wie, jak wygląda las,
  • potrafi rozpoznać i nazwać rośliny rosnące w lesie (maliny, jeżyny, jagody, grzyby, drzewa – brzoza, dąb, sosna),
  • zna nazwy grzybów jadalnych i trujących,
  • zna zwierzęta występujące w środowisku leśnym (wiewiórka, lis, wilk, sarna, dzik, dzięcioł),
  • zna zagrożenia czyhające na środowisko leśne (pożary, śmieci, szkodniki drzew, susza).
Pomoce:
  • ilustracje ze zwierzętami i roślinami
  • kaseta „Dźwięki wokół nas”
  • zagadki o tematyce związanej z lasem
  • kasztany
  • „lizaki” w kolorze zielonym i czarownym
  • puzzle
Wiersz F. Kobryńczuka pt. „Skrzacie opowieści”

Przebieg zajęć:

  • Wiersz F. Kobryńczuka – „Skrzacie opowieści”

    Kto ja jestem?
    Skrzaci duszek.
    Mam na imię Animuszek.
    Wszystko co się dzieje w lesie,
    do mych uszu wiatr przyniesie.
    Na bieżąco znam, na świeżo
    Opowieści z życia zwierząt.
    Sowa – moja sekretarka –
    opisała na tych kartkach
    wszystkie plotki i zwierzenia,
    wydarzenia małe, duże.
    Więc czytajcie, do widzenia!
    Wasz przyjaciel Animuszek.
  • Wprowadzenie umowy dotyczącej zachowania się w czasie konkursu. Wybór drużyn, omówienie systemu punktacji.
  • Zagadki – dzieci dobierają ilustracje do każdej zagadki.

    Jest ruda i skacze z gałęzi na gałąź,
    jak gdyby ją ogromne szczęście spotkało,
    a ona po prostu ma z tego uciechę,
    że biegnie do dziupli z kolejnym orzechem.

    Chociaż ma igły ten zwierzak,
    szyć niczego nie zamierza,
    futro z igieł jego zdaniem,
    to najlepsze jest ubranie.
    Ma brązowe śliczne oczy,
    nóżki zgrabne cienkie,
    czy widziałeś kiedyś,
    w lesie płochliwą…

    Szare futro, długie uszy,
    ogonek nie duży,
    gdy się w krzakach coś poruszy,
    zmyka aż się kurzy.

    Po tym poznać każdy może tego gada,
    że on nogi ani jednej nie posiada,
    tylko głowę i coś jakby szyjo – ogon,
    i że syczy jadowicie i złowrogo.

    Biegnie z lasu polną drogą,
    aż mu się trzęsie rudy ogon.
    Rad zagląda na podwórko,
    By wizytę złoży kurkom.
  • Zagadki słuchowe – dzieci słuchają nagrań głosów: kukułki, dzięcioła, wilka, dzika i tutaj dzieci również dobierają odpowiednie obrazki
  • Śpiewanie piosenek przez II, III, IV grupę (o lesie, wiośnie), śpiew indywidualny – dodatkowe punkty.
  • Ćwiczenia pantomimiczne – Każde dziecko losuje kartkę z ilustracją i nazwą rośliny lub zwierzęcia leśnego. Po kolei przedstawiają się pokazując ruchem kim są. Po prezentacji każdego dziecka grupa próbuje odgadnąć kim dana osoba jest. (wilk, sowa, wąż, wiewiórka)
  • Pomyśl i odpowiedz:
    1. Co nam daje las?
    2. Co zagraża lasom?
    3. Jak należy zachowywać się w lesie? Co nie wolno robić w lesie?
  • Zabawa rzutna „Wiewiórka robi zapasy” – rzut kasztanem do celu.
  • Złóż obrazek z części, puzzle kilkuelementowe
  • TAK czy NIE – lizaki w dwóch kolorach, zielony – tak, czerwony – nie. Po usłyszeniu pytania dzieci podnoszą do góry lizak odpowiedniego koloru.
    1. Czy dzięcioł leczy drzewa?
    2. Czy ćma jest motylem nocnym?
    3. Czy domem wiewiórki jest dziupla?
    4. Czy dąb jest drzewem liściastym?
    5. Czy dzik mieszka na drzewie?
    6. Czy wróbel odlatuje na zimę do ciepłych krajów?
    7. Czy sosna gubi igły na zimę?
    8. Czy świerk jest zielny?
    9. Czy wiewiórka ma skrzydła?
    10. Czy to prawda, że las jest źródłem świeżego powietrza?
    11. Czy jest domem dla ptaków i zwierząt?
    12. Czy las żywi zwierzęta?
  • Zakończenie – podliczenie punktów, wręczenie nagród, dyplomów.
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie