Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla uczniów klasy III. Lis i kozioł w bajce Adama Mickiewicza

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6372 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla uczniów klasy III. Lis i kozioł w bajce Adama Mickiewicza. Poznanie definicji bajki. Ocena postępowania bohaterów. Ćwiczenia w układaniu dialogów.

Cel ogólny:
  • zapoznanie z treścią bajki Adama Mickiewicza „Lis i kozieł”,
  • poznanie definicji bajki,
  • układanie i zapisywanie dialogu
Cele szczegółowe:

Uczeń:
  • wyciąga wnioski z postępowania bohaterów,
  • porządkuje wydarzenia według kolejności,
  • dodaje i odejmuje sposobem pisemnym,
  • czyta dialog z podziałem na role,
  • umie współpracować w grupie.
Metody i formy pracy:
  • pogadanka, praca z tekstem,
  • zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana, grupowa.
Środki dydaktyczne:
  • duże karty z działaniami matematycznymi i hasłem na odwrocie do przypięcia do tablicy,
  • karty do pracy samodzielnej i grupowej przygotowane przez nauczyciela,
  • historyjka obrazkowa dla każdego ucznia,
  • Podręcznik s. 106 – 107, część 2, Karty Pracy „Wesoła szkoła” klasa III część 2
Przebieg zajęć:
  1. Wprowadzenie do tematu. Do tablicy przypinamy karty z działaniami na dodawanie i odejmowanie pisemne w zakresie 1000. Wybrani uczniowie rozwiązują je, a następnie porządkują wyniki od najmniejszego do największego. Po odwróceniu kart uczniowie odczytują chórem hasło: LIS I KOZIEŁ
  2. Wyjaśnienie, że jest to temat dzisiejszych zajęć. Uzupełnienie tytułu o cudzysłów, wyjaśnienie słowa kozieł, podanie nazwiska autora bajki oraz podanie krótkiej informacji o jego twórczości.
  3. Praca indywidualna jednolita: uczniowie otrzymują „zaszyfrowaną” definicję bajki, którą mają odczytać, a następnie przepisać do zeszytu:

    BajAkaAtoAkrótAki,ApoAuAczaAjąAcyAuAtwór.

    WyAkoArzysAtuAjącAposAtaAcieAzwieArząt,AuAkaAzuAjeAwaAdyAluAdzi.

    ZaAwieAraAmoArał,AczyAliAkrótAkieAzdaAnie,

    wAktóArymAjestAgłówAnyAsensAbajAki.
  4. Wyjaśnienie trudnych wyrazów występujących w bajce Adama Mickiewicza „Lis i kozieł”, a następnie wysłuchanie przez uczniów utworu ukierunkowane pytaniami:
    • Co się przydarzyło lisowi?
    • Jak wybawił się z opresji?
  5. Omówienie treści bajki. Poruszenie zagadnień wychowawczych: Nie można nikogo wykorzystywać, nie wolno być łatwowiernym. Ocena zachowania bohaterów. Odszukanie morału, odczytanie go i wyjaśnienie.
  6. Porównanie z definicją: sprawdzenie, czy omawiany utwór to rzeczywiście bajka.
  7. Praca indywidualna zróżnicowana: porządkowanie zdań według kolejności wydarzeń w oparciu o historyjkę obrazkową do bajki.
    I Uzupełnij zdania brakującymi wyrazami:
    1. Wyprawa. . . . . . . . . . . . . . . . .
    2. Wpadnięcie. . . . . . . . . . . . . . . .
    3. Nadejście. . . . . . . . . . . . . . . ....
    4. Chytry . . . . . . . . . . . . . . . . ...
    5. Skok . . . . . . . . . . . . . . . . ......
    6. Ucieczka . . . . . . . . . . . . . . . ... wyrazy: z pułapki, do studni, po gęś, kozła do studni, pomysł lisa, kozła
    II Ponumeruj zdania zgodnie z kolejnością wydarzeń:
    • Nadejście kozła.
    • Chytry pomysł lisa.
    • Wyprawa po gęś.
    • Skok kozła do studni.
    • Ucieczka z pułapki.
    • Wpadnięcie do studni.
    III Uzupełnij zdania brakującymi wyrazami i ponumeruj zgodnie z kolejnością wydarzeń:
    • Nadejście. . . . . . . . . . . . . ..
    • Chytry . . . . . . . . . . . . ..
    • Wyprawa . . . . . . . . . . . . . .
    • Skok . . . . . . . . . . . . . . .
    • Ucieczka . . . . . . . . . . . . . . .
    • Wpadnięcie . . . . . . . . . . . . . . wyrazy: z pułapki, do studni, po gęś, kozła do studni, pomysł lisa, kozła
  8. Próba wymyślenia dalszego ciągu bajki. Propozycje dzieci.
  9. Praca grupowa jednolita: Porządkowanie rozsypanki zdaniowej – dialogu między kozłem, a jego dziećmi po powrocie do nory. Dla ułatwienia wypowiedzi lisa i koźlątek zapisane są różnymi kolorami. Dzieci otrzymują pocięte karteczki z wypowiedziami.
    • Dlaczego, tatusiu, nie przyniosłeś nam jedzenia?
    • Spotkała mnie zła przygoda.
    • A czemu jesteś taki zabłocony?
    • Polowałem na gęś i wpadłem do beczki wkopanej w ziemię.
    • A jak się stamtąd wydostałeś?
    • W beczce było pusto, ale ja udałem, że piję wodę. Spragniony kozioł skoczył na dół, a ja po jego grzbiecie wydostałem się na wierzch.
    • Ach, tatusiu, jakiś ty sprytny. Z każdej opresji umiesz wyjść cało.
  10. Czytanie dialogów z podziałem na role. Jedno z dzieci w grupie jest lisem, pozostałe – lisiątkami.
  11. Praca indywidualna jednolita: Wykonanie ćwiczeń w „Kartach pracy” s. 84 – 86.
  12. Podsumowanie zajęć. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co powiedzielibyście na temat dzisiejszych zajęć choremu, nieobecnemu w szkole koledze?
Opracowała mgr Katarzyna Magrzyk

Szkoła Podstawowa Nr 12 im K. Makuszyńskiego Piotrków Tryb.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie