Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wielkanoc tuż, tuż ….

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6137 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zbliżają się Święta Wielkanocne, w związku z czym przeprowadzamy w przedszkolu cykl zajęć związanych z tradycjami, zwyczajami i obrzędami tych świąt. Chciałabym zaprezentować scenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie 6- latków, z wykorzystaniem metody aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss.
 
Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich

Temat: Wielkanoc się zbliża…

Zagadnienie programowe :
Obszar edukacji muzycznej
  • śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce
Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
  • poznaję zwyczaje, tradycje i sztukę ludową
Cele ogólne:
  • wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki- klaskanie, stukanie, inne umowne ruchy, gra na instrumencie
  • prawidłowe reagowanie ruchem na słyszaną muzykę
  • uczenie się kroków i prostych form tanecznych
  • obserwowanie zachowań ludzi w najbliższym otoczeniu podczas przygotowań do Świąt Wielkanocnych
  • uczestniczenie w zabawach z elementami improwizacji ruchowej
Cele operacyjne:
  • zna podstawowe symbole Świąt Wielkanocnych
  • wykonuje umowne ruchy do znanej muzyki klasycznej
  • gra na instrumentach perkusyjnych
  • chętnie bierze udział w nowej zabawie muzyczno- ruchowej
  • porusza się w rytmie słyszanej muzyki
Metody:
  • metoda przekazu wiedzy
  • metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss
Formy aktywności dziecka:
  • gra na instrumentach
  • śpiewanie piosenek
  • ruch przy muzyce
Środki dydaktyczne:
Instrumenty perkusyjne: trójkąty, drewienka, tamburyna, bębenki, płyty CD, magnetofon, ilustracje przedstawiające zwyczaje świąt wielkanocnych w Polsce, kosz wiklinowy, papierowe jajka.

Przebieg zajęcia
  1. Powitanie pląsem „ Wszyscy są”
    „ Wszyscy są, witam was! Zaczynamy już czas!
    Jestem ja, jesteś ty, raz, dwa trzy!”
  2. Rozmowa na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych oraz zwyczajów związanych z nimi( wybieranie obrazków i umieszczanie na tablicy)
  3. „Pomoc w porządkach świątecznych” podczas znanej dzieciom zabawy muzyczno- ruchowej „ Myjemy talerze”( z baletu Sylwia czyli nimfa Leo Delibes’a) ( zał. nr 1)
  4. Wyprawa do kurnika po jajka, symbol Wielkanocy. Napotkanie przydrożnych kaczek.
    Podział dzieci na cztery grupy , rozdanie instrumentów perkusyjnych: trójkąty, drewienka, tamburyna i bębenki.
    Zabawa metodą aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss zatytułowana „ Le Basque (J. Galway). ( zał. nr 2)
  5. Na drodze do kurnika dzieci napotykają kurczaki. Improwizowany taniec do utworu muzycznego M. Musorgskiego- Obrazki z wystawy- Taniec kurcząt w skorupkach.
  6. „Radości i smutki kurnika”. Dzieci siadają w kole, w siadzie skrzyżnym, nauczycielka składając kurkę techniką orgiami opowiada o perypetiach liska, który chciał zapolować na kury. Sadza papierową kurkę w środku koła i włącza melodię ludową z Izraela (Hashual), jednocześnie prosząc, by dzieci naśladowały jej ruchy(zał. nr 3 „Lisek fajtlapa”)
  7. Wręczenie dzieciom papierowych jajek zdobytych w kurniku. Ozdabianie jajek kredkami świecowymi. Włożenie ozdobionych jajek do wiklinowego kosza.
  8. Utrwalenie zabawy muzyczno- ruchowej „Lisek fajtłapa”.
Załącznik nr 1
„Myjemy talerze”

      Zabawa uwrażliwiająca na zjawiska rytmiczne oraz kierunek linii melodycznej. Nauczyciel opowiada: „ Zbliżają się święta, w domach robimy świąteczne porządki. Mama krząta się po kuchni: sprząta, piecze, odkurza oraz zmywa talerze.

Pomoce: papierowy talerz dla każdego dziecka

PRZEBIEG ZABAWY:
Dzieci siedzą na obwodzie koła, w rękach trzymają talerze i ściereczki. Wraz z rozpoczęciem muzyki wykonują następujące ruchy:
  1. W rytm muzyki każde dziecko zaczyna delikatnie wycierać talerz, po czym następuje uniesienie talerza w górę i dwoma energicznymi ruchami dzieci pocierają szmatką o talerz.
  2. Kilkakrotne powtórzenie czynności z punktu 1.
  3. Naśladowanie układania talerzy na coraz wyższą półkę, po czym następuje uniesienie talerza w górę i dwoma energicznymi ruchami pocieranie szmatką o talerz.
  4. Kilkakrotne powtórzenie czynności z punktu 1.
  5. Wraz ze zmianą charakteru muzyki dzieci zmieniają rodzaj ruchów i w tym momencie dzieci podrzucają do góry talerze wraz ze ściereczką .
  6. Kilkakrotne powtórzenie czynności z punktu 1.
Załącznik nr 2
Ustawienie: dzieci siedzą na krzesłach
Rekwizyty : trójkąty, bębenki, tamburyna, pudelka akustyczne
Forma: AB

      Dzieci podzielone na 4 grupy siedzą na krzesłach. Każda grupa ma w rękach jeden rodzaj instrumentu. Po usłyszeniu muzyki dzieci zaczynają grać na umówiony ruch ręką ze strony nauczycielki lub chętnego dziecka, które będzie pełniło rolę dyrygenta.

Załącznik nr 3
„Lisek fajtłapa”

Ustawienie: w kole
Pomoce : papierowe kurki z orgiami
Przebieg zabawy:

     Był sobie lisek fajtłapa, który udał się do wioski ,aby upolować kurkę, jednak strach przed kogutem….
Wstęp: idzie lisek do wioski- marsz po obwodzie koła.
  1. Lisek rozrzuca wokół siebie ziarnka pszenicy- ruch, jak do siewu, dzieci w miejscu obracają się w prawą, później w lewą stronę, „ rozrzucają” przy tym ziarno.
  2. Dzieci podchodzą 4 krokami do środka koła-kurnik- chcą złapać kurkę,( ruch rąk).Następnie 4 krokami wycofują się na zewnątrz koła, opuszczają ręce w dół.
  3. Lisek wraca do lasu – dzieci idą po obwodzie koła w prawą stronę; po pauzie następuje zwrot w lewą stronę- powrót do wioski.
  4. Dzieci podchodzą4 krokami do środka koła – kurnik- skradają się na palcach, palec wskazujący trzymają na ustach, odwracają się tyłem do środka koła i 4 krokami wycofują się na zewnątrz.
Przebieg utworu: wstęp, 1 2 2 1 2 2 3 4 1 2 2

Scenariusz opracowała: Grażyna Gospodarek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie